Gå til innhold

Pilotutdannelse - Hva bør jeg velge på videregående?


borkri

Anbefalte innlegg

Jeg har nå gått mitt første helvår på videregående skole og skal velge fag for neste år. Vurderer sterkt å bli flyver og trenger da litt råd og tips fra noen som kan det. Derfor lurer jeg på hvilke krav som stilles for å bli pilot (jet). Hvilke fag bør jeg velge og hvilke bør jeg ikke velge. Eller sånn genrelt, hva er viktig å tenke på når jeg velger? Om noen kan gi meg noen tips, er jeg veldig takknemlig!

 

Takk for svar !:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ok. Så jeg trenger altså ikke en spesiell type matte (R1/S1) heller? Ja, vurderer sterkt fysikk der det virker interessant!

JAvel, men må jeg være "mattegeni" for å bli pilot? Jeg har ca. karakter 4 +/- i mattematikk (den vanskelige) og tror du det vil si at jeg har et godt grunnlag?

Lenke til kommentar
Ok. Så jeg trenger altså ikke en spesiell type matte (R1/S1) heller? Ja, vurderer sterkt fysikk der det virker interessant!

JAvel, men må jeg være "mattegeni" for å bli pilot? Jeg har ca. karakter 4 +/- i mattematikk (den vanskelige) og tror du det vil si at jeg har et godt grunnlag?

 

 

Dette er hentet fra forsvarets hjemmesider:

 

Har du lyst til å prøve, men tenker at det er for harde krav for å bli flyger? Det er helt umulig å vite om du kommer gjennom opptaket før du har prøvd. Prøvene er spesialtilpasset for militære flygere, og ingen, verken familie, venner eller flyeksperter, kan avgjøre om du kan bli militær flyger.

 

For å bli vurdert som søker må du være mellom 18 og 24 år (ikke eldre enn 24 år i opptaksåret). God helse betyr at du må få en flymedisinsk godkjennelse. Det innebærer prosent normalt, ukorrigert syn. Briller, linser og laseroperasjoner vil være diskvalifiserende.

 

 

Opptak og utdanning

For å bli flyger i Luftforsvaret må du blant annet gå gjennom intervjuer og praktiske og medisinske tester. Dette gjennomføres på Luftforsvarets seleksjonssenter. Opptaksprøvene gjennomføres før skolestart, tentativt februar og august. Kostnader som du får som følge av opptaket, blir dekket av Forsvaret.

 

Fase I

Seleksjonssenteret gjennomfører først regionale opptaksprøver rundt omkring i Norge. De regionale opptaksprøvene gjennomføres i løpet av én dag. Prøvene er teoretiske og skal teste dine ferdigheter i matematikk, engelsk, norsk og teknisk innsikt.

 

Fase II

Annen del av opptaksprøvene foregår på Rygge flystasjon. Her gjennomgår du fysiske medisinske og datatester innenfor områdene psykomotoriske kapasitet, informasjonsprosessering og romoppfatningsevne. Det er ikke enkeltresultater fra testene, men resultatet sammenlagt, som avgjør om du får tilbud om utdanning.

 

Grunnleggende befalsutdanning

Kommer du gjennom fase 2 blir du tatt opp som elev på Luftforsvarets befalsskole på Kjevik. De første seks månedene gjennomføres grunnleggende befalsutdanning sammen med de andre befalselevene i Luftforsvaret. Skolestart er i perioden juli-august.

 

Uttaksflyging

Etter seks måneder begynner uttaksflygning på Luftforsvarets flygeskole. Den er plassert på Bardufoss flystasjon i Troms. Her får du opplæring i diverse flyrelaterte fag. I tillegg skal du gjennomføre rundt 45 timer flyging. I denne perioden blir du testet koninuerlig for å se om du tilfredstiller de kravene som stilles for å bli militær flyger.

 

Krigsskole og fagutdanning

Neste steg etter gjennomført uttaksflygning er treårig krigskole ved Luftkrigsskolen i Trondheim (LKSK). Etter fullført krigsskole starter selve fagutdanningen i USA hvor man går videre på de ulike flytypene: jagerfly, flermotor, helikopter, eller navigatør.

 

NB: Alle flygere i Luftforsvaret må gjennom alle disse tre årene, men det er ikke et satt løp at disse årene gjennomføres i strekk. Slik det er i dag må første året på krigsskolen gjennomføres i forkant av fagutdanningen i USA. De to resterende år gjennomføres i løpet av pliktjenesten.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 3 uker senere...

Som en sier her så er generell studiekompetanse det eneste formelle kravet til videregående for å bli pilot. Det er likevel en fordel om du velger fysikk og matte med vekt på naturfag (jeg har passert 30 og vet ikke hva det kalles i dag:-) Mye av utdanningen til pilot sveiper innom fysikk og matte, spesielt de teoretiske fagene. Det vil lette forståelsen for disse fagene dersom matte- og fysikkunskapene er gode.

 

Men det er da kravene til å bli pilot, sivilt eller militært. Noen flyselskaper krever i midlertid at du har fysikk og matte, men det hører med til sjeldenhetene. SAS hadde et slikt krav, men har så vidt jeg vet fjernet dette (selv om de i praksis ikke har ansatt piloter de siste årene).

Lenke til kommentar

Fysikk, Matte, Biologi, Kjemi, IT kalles alle for realfag.

Jeg vet ikke om det har så mye å si her, men har du Fy1 og MR2 (fysikk 1 og realfagsmatematikk 2) så kan du bli veldig mye. Sånn i tilfelle du ikke får pilotutdannelse, så kan du bli alt fra ingeniør, tekniker osv.

Så du tar aldri skade av å ta fysikk og matte uansett ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...