Gå til innhold

Tips til Realistisk målsetting


Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 23 år, og er ikke i spesielt god form. 8-10 kg for mye vekt på kroppen, og relativt utrent.

Har satt meg trenings- og kostholdsmål som jeg har holdt i en måned nå, så har kommet i gang. Trener 3-4 ganger i uka (fra 45-1,5t per økt), stort sett spinning, styrke, tredemølle og noe aerobic. Legger inn en og annen lang gåtur i høyt tempo og skiturer i tillegg. Det kommer seg, men det går sakte.

Bortsett fra å gå ned litt i vekt og komme i bedre form, har jeg lyst til å ha et oppnåelig mål. Jeg liker å løpe, det bare går sjukt dårlig sånn som det er nå. Greier å jogge i maks en halv time, noen ganger ikke det en gang (og da løper jeg ikke veldig fort). Har en løype som jeg brukte 40 minutter på i dag, har tenkt å jobbe jevnt for å greie å presse tiden ned fram mot våren. Sånn som det er nå må jeg legge inn et par pauser underveis pga form og vonde legger, men tenker jeg ganske snart skal kunne greie løypa uten å måtte gå underveis.

 

Så, hvor lenge, og hvor hardt vil jeg være nødt til å trene for å kunne delta i f.eks. et løp på 8 eller 10 km?

Vurderer å jobbe mot å delta på et løp i juni, er det for tidlig? Kan evt. melde meg på en distanse på 4km :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

One step at a time :)

Det er vel ingen av oss som kan foreslå hva du burde og ikke burde gjøre i forhold til hvordan du skal trene, det er bare du selv som kan kjenne etter i hva slags form du er og hvordan du burde ta det. Men som sagt, det er ikke vits i å ha altfor høye ambisjoner, da går utviklingen feil vei. Ta ett skritt om gangen, så kommer det seg etter hvert ;)

Lenke til kommentar

Klart det, har ikke tenkt å løpe maraton med det første ;) Liker bare å ha noe å jobbe mot, da føles det litt mer meningsfylt enn å bare trene for å trene. Men siden jeg aldri har prøvd å få meg selv i form før (det har bare gått andre veien...), så aner jeg ikke hvor store langtidsmål det er realistisk å sette seg.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...