Anti LFC Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Hvor står det i angrerettsloven hvis jeg tør spørre?
Jada-jada Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 (endret) Hvor står det i angrerettsloven hvis jeg tør spørre? Du mister angrerett grunnet produktet er tatt i bruk, det er ingen nettbutikker som gir angrefrist på demoprodukter (kverulant) Ofte er det produkter som nettopp har kommet i retur på angrefrist som blir kalt demoprodukter... Endret 5. mars 2009 av Jada-jada
Svinks Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Hvor står det i angrerettsloven hvis jeg tør spørre? Du mister angrerett grunnet produktet er tatt i bruk, det er ingen nettbutikker som gir angrefrist på demoprodukter (kverulant) Ofte er det produkter som nettopp har kommet i retur på angrefrist som blir kalt demoprodukter... Jeg finner ikke noe i angrefristloven som tyder på at det ikke er angrefrist på B-varer. Kan du være snill å hjelpe oss med å finne dette? Her er loven: http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html
Jada-jada Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 (endret) Hvor står det i angrerettsloven hvis jeg tør spørre? Du mister angrerett grunnet produktet er tatt i bruk, det er ingen nettbutikker som gir angrefrist på demoprodukter (kverulant) Ofte er det produkter som nettopp har kommet i retur på angrefrist som blir kalt demoprodukter... Jeg finner ikke noe i angrefristloven som tyder på at det ikke er angrefrist på B-varer. Kan du være snill å hjelpe oss med å finne dette? Her er loven: http://www.lovdata.no/all/hl-20001221-105.html Nei så snill er jeg ikke men så dyktig at jeg vet at jeg har rett. Faktisk kan jeg utale meg med 100% sikkerhet at du ikke får kjøpt en demobrukt/retunert B vare til en godt redusert pris og får med angrefrist på toppen. Det verste nettbutikker vet om er retunerte produkter ved benyttelse av angrefrist og du tror de gir dette nok en gang videre på de samme retunerte varene/demobrukte som de i tillegg har redusert kraftig ned i pris? (logikk) sier jeg bare. Ta gjerne en ringerunde i morgen hvis du ikke tror meg, jeg slipper jeg vet (erfaring kalles dette) Endret 5. mars 2009 av Jada-jada
Svinks Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Det verste nettbutikker vet om er retunerte produkter ved benyttelse av angrefrist og du tror de gir dette nok en gang videre på de samme retunerte varene/demobrukte som de i tillegg har redusert kraftig ned i pris? (logikk) sier jeg bare. Jeg kan forstå at de ikke er kjempeglad for å få nye varer i retur, og måtte selge dem som B-varer til redusert pris. Men dette er noe de må kalkulere inn i prisen på varene de selger på postordre, da de er lovpålagt dette. Jeg kan ikke forstå eller se noen logikk i at det skulle være verre å få i retur en B-vare eller demovare. Om varen har vært sendt tur-retur til en eller to kunder som har brukt den få timer og returnert den skulle ikke gjøre noen forskjell. Varen er allerede etter første retur en B-vare, og bør kunne selges på nytt til en tredje kunde til samme reduserte pris. Angrerettloven nevner ikke B-vare, demovare eller brukt vare som grunn til at den skal være unntatt angrerett. Heller ikke nettsidene til Komplett.no, en av Norges største nettbutikker, sier angreretten ikke skulle gjelde demovarer. Fra http://www.komplett.no/k/k.asp?action=cust...&topic=cond Angrerett Angrerettloven gir deg rett til å angre ditt kjøp. Angreretten gjelder for varer og for enkelte tjenester (se unntak i siste avsnitt). Angreretten forutsetter at du senest innen 14 dager etter at du mottar leveransen gir oss melding om dette (angrefrist). Dersom du ikke har mottatt angrerettskjema enten i ordrebekreftelsen eller ved levering av produktene, utvides denne fristen til tre måneder. For at angreretten skal kunne gjøres gjeldende, må produktet være levert oss i tilnærmet samme mengde og stand som du mottok den. Alle produkter skal leveres tilbake til oss innen rimelig tid. Eventuell returforsendelse må betales av deg. Du har risikoen for transporten tilbake til oss. Vi er forpliktet til å betale