Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål angående overtidsbetaling


KBØ

Anbefalte innlegg

Hei.

 

Jeg lurer på et par ting angående overtidsbetaling. Jeg jobber som ekstrahjelp på en resturant. Dette innebærer rydding av bord og/eller være oppvaskhjelp alt ettersom hvilken vakt jeg har. Jeg jobber i gjennomsnitt ca. 2 helger i måneden.

 

Vaktene jeg får er enten fra 09.00-17.00 eller fra 18.00 og til det ikke er noe mer å gjøre. Slutter gjerne mellom 00.00-01.00.

Her er greia: Jeg skulle egentlig jobbe senvakt en fredag (18.00->) , men klarte å bytte vakten slik at jeg fikk dra på fest isteden. Neste morgen skulle jeg egentlig jobbe fra 18.00 og utover, men siden jeg byttet fikk jeg også en 09.00-vakt. Dette førte til at jeg jobbet hele dagen, hele kvelden og helt til klokken 01.30 den dagen. 16.5 timer hvis jeg ikke tar helt feil.

 

Det jeg lurer på er om jeg hadde rett til overtidsbetaling? Slik jeg ser det er det jeg selv som har forårsaket at jeg skal jobbe helvakt og det skal ikke koste bedriften noe mer om jeg bytter vakter. Med andre ord: Jeg har ikke rett til overtidsbetaling. Daglig leder var på jobb midt på dagen, og lurte på hvorfor jeg jobbet når det stod noen andre på vaktlisten. Jeg forklarte saken og hun sa klart ifra at det ikke var overtidsbetaling for dette.

 

Noen som vet råd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ble dette vaktbytte avklart med daglig leder på forhånd?

 

Dersom det ikke ble det så har du gjort noe du strengt tatt ikke burde. Dersom det ble avklart med daglig leder, så har vedkommende gjort noe han eller hun ikke burde. Dersom det ble avklart på forhånd så har du naturligvis krav på overtid, siden arbeidstiden din overskrider det som går under alminnelig arbeidstid ifølge loven.

 

Dersom du jobber mindre enn 40 timer i uken, så har du bare krav på overtid for de timene du jobbet mer enn 9 timer denne dagen.

 

Her er noen utdrag fra arbeidsmiljøloven som har betydning for denne hendelsen.

 

(1) Den alminnelige arbeidstid må ikke overstige ni timer i løpet av 24 timer og 40 timer i løpet av sju dager.

 

(8) Samlet arbeidstid må ikke overstige 13 timer i løpet av 24 timer eller 48 timer i løpet av sju dager. Grensen på 48 timer i løpet av sju dager kan gjennomsnittsberegnes over en periode på åtte uker.

 

(11) For overtidsarbeid skal det betales et tillegg til den lønn arbeidstakeren har for tilsvarende arbeid i den alminnelige arbeidstiden. Tillegget skal være minst 40 prosent.
Lenke til kommentar

Det ble ikke avklart på forhånd, nei. Hva er forresten straffen for dette hvis jeg skulle bli "oppdaget"? Hva om Daglig leder hadde godkjent det, hvilken straff kunne han ventet seg? Daglig leder fikk vite om dette på formiddagen når jeg jobbet, så han var klar over at jeg skulle jobbe helvakt fra ca. kl. 13.00 samme dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...