Gå til innhold

Veien fra stereo til surround...


Anbefalte innlegg

Hei! Jeg vurderer utvidelse av mitt eksisterende oppsett, og trenger gode råd. I dag sitter jeg med:

 

- Bowers & Wilkins DM604 S2 (svære, knallgode fronthøyttalere)

- NAD effektforsterker (ikke sikker på modellnavn, men kraftig nok for fronthøyttalerne!)

- Et par Dali 1001 elns, små høyttalere

 

Nå har jeg en ambisjon om å få bygd ut til 5.1, og ønsker støtte for DTS HD Master Audio! Bruk er primært film, musikk går i stereo for min del. Så, lurer på følgende:

 

- B&W-høyttalerne er knallgode, men gamle. Innkjøp av B&W senterhøyttaler vil dermed bli en nyere modell, med annen diskant og lydkarakteristikk. Går dette greit, eller blir lydbildet fort "skjeivt, ikke i harmoni"?

 

- Tenker å bruke Dali-høyttalerne bak. Det er tross alt ikke så viktig med lyden i bakhøyttalerne spør du meg, bare man "aner" helikopter og lynnedslagene bak seg under film. Eller er jeg dum som velger å spare pengene her?

 

- Surroundreciever! Må støtte DTS HD MA dekoding. Tips om modell?

Enten må modellen være svært kraftig (tungdrevne de B&W 604-høyttalerne...), eller så må den ha phonoutganger for å koble til effektforsterkeren!

 

- Hvis man kutter ut sub, vil denne lydinformasjonen i DTS "gå tapt", eller vet recieverne det og leverer sub-lyden til fronthøyttalerne?

 

- Er en slik "utbygging" fornuftig, eller bør man kjøpe full pakke med samme merke for alle høyttalerne?

 

Tips og råd mottas med stor takk! :-)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg vurderer utvidelse av mitt eksisterende oppsett, og trenger gode råd. I dag sitter jeg med:

 

- Bowers & Wilkins DM604 S2 (svære, knallgode fronthøyttalere)

- NAD effektforsterker (ikke sikker på modellnavn, men kraftig nok for fronthøyttalerne!)

- Et par Dali 1001 elns, små høyttalere

 

Nå har jeg en ambisjon om å få bygd ut til 5.1, og ønsker støtte for DTS HD Master Audio! Bruk er primært film, musikk går i stereo for min del.

Skal du kjøre disse HD lydformatene fult ut må du ha ett 7.1 oppsett.

 

- B&W-høyttalerne er knallgode, men gamle. Innkjøp av B&W senterhøyttaler vil dermed bli en nyere modell, med annen diskant og lydkarakteristikk. Går dette greit, eller blir lydbildet fort "skjeivt, ikke i harmoni"?

 

- Tenker å bruke Dali-høyttalerne bak. Det er tross alt ikke så viktig med lyden i bakhøyttalerne spør du meg, bare man "aner" helikopter og lynnedslagene bak seg under film. Eller er jeg dum som velger å spare pengene her?

Prøv deg frem, ta gjerne med 2-3 senterhøytalere på test samtidig så du får sammenligningsgrunnlag. Senterhøyttaleren mener ihvertfall jeg er den viktigste høyttaleren å få harmonert med frontene. Grunnen er at bevegelsene fra en side til en annen er den aller aller mest vanlige og det er her frontrekken (Front + Senter) bør spille bra sammen. Det er nok lettere å lure øret med lyd som går fremover eller bakover og bakhøyttalerne er kun mest for å gi en effekt, ihvertfall når vi snakker om surround i ditt budsjett.

 

- Surroundreciever! Må støtte DTS HD MA dekoding. Tips om modell?

Enten må modellen være svært kraftig (tungdrevne de B&W 604-høyttalerne...), eller så må den ha phonoutganger for å koble til effektforsterkeren!

Denon 2808 er på tilbud på HiFiKlubben til 6000 kr, ville nok satset på den.

 

- Hvis man kutter ut sub, vil denne lydinformasjonen i DTS "gå tapt", eller vet recieverne det og leverer sub-lyden til fronthøyttalerne?

Høyttalerutgangen gir ut hele spekteret av lyd til høyttalerne, det er delefilterne i høytalerne som filtrerer ut de frekvensene elementene skal spille. Mener at receiverne ikke gjør noen aktiv jobb her men det finnes sikkert receivere med delefilter men det stilles eventuelt manuelt som i bilforsterkere og ikke automatisk vil jeg tro. Uansett så trenger nok ikke du å tenke på dette.

 

- Er en slik "utbygging" fornuftig, eller bør man kjøpe full pakke med samme merke for alle høyttalerne?

Jeg ville gjort det siden det ser mye bedre ut.... og høres trolig også bedre ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...