Gå til innhold

Regnskapsføring mht enkeltmannsforetak


Anbefalte innlegg

Hei,

jeg tenkte å starte et enkeltmannsforetak, dette skal brukes til å 'selge' forsjellige grafiske saker, blandt annet webdesign, logoer og annet web relatert.

Mitt spørsmål er da hvordan jeg skal gå frem til å starte dette, og hvordan regnskapføring jeg må forvente meg, mine inntekter blir mest sannsynlig under 50 000, kanskje til og med 0 det første året, da dette vil være oppstartfasen. Utgiftene vil heller ikke være mer enn det jeg kommer til å betale for et domene.

Må jeg her vente meg å bruke noen timer på ekstra papir arbeid, eller vil ikke dette føre til noe stort ekstra?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ut ifra det jeg har lest gjennom googling så er det inget krav at en regnskapsfører gjør regnskapet for deg hvis du har et enkeltmannsforetak. Et selvangivelse må jeg nok levere, men lurer på hvor mye arbeid dette er for en bedrift som har lite til ingen inntekter om minimalt med utgifter.

 

Årsaken til at jeg vil ha et enkeltmannsforetek er fordi jeg ønsker et .no domenet til det jeg skal drive med.

Og om jeg ikke tar feil må jeg registrere meg for å kunne selge det jeg ønsker? (ønsker .no domene selv om denne delen ikke stemmer)

Lenke til kommentar

Det er ikke så mye arbeid med et enkeltmannsforetak.

 

Du må føre regnskap selv, men det holder i prinsippet med et enkelt Excel-ark der du skriver opp inntekter og utgifter. Husk også å ta vare på alle kvitteringer osv.

 

Det mest kompliserte er at du i tillegg til vanlig selvangivelse også må fylle ut en alminnelig næringsoppgave.

 

Så lenge du holder deg under 50.000 i omsetning trenger du ikke tenke på MVA.

 

Når det gjelder .no-domene så trenger man ikke firma, men man må ha et org.nr. Dette kan du også få som forening, stiftelse og sikkert mye annet rart.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg vil anbefale deg på det sterkeste å bruke regnskapsfører. En regnskapsfører sikrer ikke bare at regnskapet blir utført i henhold til regler og lover, men er også stort sett behjelpelig med forhold som gjør at du kan spare skatt og avgifter. Regnskapsfører koster ikke skjorta, få en som tilpasser prisen etter mengde arbeid.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...