Gå til innhold

Ny dekoder, men får ikke koblet til dvdspilleren


Anbefalte innlegg

Håper jeg har postet i rett kategori.. men over til saken:

Vi har fått en ny dekoder fra lyse, en motorola VIP1960 dekoder fra Altibox. Men vi får ikke koblet til vår LGHT552TH dvd spiller. Vi har koblet til lyden fra dvd/hjemmekinoen til dekoderen så vi har lyd. Problemet er at vi får ikke spilt av dvd filmer, vi har lyd. men inget bilde. Tven vår er en hitachi 37LD8500,

 

TVen, dekoderen og dvdspilleren har alle en hdmi port. Akkurat nå bruker vi hdmi kabelen mellom tven og dekoderen. Ifølge altibox manualen skulle det gå å koble dvd spilleren til dekoderen via scart, og det skulle funke. Eneste måten jeg har fått det til å virke er å koble dvd spilleren scart til scart med tven, noe som gir en sinnsykt mye dårligere kvalitet enn før.

 

 

Noen som vet hvordan jeg skal koble? evt noen som har erfaringer med Motorola VIP1960 dekoderen. Håper noen har et svar =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har TV-en bare en HDMI-inngang? Nei, det ser ut som den har to. Da kobler du en HDMI-kabel fra DVD til TV, og en fra dekoder til TV.

 

Er DVD-spilleren en rein spiller, eller er den også opptaker som du vil skal kunne ta opp fra dekoderen? Nei, det ser ut til at det er et hjemmekinosystem uten opptaker. Da er det ingen grunn til å koble den til dekoderen med noen kabel som støtter bilde, koble den bare rett til TV med HDMI for å få bilde og lyd over til TV.

I tillegg kan du koble lyd fra dekoder til hjemmekinoen med RCA-kabler om du ønsker det.

Lenke til kommentar

http://www.mpx.no/aspx/loginVnet.aspx?Retu...&plid=73225

 

Står at den har 1 hdmi inngang. I tillegg viser manualen dette. Finner også bare 1 hdmi inngang på tven.

Dekoder og hjemmekinoen er koblet med RCA kabler.

 

Eneste utvei kan vel ikke være scart mellom dvd og tv? Ifølge manualen til altibox dekoderen skal jeg kunne koble dette sammen med scart til dekoder som fører videre via hdmi til tv.

Lenke til kommentar

OK, dersom det bare er en HDMI-inngang, er HDMI-veksler en mulighet:

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=53266814

http://www.clasohlson.no/Product/Product.aspx?id=59287811

 

Men ellers er SCART mellom DVD og TV helt greit dersom DVD-spilleren er innstilt til å gi fra seg RGB-signal over SCART-utgangen (sjekk dette i menyen til DVD-spilleren), man skal være ganske kresen eller skarpsynt for å se forskjellen mellom det og HDMI.

Lenke til kommentar

Ja, RCA komponentkabler bør funke flott. De overføre fargene separat på sammen måte som fullkoblet SCART med RGB, og i tilleg støtter de progressivt skannet bilde, ikke bare interlaced. Dermed blir bildekvaliteten så god som den overhode kan bli med analog overføring, og tett opp mot HDMI. I teorien. I praksis ser i alle fall ikke jeg noen forskjell på SCART med RGB, komponent interlaced, komponent progressiv og HDMI når kilden er DVD.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...