Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Kjemirapport: Reversibel reaskjon og varme.


Anbefalte innlegg

Heisann godtfolk! :)

 

Det er et par spørsmål i rapportoppgavene som lyder slik:

 

Stoff:

Reaksjonsligningen til denne likevekten ser slik ut: NH3 (aq) + H2= (l) ↔NH4+ (aq) + OH-

 

- Hva slags løsning og hvilket ion er det som farger fenolftalein rosa?

- Hva skjedde under oppvarmingen av løsningen? (Jeg så at løsningen ble mindre rosa)

- hva skjedde under avkjølingen av reaksjonen? (Jeg så at løsningen ble mer rosa, men ikke like mye som ved start av oppvarminga)

 

Jeg husker ikke hva som skjedde nøyaktig, men det var basert på Le Châtelier-prinsippet: Hvis noe forstyrrer en likevekt, så vil likevekten motsette seg forstyrrelsen (ved å fjerne et stoff eller no slikt osv)

 

Takker for all hjelp :)

Takker for all hjelp :)

Endret av Stratosphere
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Hei

 

Dette er Le Chateliers prinsipp:

 

Et ytre inngrep i et system i likevekt fremkaller en forskyvning, som forminsker virkningen av inngrepet.

For eksempel vil en temperaturstigning favorisere en endoterm reaksjon. Likeledes vil nedkjøling av likevektsblandingen ifølge Le Chateliers prinsipp bevirke en favorisering av en eksoterm reaksjon. Tilførsel av reaktanter vil medføre forskyvning av den kjemiske likevekt mot høyre, mens tilførsel av produkter vil medføre forskyvning av likevekten mot venstre.

 

Ang. spm dine.

Jeg antar at reaksjonsligningen din skal se slik ut: Endringen er uthevet.

NH3 (aq) + H20 (l) ↔NH4+ (aq) + OH-

 

 

I reaksjonsligningen din er det spesielt ett ion som forbindes med en base. Hvilket?

Det du tar for deg ang. rosahet (om man kan si det), har å gjøre med pH-skalaen til fenolftaleinsprit.

Fen. har et omslagspunkt på omtrent 9 tror jeg. Alt under 9 er fargeløst og alt over 9 blir mer og mer rosa.

 

Det forteller deg litt om pH-en du holdt på med. Kombinerer du det med endoterme/eksoterme reaksjoner og Le Chateliers prinsipp vil du nok finne svaret.

 

Mvh

Marius

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...