Gå til innhold

Lønn i Politiet.


Shamru

Anbefalte innlegg

Jeg holder meg vanligvis til i phs tråden, men jeg skal gi en liten forklaring på hvorfor det er slik at politiet ikke alltid kan rykke ut til alle åsteder.

 

Da jeg begynte i politiet var min visjon at jeg fikk mulighet til å hjelpe mennesker i ulike situasjoner, og hver gang et oppdrag ble nedprioritert til fordel for en annen skjærte meg i hjertet som en kniv. F.eks et innbrudd ikke får prioritet når det pågår alvorlige situasjoner med personskader eller ran eller trafikkulykker.

 

Mye av dette avhenger av bemanningen i politiet og økonomien. Jeg skal ikke si hvilket politidistrikt jeg var i, men det var ikke uvanlig at kun 2-3 politifolk dekket et distrikt på over 7 kommuner. At andre politifolk ikke blir kalt ut er fordi det koster penger å ta en politimann ut fra det som kalles reservetjeneste. Dermed bruker de heller de 2-3 gutta som er på jobb. På en vakt kjørte vi mellom 20-30 mil for å komme oss fram og tilbake fra forskjellige åsteder og oppdrag.

 

Jeg kan vel gi en banal eksempel på bemanningen. På stasjonen trenger vi 10 stk for å få ting til å gå rundt, men det er blitt ansatt kun 6. Det er deretter forventet at disse 6 skal jobbe overtid utover sin turnus for å få ting til å gå rundt og at det blir en forsvarlig bemanning.

 

Når det gjelder trafikk er det mange som har forskjellige meninger. Det er UP som har ansvaret for å gjennomføre trafikkontroller. FOlk i forskjellige situasjoner har mange meninger om dette, har du kjørt litt fort og fått en bot er det jo kjedelig. Da er det lett å si at politiets prioriteringer er feil. For andre som har mistet familiemedlemmer i trafikkulykker, hvor andre har kjørt som et "svin" og forårsaket alvorlige ulykker, er tanken annerledes.

 

Etter å ha sett mennesker blødd i hjel i trafikkulykker, folk som har blitt påkjørt av andre, eller trekker skrikende mennesker i smerter ut av et vrak, ja... da synes jeg selv at trafikksikkerhet er noe vi ikke kan ignorere.

 

Lønna står heller ikke helt i stil med de sparkene, slagene og spyttklysene jeg har fått etter meg. Heller trusler om å drepe familien er ikke noe hyggelig. Selv om jeg har valgt politiyrket frivillig betyr det ikke at man skal akseptere slikt. Men på sikt håper jeg at vi får en anstendig lønn.

 

Jeg syns det er beklagelig at folk ikke har fått den nødvendige hjelpen av politiet da de trengte det mest. Dette er ikke en bortforklaring eller en unnskyldning, men bare for å fortelle om hvordan situasjonen kan være for oss som er på jobb. Når man har for lite folk på jobb, så får man ikke hjulpet alle, en horribel situasjon som ikke er Norge verdig.

Endret av politistudent
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg er helt klart for at politiet bør få bedre lønn...

Å si at politiet kan tjene mer ved å jobbe overtid osv blir for dumt. Det kan man gjøre i mange andre yrker også.

 

En brannmann tjener vel i grunnlønn ca 320 000 fra første år i jobb. Jeg synes hvertfall at politi bør ligge like høyt, om ikke høyere i lønn. Politi trenger mer utdannelse, og er i mange tilfeller er mye mer risikofyllt jobb enn brannmann.

 

Ingen av disse yrkene har lov til å streike, og (hvertfall politi) er på mange andre måter fratatt rettigheter fra arbeidsmiljøloven. (f.eks når det kommer til overtidsbestemelser). På grunn av sånne bestemmelser er det klart (synes hvertfall jeg) at lønnen bør være forholdsvis høy for å kompensere for dette.

 

Synes også det blir feil å kjefte på politiet om det tar for lang tid å få gjort unna jobber, evt få gjort de i det hele tatt. Det er stort sett bemanningsproblemer som ikke er deres "skyld" men politikerenes. Nå er det vel blitt åpnet for en del nye stillinger innen politiet i høst, men de kommer vel ikke ut i jobb før om 4-5 år eller noe.

 

 

Uansett, Politiet er en av de viktigeste jobbene i samfunnet, men det er risikofylt, psykisk og fysisk hardt og har dårlige arbeidsmiljøkrav (sånn i forhold til arb.mil.loven) og bør derfor bli lønnet deretter.

Beundrer faktisk politi og politistudenter i dag som vil gå for dette yrket på trass av den dårlige lønnen. Vurderte yrket selv for noen år siden, men slo det fra meg da jeg så lønna. Jeg er vel kynisk:P Håper virkelig (og tror) at lønna og kravene deres blir bedre:)

 

 

 

(Beklager et litt rotete og rart innlegg, fremdeles litt tidlig om morgenen for meg:P)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432
Høyere lønn hadde dessutten ført til mindre korrupsjon. :yes:

Hvordan i alle dager kom du på å si dette? Og dersom det var sant, så sier jeg deg: Korrupsjon skal ikke oppstå uansett. Det at lønnen er dårlig, gir ingen grunn til å være korrupt.

 

Men ja, lønnen bør bli høyere. Spør du meg, minst 400 000 i året, men det påvirker likevel ikke det faktum at jeg har lyst og skal utdanne meg som politi.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
De har kanskje mye å gjøre men minimalt blir gjort i saker som trengs, men å få inn peng i kassa har de alltid tid til.

Jeg tenkte jeg skulle vekke tråden til live ved å sitere dette gullkornet. Vedkommende tror visst at politiet driver med arbeid som gir inntekter for arbeidsgiveren. Morsomt.

 

Men for å komme til poenget: Nå, to år etterpå, hva er situasjonen? Har politiet gått noe særlig opp i lønn?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...