Gå til innhold

Dyrt å fikse kvalitetsobjektiver.?


Anbefalte innlegg

Skal (som tidligere nevnt) til statene litt nærmere sommeren og lurer da på å kjøpe med hjem noe nytt glass (typisk Canon L). Hva er det som oftest går galt på dyre objektiver?

 

Litt lite konkret og vanskelig å svare på men har noen erfaringer med problemer på følgende objektiver (typisk produksjonsfeil) og hvor dyrt det i så fall er å fikse?

 

EF 16-35

EF 24-70

EF 70-200 f/2.8 IS

EF 50mm f/1.4

 

Er ganske bestemt på å kjøpe, men er litt bekymret for de forskjellige fallgruvene, da jeg allerede har hatt problemer med kamera kjøpt i statene og var uten kamera i 5 mnd.

Og er det noen som kan bekrefte om det er verdensgaranti på L-glass?

 

Ble mye dette men dere fikser det :D:thumbup:

Endret av Mats__
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Feil i justering på optikk lever mange med i flere år uten å merke noe - først når DOF er hårtynn og du ikke skjønner hvorfor du uansett plassering aldri klarer få alt i fokus. Bak/front-fokus er også et problem, elektronikken kan feile.

 

Faktum er at optiske unøyaktigheter ofter ikke blir oppdaget av den normal bruker, men det kan være ekstremt ødeleggende når man først har funnet et eventuelt problem. F.eks du får aldri bilder i fokus ved f/2.8 på zoom-objektivet ditt. De største feilene kan avdekkes ved en rask test i butikken.

 

Jeg personlig hadde aldri våget å svi av store summer i utlandet - jeg er veldig "kresen" på optikk og får service og finjusteringer gjennomført på garanti/5 års reklamasjon uansett hvor "ubetydelig" problemet måtte være.

Endret av TGB
Lenke til kommentar
Okey, men er det 1-års verdensgaranti på Canon L-objektiver? For mange av feilene må jo oppdages innen et år? Skjer det at fokusmotorer f.eks ryker?
Du kan jo også vurdere å kjøpe optikk brukt, f.eks 1 år gammel optikk.

Jeg vil tro, uten å ha kalkulert nøye at prisforskjellen er veldig liten hvis så.

Den desiderte største forskjellen er at du har 4 år garanti igjen, i motsetning til 1 år.

 

 

Jeg personlig hadde aldri våget å svi av store summer i utlandet - jeg er veldig "kresen" på optikk og får service og finjusteringer gjennomført på garanti/5 års reklamasjon uansett hvor "ubetydelig" problemet måtte være.
Hvilke tester kjører du for å sjekke optikk for feil og finjusteringer?
Lenke til kommentar
Hvilke tester kjører du for å sjekke optikk for feil og finjusteringer?

I første omgang er det snakk om ting man merker ved vanlig bruk, når jeg mistenker noe er galt tester jeg front/bakfokus med vanlige A3 ark som har diagram printet på dem (finnes uendelig slike på nett - med beskrivelse av hvordan det skal gjennomføres). I tillegg har jeg tatt bilder flate plater hengt på vegg og plassert kamera på stativ helt vater for å se om jeg klarer få helt platen i fokus.

 

Så konklusjon, om jeg tar bilder og alt ser bra ut bryr jeg meg ikke. Har jeg derimot tatt mange bilder med stor blenderåpning hvor samtlige (flertallet) ikke er i fokus så begynnert testing og deretter eventuelt justering hos service-verksted.

 

NB! viktig å bruke fjernutløser. Trykk på kamera medfører vibrasjoner som kan gi kreative resultat på disse testene.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Slik er det bedre å bruke manuelle objektiv, da må du ta hele skylda selv :)

 

Slik jeg oppfatter dette, så er det ganske trygt å kjøpe grom-optikk fra utlandet. Slik det er i dag, så er det så lite, om noe, å tjene på å handle i utlandet, og da blir situasjonen en helt annen.

 

Min regel er:

Får jeg 3 objektiv i utlandet for prisen av 2 i Norge, så tar jeg gladelig risikoen ved å kjøpe i utlandet.

 

Slik det ser ut nå, er nok den norske krona altfor lav.

Lenke til kommentar
Slik er det bedre å bruke manuelle objektiv, da må du ta hele skylda selv :)

Ikke helt rett, fokusindikatoren som også virker på objekiver med manuell fokus (om objektivet ikke er veldig gammelt), vil vel også gi feil "focus-lock" indikering om elementer inne i objektivet er feil justert.

Lenke til kommentar
Ikke helt rett, fokusindikatoren som også virker på objekiver med manuell fokus (om objektivet ikke er veldig gammelt), vil vel også gi feil "focus-lock" indikering om elementer inne i objektivet er feil justert.

Det er riktig, men jeg tror ikke den er så nøyaktig at den kan brukes til justering.

Lenke til kommentar

Reflex-Nikkoren min er iallefall for følsom for indikatorene.

Jeg kan skru ut av fokus begge veier mens indikatoren viser treff.

(Kanskje litt overdrevet, men ikke langt fra sannheten!)

D300 og D2x viser også fram/bak og riktig fokus, men det er neppe 100% til å stole på - som autofokus.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...