tilbake til deg det du har betalt inkludert porto for forsendelsen til deg, ekspedisjonsgebyr, tollavgifter, oppkravsgebyr, etc. Dette gjelder kun når hele kjøpet returneres. Tilbakebetaling skal finne sted innen fjorten dager etter at vi mottar produktet fra deg. Produktet sendes tilbake til oss i originalemballasje, sammen med angrerettskjema. Nærmere opplysninger om hvordan du benytter deg av angreretten, fremgår av angrerettskjemaet. Angreretten gjelder ikke for CD-plater, DVD-plater, VHS-kassetter og datamaskinprogrammer når forseglingen på det fysiske produktet er brutt. Ved kjøp av produkter i elektronisk format (lyd- eller bildeopptak datamaskinprogram, wordfiler, pdf-filer ol.) faller retten til å angre bestillingen bort idet du har mottatt den elektroniske forsendelsen med filen på din server. Angreretten gjelder heller ikke for tidsbestemte ytelser, som kinobilletter, eller for varer som forringes raskt, som for eksempel blomster." Jeg ser dermed ingen grunn til å ringe rundt for å spørre om angrerett gjelder for demoprodukter. Angrerettloven er klar nok, likeså Komplett.no sin gjengivelse av den. Og om man skulle finne en ansatt på en nettbutikk som på svarer ja på spørsmålet "Er det sånn at angrerett ikke gjelder på på B-varer?", vil jeg ikke ha noen tillit til dette. Ikke alle som jobber i handelen kan loven, og noen vil tilogmed kunne fristes til å bevisst svare feil, dersom de antar at kunden ikke kjenner loven og de kan spare penger på en liten løgn. Så kan vi jo også tenke seg hva som kunne bli konsekvensen dersom B-varer var unntatt angrerett: Enkelte nettbutikker kunne finne på å åpne og teipe igjen emballasjen på alle varer de selger, kalle dem B-varer, og dermed vri seg unna angreretten...
Jada-jada Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 (endret) Jeg bare korter det ned til at man ikke får angrefrist på brukte produkter/demobrukte varer og som skrevet så er jeg 100% sikker så du kaster bort både min og din egen tid. Hvis personen som lurte på dette fotsatt er i tvil så kan han bare spørre butikken før kjøp grunnet etter salget så er det for sent å angre... Det finnes et par tråder her også for de som gidder å leke mer med dette eller er i tvil på hva jeg har skrevet.. Endret 5. mars 2009 av Jada-jada
Anti LFC Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Vel, det første jeg tenkte var jo at angrerettsloven ikke sier noe om dette. Hva butikkene i praksis gjør skal jo egentlig ikke ha så stor betydning hvis du har loven på din side, eller?
Svinks Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 Jeg bare korter det ned til at man ikke får angrefrist på brukte produkter/demobrukte varer og som skrevet så er jeg 100% sikker Har du blitt nektet angrerett på demovarer du har kjøpt i nettbutikker? Hvis ja, er du 100% sikker på at de ikke lurte deg da? Men, de som ønsker å bestille en demovare, ring gjerne og spør om man har angrerett for sikkerhets skyld. Svarer butikken ja bør det være greit, svarer de at man ikke har angrerett, vet man at det kan bli vrient å bruke angreretten, uansett om det skyldes en uhederlig butikk eller et unntak i lovverket jeg ikke finner. Og da kjøper man heller fra en annen butikk, f.eks. Komplett.no som skriver: Hvis du kjøper en demovare og denne ikke fungerer, gjelder naturligvis samme reklamasjonsmuligheter og angrerett som ved alle andre kjøp.
Jada-jada Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 (endret) Feilpostet Endret 5. mars 2009 av Jada-jada
Svinks Skrevet 5. mars 2009 Skrevet 5. mars 2009 (endret) Vel, det første jeg tenkte var jo at angrerettsloven ikke sier noe om dette. Hva butikkene i praksis gjør skal jo egentlig ikke ha så stor betydning hvis du har loven på din side, eller? I teorien og prinsippet bør alt være greit når man har loven på sin side. Men, det kan være ganske ubehagelig å krangle med motparten og evt trekke inn forbrukerkontor, forbrukertvistutvalg og TV2 hjelper deg dersom man treffer på en motpart som prøver å vri seg unna sine forpliktelser. Endret 5. mars 2009 av Svinks
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå