Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående overtidsbetaling


KBØ

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer på et par ting angående overtidsbetaling. Jeg jobber som ekstrahjelp på en resturant. Dette innebærer rydding av bord og/eller være oppvaskhjelp alt ettersom hvilken vakt jeg har. Jeg jobber i gjennomsnitt ca. 2 helger i måneden.

 

Vaktene jeg får er enten fra 09.00-17.00 eller fra 18.00 og til det ikke er noe mer å gjøre. Slutter gjerne mellom 00.00-01.00.

Her er greia: Jeg skulle egentlig jobbe senvakt en fredag (18.00->) , men klarte å bytte vakten slik at jeg fikk dra på fest isteden. Neste morgen skulle jeg egentlig jobbe fra 18.00 og utover, men siden jeg byttet fikk jeg også en 09.00-vakt. Dette førte til at jeg jobbet hele dagen, hele kvelden og helt til klokken 01.30 den dagen. 16.5 timer hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Det jeg lurer på er om jeg hadde rett til overtidsbetaling? Slik jeg ser det er det jeg selv som har forårsaket at jeg skal jobbe helvakt og det skal ikke koste bedriften noe mer om jeg bytter vakter. Med andre ord: Jeg har ikke rett til overtidsbetaling. Daglig leder var på jobb midt på dagen, og lurte på hvorfor jeg jobbet når det stod noen andre på vaktlisten. Jeg forklarte saken og hun sa klart ifra at det ikke var overtidsbetaling for dette.

 

Noen som vet råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble dette vaktbytte avklart med daglig leder på forhånd?

 

Dersom det ikke ble det så har du gjort noe du strengt tatt ikke burde. Dersom det ble avklart med daglig leder, så har vedkommende gjort noe han eller hun ikke burde. Dersom det ble avklart på forhånd så har du naturligvis krav på overtid, siden arbeidstiden din overskrider det som går under alminnelig arbeidstid ifølge loven.

 

Dersom du jobber mindre enn 40 timer i uken, så har du bare krav på overtid for de timene du jobbet mer enn 9 timer denne dagen.