Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Spørsmål om navneloven


geebs

Anbefalte innlegg

Hvis jeg nå ønsker å endre etternavnet mitt til si f.eks Pære, eple eller banan, må jeg da få godkjennelse fra alle som heter pære, eple eller banan forutsatt at det er under 200 personer som heter det? Eller hvis jeg da ønsker å sette pære, eple eller banan som mellomnavn da etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

da må du melde dette inn i folkerregistrett , jeg vet om en som heter : North , east , vest and south ;P

 

så det skal nokk være mulig uten bekreftelse av de som feks heter det , verste tullet jeg har hørt

 

 

fant en lov her du kan lese litt på : http://www.lovdata.no/all/nl-20020607-019.html

 

3: Navn som flere enn 200 personer her i riket har som etternavn, kan tas som etternavn av andre uten samtykke fra dem som allerede har det. så viss det er under 200 må du ha bekreftelse

Endret av SKRULLIS
Lenke til kommentar

"§ 3. Frie, beskyttede og nye etternavn

 

Navn som flere enn 200 personer her i riket har som etternavn, kan tas som etternavn av andre uten samtykke fra dem som allerede har det.

 

Navn som 200 eller færre personer her i riket har som etternavn, kan bare tas som etternavn dersom alle som allerede har det som etternavn, samtykker. For barn under 18 år gis samtykke av den eller dem som har foreldreansvaret. "

 

EDIT: Ja jeg har sjekka, men vil bare vite om det faktisk er sånn, virker litt spes.

Endret av EloX
Lenke til kommentar

Etternavn som 200 eller færre har er beskyttet, da det sannsynligvis hører sterkere familie-identitet til å hete Behn (40 stykker) eller Wedel-Jarlsberg (7 personer) for å ta et par eksempler, enn Moen (10433) og Hansen (56228). Å spørre 7, 40 eller 200 personer som kanskje alle er i familie med hverandre om man kan få lov til å hete det samme som dem, ja det blir nesten som å spørre om å få melde seg inn i familien deres.

 

Men dette er vel regler fra en tid da det var ganske vanskelig å få konstruere egne navn. Om to stykker noenlunde samtidig finner ut at de har lyst til å hete Banan til etternavn, skal da den som først rekker å registrere det nærmest ha "patent" på navnet og kunne nekte nestemann å ta det, eller bør nyskapte navn uten noen tradisjon og familietilhørighet være fritt tilgjengelig for alle?

Lenke til kommentar

Mhm, burde vel settes opp en liste hvor man kan registrere familienavn og få disse freda eller noe lignende.

 

Et videre spørsmål; Hvis jeg ønsker å endre navn som under 200 personer har tatt, må jeg da selv sende ut en forespørsel hvor jeg henviser til det paragrafet i navneloven, hvis jeg får deres samtykke så legger jeg dette ved søknaden min on navnebytte?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...