Gå til innhold

Olympus C5050 vs. Minolta dimage 7i


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe ett av de to nevnte kameraene. Billedkvaliteten er selvsagt det viktigste. Begge kameraene har rikelig med manuelle innstilliger og muligheter, så her stiller de vel ganske likt. Det som taler for C5050 er bl.a. minnemuligheter, design og batterikapasitet. Synes 7i ser klumpete ut i forhold. På en annen side har det 7x zoom mot C5050s 3,4x. Er billedkvaliteten til 7i bedre enn C5050? Hva bør jeg velge?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvilke kamera som er best er en ganske nytteløs oppgave å svare på.

 

Minoltaen i hendene på riktig person, vil se ut som nettopp dette kamera er best. Og det samme med Oly.

 

Det du må se på når du velger kamera er:

Trenger jeg ekstern blits?

Trenger jeg makro?

Hvor stor vidvinkel ønsker jeg? (Minolta best med 28mm)

Mulighet for manuell fokusring?

Hvor stor zoom osv

 

Alle kamera i dette skiktet er omtrent jevngode. Det du må se etter

er om du liker å holde kamera, og om du blir fortrolig med innstillingene osv.

Se for øvrig mitt svar i denne tråden litt tidl.:

http://forum.akam.no/viewtopic.php?t=10314...ighlight=ernest

Lenke til kommentar

Noe av det viktigste er at du får et kamera som du kommer til å bruke. Jeg har fått mange fine bilder med mitt Canon Ixus som jeg aldri ville fått ellers fordi jeg har hatt kameraet i lomma når jeg trengte det.

 

Skal du ta mange bilder inne eller hvor det er trangt så er 28mm vidvinker en stor fordel. Samtidig er det ikke moro å drasse med seg en svær zoom som man aldri har bruk for.

 

Du må først finne ut hva du antakelig kommer til å trenge før du finner det kameraet som er best for deg.

Lenke til kommentar

Hei!

For meg har ikke størrelsen på kameraet så mye å si, når man har fartet rundt i 35 år med en speilrefleks over den ene skulderen og en fotobag med ørten objektiver, filtere og gjerne et par blitser i - over den andre skulderen, så føler jeg meg nesten naken jeg nå når jeg tusler rundt med min C5050Z. Men for all del, jeg hadde også med et kompaktkamera jeg kunne ha i en romslig lomme og det berget mang en gang et uforglemmelig minne.

Hadde du lurt på 7HI kontra C5050Z så hadde jeg sagt gå for Minoltaen. Men da er du snart oppe i samme prisklasse som Canon 10D….Selv savner jeg en 28mm.sårt, en vidvinkel forsats blir ikke helt det samme. Teleobjektiv bruker jeg svært sjelden nå, men vær sikker, det dukker alltid opp situasjoner hvor du gladelig hadde solgt sjela di for en 200 - 300mm.

Når det gjelder størrelse så er det vel hip som happ hvem du velger, ingen av dem går ned i noen lomme, med mindre du bærer feltuniform da….

Ellers ser jeg mange gir et slags standardsvar her når noen spør om hvilket kamera en bør kjøpe.

Finn først ut hva du skal fotografere så skal du få råd. Ja, så sant så sant, hadde man vist det så hadde verden vært mye enklere, for ikke å snakke om billigere. Men nå er ikke verden så enkel for en amatørfotograf. Og det er jo en grunn til at proffene fortsatt sliter på seg isjias og det som verre er. Jeg husker selv spesielt en episode, jeg var i tidligere Sovjetunionen, i Volgograd, tidligere Stalingrad . Jeg var der som frilans for å dekke 50års minnet for tyskernes angrep på Stalingrad som ble innledet i aug.1941. Jeg hadde gjort alle forsøk på å få Fotima-bagen min så lett som mulig før avreise, men den innholdt likevel 2 speilreflekser, to blitser, en 25mm, en 50mm, en 85mm. en 28 –85 zoom en 70-210 zoom –og av en eller annen uforklarlig grunn hadde 300mm. lurt seg forbi mitt årvåkne blikk…En formiddag skulle den første friluftsmessen siden revolusjonen i 1917 holdes på torget i byen. Jeg var der grytidlig samens med tolken for å få best mulig plass. Da messen begynte var det flere tusen mennesker samlet der. Jeg hadde kommet såpass nærme at 28 –85mm var det ideelle valget.. Da seansen begynte og de gamle kom for å knele foran det provisoriske alteret og jeg skulle begynt å fotografere, begynte murringen. Tolken ble tydelig urolig, og da den ene presten pekte på meg og sa ett eller annet, grep hun meg i armen og forklarte at jeg ikke fikk fotografere. Her var gode råd dyre, midt på torget sto en svær militær lastebil med høye karmer. Soldater var utkommandert i tilfelle det skulle bli opptøyer. Tolken snakket med kommandanten, 5 dollar skiftet hender og jeg ble velvillig hjulpet opp i bilen. Den formiddagen tok jeg flere bilder med 300mm.en hva jeg hadde tatt med den i de 6-7 årene jeg hadde hatt den, og uten den hadde disse bildene blitt en umulighet.

Jeg hadde selv tenkt å anskaffe meg en Cannon 10D nå til sommeren, men den 1,5 forlengelsesfaktoren irriterer meg noe fryktelig. Og nå i Påsken fikk jeg sett nærmere på - og prøvd Minoltas 7 Hi - og nå er jeg virkelig i tvil….

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...