Gå til innhold

Oppgraderte til 3R, men liker ikke varmen


Ztaeyn

Anbefalte innlegg

Heisan, jeg har KT7A, T-Bird 1.13 og oppgraderte til bios 3R, for å fikse noen prpblemer, men jeg likte slettes ikke at den blir så steike mye varmere, siden den nå ligge ofte rundt 50..

 

Jeg har testet WCPRedit(el. lignende navn,) og det skal liksom kunne endre noe i biosen, men jeg får ikke noe sånt til å funke. Jeg må da gjøre de på nytt hvergang jeg restarter, og maskinenn blir bare kaldere så lenge den ikke brukes i mye.

 

Er det noe jeg kan gjøre for å få biosen til å gå ned i mer normal temp for min cpu? En eller annen nyere bios som ikke har me den økende varmen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En nyere BIOS revisjon vil ikke fjerne dette 'problemet', da med BIOS versjon 3R og høyere har Abit fjernet en bit i BIOS CMOS som tidligere tillot bruk av ACPI sin HALT funksjon for å kjøle ned CPU'n i idle status.

De gjorde dette for å følge AMD og VIA sine anbefalninger, samt motvirke stabilitetsproblemer som denne funksjonen påførte 1,33Ghz og høyere cpu'er.

Det finnes derimot BIOS versjoner av 3R og høyere som er blitt modifisert til og ha denne funksjonen skrudd på. Sjekk http://www.viahardware.com sin download seksjon, der har de linker til sites som har modifiserte BIOSer.

 

Men dersom du ikke har behov for de nye funksjonene i 3R kan du jo bare benytte en BIOS versjon tidligere enn den.

Lenke til kommentar

Idle tempen på Bios 3R og nyere er endel høyere enn tideligere BIOS versjoner. Dette gjelder ikke bare for Abit sine BIOS`er, men også andre hovedkort-produsenter.

 

MEN, temperaturen under full load er faktisk ikke noe høyere enn før. I mitt tilfelle er den faktisk 2 grader lavere!!

Du burde ikke bekymre deg over den høyere idle-tempen.

 

Med 3R Bios er temp. forskjellen mellom idle og load ca. 5 grader. Dette fordi din CPU ikke lengre blir kunstig kjølt ned når den er lite i bruk (idle).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...