Gå til innhold

Bytte ut den gamle stasjonære med bærbar?


anaconda

Anbefalte innlegg

Hei

 

Strømforsyningen røk på min snart 4 år gamle stasjonære. I tillegg trenger jeg ny cpu kjøler hvis jeg skal få den til å fungere. Dette kan bli dyrt. Har lånt mamma sin bærbare maskin i helga, og ser masse fordeler med en bærbar maskin. Vurderer derfor å bestille meg en helt ny bærbar maskin i stedet for å fikse den gamle.

 

Mitt bruk: Internett og mp3 avspilling. Spiller kun the sims, så den må takle the sims 3 når det kommer.

 

Krav:

- Rask og stabil

- Lydkvalitet. skal kobles opp til stort anlegg.

- Stor harddisk. Ikke mindre enn 500GB

- Stillegående

 

Batterilevetid er ikke så veldig viktig. Vil nok uansett ha maskin tilkoblet strøm det meste av tiden.

 

Jeg har selv funnet denne:

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=119018

 

Det ser ut som en god maskin. Den har også Blu-ray noe jeg ønsker meg siden jeg ikke har bluray spilller.

Den har ikke firewire kontakt, noe som er et minus. Min eksterne hd har firewire. Kan selvfølgelig bruke USB, men det er vel tregere.

Noen som vet om disse maskinene er støysvake?

Vil den passe meg, eller har dere andre forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ta en titt på dell? Jeg handlet meg bærbar der da min gamle stasjonære måtte pensjoneres og angrer egentlig ikke. Den står koblet til strøm hele tiden på kontoret, men det er greit at man kan ta den med i stuen visst man vil slappe av i sofaen. Det greie med dell er jo at man kan skreddersy maskinen til det man vil ha. Du får en ganske god bærbar til 8000 kr. Jeg har selv XPS1530.

 

Du får og service på stedet der 1 år fra kjøp. Så om det skulle skje noe med maskinen så tar det ikke mange dager før en service teknikker er på døren og reparerer maskinen der og da :)

 

Min Dell bråker lite. Viften går bare opp om maskinen jobber hardt, som når f.eks jeg spiller mye.

 

Dell kupong

 

Her kan du finne rabatter som kommer godt med når du skal handle. Jeg brukte en 15% avslag på min når jeg handlet pc der.

Lenke til kommentar

Ingen som har erfaringer med Acer-maskin?

Jeg ble usikker nå om den har blu-ray. Fant maskin på elprice, og en brukererfaring som sa at den ikke har blu-ray.

I teksten på netshop står det:

Play high-def movies on the Blu-ray Disc™ drive

 

Under spesifikasjoner står det:

Optisk enhet : DVD - Brenner og Leser

 

Ingenting om blu-ray under spesifikasjoner. Synes det er rart at det står "Play high-def movies on the Blu-ray Disc™ drive" hvis den ikke har blu-ray. Noen som vet?

 

Hvordan er erfaringer med Acer generel? Bra kvalitet?

Lenke til kommentar

Maskin fra Acer har ikke blu-ray fikk jeg opplyst når jeg kontaktet netshop.

 

Har sett litt på en annen: HP Pavilion dv7-1170eo

Den har Blu-ray. Men den mangler lydutgang. Det står at den har 2 hodetelefonutganger. Men er vel mulig å koble til et USB-lydkort? Skal som sagt kobles til et skikkelig anlegg,derfor er det viktig at lyden er bra. Lurer også på hvor bra det grafikkortet er? Nå er det ikke noe gaming-pc jeg skal ha, men den må klare The Sims 3 når det kommer. Som tidligere nevnt vil jeg også ha en stille pc. Pc'en vil bli mest brukt til musikk og internett. Tror dere DV-7 vil holde til mitt bruk?

Lenke til kommentar

Den bærbare jeg låner nå har kun hodetlf utgang. Er bra lyd når jeg kobler mine senheiser hd500 til. Kobler jeg til anlegget er lyden dårlig. Jeg vil helst ha med optisk lydutgang. Da vil vel lyden sendes digitalt og forsterkeren vil dekode lyden. Kan jo også hende at jeg kommer tl å bruke den til film. Da vil jeg jo gjerne ha 5.1 lyd.

Lenke til kommentar

Det er ikke vanlig med god lyd fra bærbare når man kobler de til anlegg. Støy og forstyrrelser fra andre komponenter lager sus og skurr, særlig når strømmen er koblet i.

 

Det høres greit ut i tungtdrevne hodetelefoner som hd500, men ikke i mer lettdrevne plugger, og ikke når man kobler til anlegg. Du bør nok regne med å måtte kjøpe eksternt lydkort uansett.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Vurderer den pc'n.

Den har jo alt (BR, BT, IR, FW, HDMI, eSATA).

 

Men, hvordan fungerer dette med lyd:

- Går lyden gjennom HDMI-kabelen? Hvis ja, er lyden analog, eller digital, eller begge deler kanskje?

- Eller kan man overføre lyden digitalt på annet vis?

 

 

Dessuten lurer jeg på om den virkeliog takler avspilling av HD-film, full HD, (Blu-Ray)?

Endret av Multimedia
Lenke til kommentar

Lyden går gjennom HDMI-kabelen ja. Om den er digital eller analog vet jeg ikke, men bildet er digitalt så kanskje samme gjelder lyden?

 

Er ikke noe ekspert på dette området, men kan du ikke overføre lyden til tven og koble tven opp til ekko surroundanlegg?

 

Den burde takle HD-film. Full HD vet jeg ikke helt. Har aldri prøvd.

Lenke til kommentar

HDMI er en type kabel/tilkobling som ble utviklet for å sikre digital overføring av lyd og bilde gjennom en og samme kabel.

Formatene som brukes er de samme som DVI (bilde) og TOSLINK (lyd). Begge disse er i alle fall digitale.

Om det i tillegg er en mulighet for analoge signaler tviler jeg sterkt på, men hvis du virkelig lurer på dette så justfuckinggoogleit.com

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...