Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvorfor bruke strl § 219 (vold i nære relasjoner) når man har § 229?


OscarMike1

Anbefalte innlegg

§ 219. (...)

Dersom mishandlingen er grov eller fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse, er straffen fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om mishandlingen er grov, skal det særlig legges vekt på om den har vart over lang tid og om det foreligger forhold som nevnt i § 232.

Om volden fører til betydelig skade eller død, er øvre strafferamme 6 år.

 

§ 229. Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter nogen i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstand, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighed, der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt, og indtil 8 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er blevet Følgen.

Uthevingene beskriver omtrent det samme, men i § 229 er strafferammen 2 år høyere.

 

Hvorfor vil aktor i bruke § 219 om man kan bruke § 229 og legge ned påstand om 6 - 8 år?

§ 219 er en relativt ny paragraf, er den et uttrykk for en endring i strafferammene?

Endret av Eircag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
§ 219. (...)

Dersom mishandlingen er grov eller fornærmede som følge av handlingen dør eller får betydelig skade på legeme eller helse, er straffen fengsel inntil 6 år. Ved avgjørelsen av om mishandlingen er grov, skal det særlig legges vekt på om den har vart over lang tid og om det foreligger forhold som nevnt i § 232.

Om volden fører til betydelig skade eller død, er øvre strafferamme 6 år.

 

§ 229. Den, som skader en anden paa Legeme eller Helbred eller hensetter nogen i Afmagt, Bevidstløshed eller lignende Tilstand, eller som medvirker hertil, straffes for Legemsbeskadigelse med Fængsel indtil 3 Aar, men indtil 6 Aar, saafremt nogen Sygdom eller Arbeidsudygtighed, der varer over 2 Uger, eller en uhelbredelig Lyde, Feil eller Skade er voldt, og indtil 8 Aar, saafremt Døden eller betydelig Skade paa Legeme eller Helbred er blevet Følgen.

Uthevingene beskriver omtrent det samme, men i § 229 er strafferammen 2 år høyere.

 

Hvorfor vil aktor i bruke § 219 om man kan bruke § 229 og legge ned påstand om 6 - 8 år?

§ 219 er en relativt ny paragraf, er den et uttrykk for en endring i strafferammene?

 

Forskjellen er at § 229 bare gjelder hvis gjerningsmannen forsettlig (nær sagt med viten og vilje) har påført offeret en såkalt legemsbeskadigelse. Skal noe være en legemsbeskadigelse, må det være tilstrekkelig alvorlig - f.eks. holder en blåmerker, hevelser og mindre skrammer utenfor. Hvis gjerningsmannen derimot dytter offeret ned en trapp i full bevissthet om at denne sannsynligvis vil brekke et ben eller to, kan han straffes etter § 229, fordi benbrudd er legemsskade og fordi han har utvist forsett.

 

§ 219 krever imidlertid ikke at offeret påføres noen forsettlig legemsskade. Den er anvendelig hvis gjerningsmannen øver "vold" eller "mishandler."

 

For å illustrere: Hvis gjerningsmannen sparker kona si i hodet og regner det som sannsynlig at hun vil få legemsskade, kan en straffe i med 8 års fengsel om hun f.eks. pga. hjerneblødning dør pga. skadene. Hvis han bare klabber til henne i ansiktet, og hun tilfeldigvis faller ned på en sirkelsag og dør, kan en bare straffe med 6 års fengsel. Forskjellen ligger altså i at den forsettlige volden er grovere i § 229 enn i § 219.

Lenke til kommentar
Med mine egne ord; om jeg mishandler min søster er det ikke nødvendig at jeg ville for eksempel brekke armen hennes? Det holder at jeg påførte vold uten at jeg tenkte på konsekvensene?

 

Nødvendig hvordan da? Det er straffbart å "øve Vold" mot andre; volden behøver ikke lede til noen skade. Om du klabber til søstra di, straffes du normalt etter § 228 om legemsfornærmelser.

 

Søsken omfattes derimot ikke av § 219. Men om det i stedet var din mor du slo, anvendes denne bestemmelsen hvis du "grovt eller gjentatt mishandler" henne. (Ved enkeltstående voldshandlinger anvendes § 228.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...