Gå til innhold

[Løst]Trenger litt råd ved kjøp av HP Home Server.


The_Saint

Anbefalte innlegg

Har lenge lurt på å kjøpe meg en HP EX 470/475 Home server. :love:

 

Men er en del ting jeg lurer på i forbinnelse med dette. Årsaken til dette er å få ryddet opp i server rotet mitt. Bruker i dag en masse gamle pc`r som servere og har ett eget dedikert rom for dette. Men etter jeg fikk meg dame så vil jeg rydde dette, og bruke rommet som kontor i stede. Trenger da mye lagrings plass på minst mulig plass. (Ytre volum) Tanken er å ha en server med 5 klienter + skriver/scanner. 2 stasjonære pc`r, 2 bærbare og HTPC. HTPC og bærbare pc`r skal ha trådløs tilknytning. Videre så må jeg kunne styre 2 stk web cam for overvåkning. (Ett trådløst) Har også ønske om BT via USB rett til server. :dribble:

 

Spørsmål:

*Vil denne lille tassen klare disse oppgavene på en grei måte? (Max oppgradert)

*Støyer den mye? Eventuellt hvordan er det å skifte vifter i den?

*Hvordan er det med varme i den? (Med 4 HD`r montert internt?)

*Kan jeg sette inn 4 stk 1.5-2Tb disker i den? (Bytte ut orginal 500Gb HD)

*Vil USB BT fungere rett i serveren?

*Mulighet for å oppgradere til Windows Server 2008?

 

Budskjett for dette er satt til 10-15k i første omgang.

Om du lurer på hvorfor jeg ikke vil ha en annen server i samme pris klasse, så er svaret: STØRRELSE. Og liker designet på HP`n siden den passer godt sammen med resten av utstyret. Ekstern disker? Ikke aktuellt. Det skal se bra ut på minst mulig plass. Poenget mitt er å få ryddet litt. :whistle:

 

Joda jeg har nok erfaring til å finne ut alt dette selv. (Har drevet med pc`r siden 80 tallet) Men det er dette jeg håper på å unngå ved å spørre her. Ønsker å spare meg for timesvis av leting forran pc skjermen. Så om du har en HP Home Server eller har erfaring fra disse, så vil jeg gjerne høre i fra deg. Eller om du har for mye tid og teknisk innsikt :D Svar gjerne om du vet om en annen micro server som kanskje er bedre. Men størrelse er esensiellt!

 

:innocent:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei,

 

har hatt en EX470 (oppgradert selv med ram og ekstra hdd) siden april og blitt godt kjent med mulighetene.

 

I første omgang, Ex47x byttes ut, les mer om avtager her:

http://creativelifestylereviews.com/hp-ex4...ws-home-server/

 

Til noen av dine spm:

 

1: Denne lille tassen vil klare mange av oppgavene, dog vet jeg ikke ang din scanner med tanke på deling via nettverk. Skriver fungerer utmerket.

 

2:Støy er ikke noe problem, mindre enn en vanlig kontorpc. Eget viftestyringsprogram er utviklet: http://www.mediasmartserver.net/forums/viewtopic.php?t=1653

 

3:Varme er ikke noe problem, min er på toppen av et skap rett under taket, med lys etc. Ligger konstant på 36 grader. (har kun 2 disker selv, men den er jo skapt for flere)

 

4:Mener at du ikke kan bytte ut hoveddsiken, men skal ikke si 100% sikkert.

 

5:Så lenge det finnes USB BT drivere til Windows 2003 server, ja

 

6:Nei, du får ikke oppgradert til Windows Server 2008, den har ikke skjerm utgang, og finnes ikke drivere. Funksjonaliteten til WHS er ikke mulig via Server 2008.

 

Noe kjapt besvart, men en liten pekepinne

Lenke til kommentar

Takk for svar TheGizmo!

 

Siden det komer en ny versjon EX485 så tror jeg faktisk at jeg skal vente på den. Har alltid likt Intel prosessorer bedre enn AMD. Regner med at HP suport kan hjelpe meg med det siden det er en HP multi maskin det gjelder. Det jeg var mest redd for var varme. Har drivere fot BT til 2003.

 

Men må jeg virkelig ha skjerm for å instalere Windows Server 2008? Trodde jeg kunne instalere / oppgradere over nettverk jeg... Drivere burde jo ikke være ett stort problem siden de bruker ganske standariserte chipset i disse serverene. Er egentlig ikke funksjonaliteten til Windows Home Server jeg er ute etter. Bare en bitte liten server. Så om jeg mister noen av WHS sine funksjoner ved å oppgradere så er ikke det så farlig.

 

Setter denne tråden som løst jeg. For nå vet jeg i alle fall at jeg skal ha en HP EX485. Resterende spørsmål gjelder vel mere Windows Server 2008. Så starter en ny tråd angående det.

 

Takk for hjelp.

 

:innocent:

Endret av The_Saint
Lenke til kommentar

Tilbake til server 2008, man må jo strengt tatt ikke ha skjerm for å legge inn et nytt os, men spørsmålet er jo hvor mye du vil knote for å få det til ;)

 

Viftene på serveren er veldig gode, og ved hjelp av miniprogrammet jeg henviste til kan du selve velge hasighet på viftene på en uhyre enkel måte. (like programmer finnes jo så klart til andre os, men denne var veldig grei)

 

En link til med omtale om nye WHS fra HP.

http://www.mediasmarthome.com/article/1118...d-and-Reviewed/

 

edit: Bare hyggelig btw ;)

Endret av TheGizmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...