Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Lovlighet av leiekontrakt


onkellennart

Anbefalte innlegg

Har et spørsmål ang. lovligehten i min hybel leiekontrakt.

Leier en loftshybel i Bergen, i et hus som kun brukes til utleie. Dvs. at utleier ikke bor her. Standarden er ikke spessielt god, og huset trekker mye.

 

I kontrakten står det at leieforholdet opphører uten oppsigelse den: 30.06.09. Men det står også at selv om leietaker flytter ut før leieforholdet opphører må husleiebetales.

 

Ut i fra det eg leser i kontarkten står det ingen ting om at eg må bo der hele tiden, bare at leiekontrakten opphører 30.06.09.

 

Stoler ikke helt på utleier, så er redd han vil nekte og betale ut depositummet vist jeg flytter ut før.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Stoler ikke helt på utleier, så er redd han vil nekte og betale ut depositummet vist jeg flytter ut før.

Dette er en tidsbestemt leieavtale noe som er lovlig.

 

Flytter du ut før kontrakten går ut kan leier trekke den resterende leien fra depositumet.

 

Men du kan selvsagt få noen til å ta over kontrakten hvis du vil flytte ut tidligere, det kan ikke utleier nekte på.

Endret av Zatuu
Lenke til kommentar

Dersom det skal inngås en tidsbestemt leieavtale så er det visse krav som må oppfylles.

 

§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

 

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

 

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

 

Utleieren kan bare påberope seg unntakene i første ledd bokstav a og b dersom leieren senest ved inngåelsen av avtalen skriftlig ble gjort kjent med grunnen for tidsavgrensningen, og husrommet ved utløpet av den avtalte leietid skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen. Utsettes tidspunktet for når husrommet skal brukes i samsvar med den oppgitte grunnen, kan leieavtalen forlenges fram til dette tidspunktet dersom utsettelsen skyldes en uforutsett omstendighet som har inntrådt etter at avtalen ble inngått.

 

Er tidsbestemt leieavtale for bolig inngått i strid med bestemmelsene i denne paragrafen, skal avtalen anses som tidsubestemt.

 

Når ble denne leieavtalen inngått?

 

Så kommer vi til neste punkt. Står det noe i leiekontrakten om oppsigelsestid?

 

§ 9-6. Oppsigelsesfrist

 

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.

 

For leieavtale om enkelt beboelsesrom der leieren etter avtalen har adgang til en annens bolig, skal oppsigelsesfristen være én måned. Det samme gjelder for selvstendig leie av garasje eller bod.

 

For leieavtale om lokale der leien er avtalt pr. dag, skal oppsigelsesfristen være én dag.

 

Bestemmelsene i denne paragraf kan fravikes i avtale.

 

Dette vil jo si at dersom det ikke er bestemt noe kortere oppsigelsestid i leiekontrakten, så vil du feks. dersom du sier opp kontrakten i dag, måtte betale husleie fram til 31/5-09, altså 1 måned kortere enn den tidsbestemte kontrakten sier.

Lenke til kommentar
Kontrakten ble inngått 30.02.08. så leie periodne er under 1 år. Ingen skriftlig grunn for tidsbegrensningen.

 

 

Da jeg gikk på skolen, lærte vi at fra 30.02 et år til 30.06 neste år er 16 måneder. Samtidig så lærte vi også at ett år består sånn ca av 12 måneder.

 

Jeg får da 16 måneder til å bli noe àla ett år og fire måneder.... :hmm:

Lenke til kommentar
Kontrakten ble inngått 30.02.08. så leie periodne er under 1 år. Ingen skriftlig grunn for tidsbegrensningen.

 

 

Da jeg gikk på skolen, lærte vi at fra 30.02 et år til 30.06 neste år er 16 måneder. Samtidig så lærte vi også at ett år består sånn ca av 12 måneder.

 

Jeg får da 16 måneder til å bli noe àla ett år og fire måneder.... :hmm:

blingsa litt på datoen, mente 02.08.08

Lenke til kommentar
Kontrakten ble inngått 02.08.08 så leie periodne er under 1 år. Ingen skriftlig grunn for tidsbegrensningen.

edit: blingsa på datoen;)

 

Dette betyr egentlig at den tidsbestemte delen av kontrakten er ugyldig, og at dere faktisk har en gjensidig oppsigelsesperiode på 3 måneder.

 

Oppsigelsesfristen skal være tre måneder til opphør ved utløpet av en kalendermåned.
Lenke til kommentar
§ 9-3. Adgangen til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig

 

Det er ikke adgang til å inngå tidsbestemt leieavtale for bolig for kortere tid enn tre år. Minstetiden kan likevel settes til ett år hvis avtalen gjelder lofts- eller sokkelbolig i enebolig eller bolig i tomannsbolig, og utleieren bor i samme hus. Bestemmelsene i første og annet punktum gjelder ikke dersom:

a) husrommet skal brukes som bolig av utleieren selv eller noen som hører til husstanden, eller

b) utleieren har en annen saklig grunn for tidsavgrensningen.

 

Jeg er litt i samme situasjon faktisk, hvor utleieren mener jeg må bli værende frem til august. Men jeg ønsker gjerne å si opp nå, slik at leien går ut i slutten av mai. Tror dere dette er mulig i henhold til § 9-3?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...