Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

feilinformert ved bruktbilkjøp, rettigheter?


milleniumforce

Anbefalte innlegg

hei! Kjøpte i mai 2008 en billig bruktbil til pendling til og fra skole som ligger 3 mil fra der jeg bor. Selger sa at bilen var EU-godkjent april 2008, noe som igjen betyr at jeg skal kunne bruke bilen i 2 år før neste gang. EU-godkjenningen er viktig for meg, fordi jeg avslutter studie samtidig som bilen må på ny kontroll og kan da vrake bilen om den ikke kommer gjennom, siden jeg flytter til utlandet etter fullført studie.

 

Høsten 2008 skulle jeg bytte til vinterdekk, og fant en god del rust under bilen når den ble jekket opp (såpass mye at noen steder ga etter når jeg satt jekken der). Begynnte da å sette spørsmål ved kontrollen 5 månder tidligere, men tenkte alt var ok da selger også var mekaniker, og at dette kanskje var småtteri.

 

I dag fikk jeg melding i posten om at bilen må inn på kontroll nå til sommeren, og ikke neste sommer som selger sa. Tok kontakt med statens vegvesen og fikk opplyst at bilen hadde blitt godkjent april 2008, men dette var pga tidligere eier hadde undratt seg kontroll 2007. Dette betyr at bilen skal kontrolleres vært oddetall år.

 

Burde ikke selger ha opplyst om at bilen må godkjennes i 2009 i stede for 2010? spesielt når dette var et viktig argument for meg som kjøper. kan dette kvalifiseres som en mangel som selger burde visst om, men unnlot å si?

 

Kontaktet en venn av meg som har litt erfaring med kjøp og salg privat, og han mente at jeg burde kontakte selger og gi følgene krav:

 

1) Selger dekker kontroll og eventuelle reperasjoner som må til for å få bilen godkjent

 

eller

 

2) selger tar tilbake bilen mot å gi meg pengene jeg betalte for bilen tilbake

 

Hadde jeg visst at bilen vil bli godkjent på kontrollen hadde ikke dette vært en allverdens stor sak for meg, men etter det jeg har sett på undersiden av bilen setter jeg spørsmålstegn ved forrige kontroll, og som sagt var meningen å kjøpe en bil som ikke trengte godkjenning før jeg er ferdig med studiet, da store bilutgifter (som ofte kan komme på en gammel bruktbil etter kontroll) er uaktuelt som student.

 

trenger synspunkter og meninger før jeg eventuelt stiller krav til selger

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville vel tro at mye avhenger av hva som står i kontrakten deres. Er selger en privatperson eller kjøpte du bilen igjennom et firma?

 

Uten å være 100% sikker, synes jeg det var litt merkelig at han ikke sa noe om Eu-kontrollen. Spurte du han om når den sist var sjekket eller når den skulle inn neste gang?

 

Kan jo hende at han faktisk trodde at den ikke skulle inn igjen før om 2 år siden den var sjekket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...