Gå til innhold

for en feilmelding når jeg prøver å pakke ut tar.gz filer


Anbefalte innlegg

Må vel bruke korrekt store og små bokstavar i filnamnet også.

 

Går det greit å pakke ut andre .tar.gz eller .tgz filer?

(Sjekke at det ikkje er noko versjons-krøll med sjølv tar programmet)

 

Å bruke TAB for å fulføre filnamnet er spesielt praktisk på lange filnamn.

 

Ellers:

 

tar -tvzf <filnamn> | more

 

for å sjå kva som er inne i fila og kvar det ser ut til å hamne.

 

Bent

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
vel da skal jeg komme med et forslag . av alle de 567 eller noe postene dine så er 98 % spørsmål og det meste om linux. Hold deg til windows , ikke ta dette ille opp , men hvis du skal poste en msg her hver eneste gang du får problemer så er ikke linux noe for deg. kjøp deg en linux bok og sett deg inn i det og prøv heller å søk på forumet.

Altså.

Fyren må ha lov til å spørre om så mye han vil på forumet uten at folk skal be han om å slutte å syte.

Hvis du mener du har kunnskaper til det så lag heller en FAQ og be en moderator om å sette den som en sticky, så slipper dere heller slike spm.

Og det å be en bruker om å overgi seg til windows syns jeg er dårlig gjort. :grumpy:

 

har du lest mange av postene hans ? nei. det han spør om kunne han ha funnet ut av ved å RTFM , Google eller søke her. hvis en person har så mye problemer med å sette seg inn i linux så hvorfor bruke det. han brukte windows til å begynne med og jeg synes han kan holde seg til det. jeg er kanskje litt kvass nå , men jeg vet at det er mange der ute som er enige med meg. wil jeg håper du leser dette og tar det til etteretning for når du skriver i nye poster nå "jeg har søkt altså , men finner ingenting" tull.

 

du finner det du vil finne , du er lat og gidder ikke å søke skikkelig og spør heller her. nei jeg håper dere som leser lar være å svare på wil sine spørsmål i nærmeste fremtid , det er for hans eget beste. enten så går du over til windows eller kjøper deg en linux bok. hvis ikke så kommer det til å fortsette sånn i flere år fremover. takk 8)

Lenke til kommentar

Det dukker kanskje litt ofte opp "enkle" spørsmål her på forumet, som

også gjerne har ei enklare løysing enn det ekspertane klarer å tenke seg

til, men det kan vere litt vanskeleg å finne f.eks. svar på feilmeldingar

ved å søke på internett når ein har installert med norsk språk.

 

Jmfr.:

 

Det har oppstått et problem med mellomansiktet.

Det kan vere en jernvare konflikt, eller så kan

det vere et problem med føreren.

 

Brukar sjølv som regel engelsk fordi det er lettare å finne hjelp og tips.

 

Bent

Lenke til kommentar
vel da skal jeg komme med et forslag . av alle de 567 eller noe postene dine så er 98 % spørsmål og det meste om linux. Hold deg til windows , ikke ta dette ille opp , men hvis du skal poste en msg her hver eneste gang du får problemer så er ikke linux noe for deg. kjøp deg en linux bok og sett deg inn i det og prøv heller å søk på forumet.

 

jeg er sikker på at hvis jeg søker så finner jeg 100vis av poster om tar.gz feil. jeg tror ikke du googler eller søker på forumet for da hadde du ikke trengt å lage disse meningsløse topicene, de er meningsløse fordi spørsmålet har blitt stilt et par hundre ganger før. så gjør som jeg sier og hold deg til windows , jeg tror det er det beste operativsystemet for deg. :smile:

 

jeg digger deg

Lenke til kommentar

tar xvfz filnavn.tar.gz

Funker helt fint det.

Det gjør det aldeles ikke. Parameteren f på være etterfulgt av et filnavn. - er derimot optional av en eller annen merkelig grunn. Det er imot standarden å gjøre parameter indikatoren optional.

Tror du jeg lyver? Jeg har brukt den kommandoen i diverse distroer i flere år, uten å forrandre på rekkefølgen av noen av parameterene. Jeg har aldri hatt problemer med å pakke ut en tar.gz fil, så lenge den ikke er korrupt.

 

jeg bruker tar xvfz selv.. fungerer ypperlig

Lenke til kommentar

(barn) : ammp-2.2.tar.gz: Cannot open : Ingen slik fil eller filkatalog ( barn ) : Error is not recoverable: exiting now

Barnet avsluttet med status 2

Utsatt feil-avslutning for tidligere feil.

 

Du må gi fulllkvalifisert path til filen: Hvis filen hadde ligget i samme katalog som du står i skulle du skrevet 'tar xvfz ammp-2.2.tar.gz', men hvis filen ligger i en annen katalog må du skrive 'tar xvfz /katalogenfilenliggeri/ammp-2.2.tar.gz'. Capice?

 

Håper dette var teskje nok...?

 

Cheers

 

Rolf

Lenke til kommentar
vel da skal jeg komme med et forslag . av alle de 567 eller noe postene dine så er 98 % spørsmål og det meste om linux. Hold deg til windows , ikke ta dette ille opp , men hvis du skal poste en msg her hver eneste gang du får problemer så er ikke linux noe for deg. kjøp deg en linux bok og sett deg inn i det og prøv heller å søk på forumet.  

 

jeg er sikker på at hvis jeg søker så finner jeg 100vis av poster om tar.gz feil. jeg tror ikke du googler eller søker på forumet for da hadde du ikke trengt å lage disse meningsløse topicene, de er meningsløse fordi spørsmålet  har blitt stilt et par hundre ganger før. så gjør som jeg sier og hold deg til windows , jeg tror det er det beste operativsystemet for deg.  :smile:

 

jeg digger deg

 

Det hører jeg ikke ofte , så takk :D

 

man må være inne i folderen hvor tar.gz filen og oppgi navnet på filen , noe wil hadde visst hvis han hadde satt seg ned og lest i TFM i et par minutter. holde på med linux i 1 år og ikke vite hvordan man pakker opp en tar.gz fil *shrugs* :D

Lenke til kommentar

Altså.

Fyren må ha lov til å spørre om så mye han vil på forumet uten at folk skal be han om å slutte å syte.

Hvis du mener du har kunnskaper til det så lag heller en FAQ og be en moderator om å sette den som en sticky, så slipper dere heller slike spm.

Og det å be en bruker om å overgi seg til windows syns jeg er dårlig gjort. :grumpy:

 

Hør-hør..

 

Dessuten har rekkefølgen på opsjonene til tar ingen ting å si. Og som tidligere nevnt så tilsier feilmeldinga du får at du har knusk feil filnavn.

 

Måtte denne tråden dø fort...

Lenke til kommentar
Det hører jeg ikke ofte , så  takk  :D

 

Digger deg jeg også :wink:

 

Helt enig i at wil burde vokse opp littegranne...

Er forståelig at man stiller nybegynnerspørsmål i de første par ukene med linux, men når man har holdt på i et halvt år begynner det å bli litt vel drøyt...

 

MarcelSB

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...