Gå til innhold

Tenåring starte med programering! Hjelp !


Anbefalte innlegg

Jeg er 14 år (snart 15) og har tenkt å begynne med programering :)

 

Jeg har akkuratt starta sånn smått med HTML koding, men er ganske så uerfaren.

 

Jeg lurte på :

 

* Blir det lettere å lære seg javascripting om man kan HTML / CSS fra før av?

 

* Jeg vil ikke lære meg å lage websider (enda), det som intereserer meg er Javascript (jeg ønsker alltså å lære meg å f.eks. lage små mobil-applikasjoner)

 

* Er det noen programmer jeg burde laste ned, eller holder det med Notisblokk ?

 

* Noen anbefalte tutorial sider?

 

* Noen råd & tips til en nybegynner?

 

 

 

Ps. Ikke skriv ord som jeg ikke forstår bære av :p

Endret av baguett
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei Baguett.

 

Til og begynne med vil jeg si følgende: Vær vennlig å aldri skriv en post på dette forumet i Comic Sans, aldri..

 

Jeg er ingen ekspert, men har drevet en god del med HTML og CSS, for så å utforske Javascript mer nylig. Jeg syntes det var en veldig naturlig vei å gå, spesielt siden de 3 fungerer svært godt når de kombineres.

Endret av sparks
Lenke til kommentar
...

Jeg har akkuratt starta sånn smått med HTML koding, men er ganske så uerfaren.

...

* Jeg vil ikke lære meg å lage websider (enda), det som intereserer meg er Javascript (jeg ønsker alltså å lære meg å f.eks. lage små mobil-applikasjoner)

...

Ps. Ikke skriv ord som jeg ikke forstår bære av :p

 

Gå på på biblioteket å lån deg en bok om objekt orientert programering. Du vil fort finne ut om programering er noe for deg. Lær deg ett programeringsspråk godt, da er det egentlig ganske enkelt å lære seg ett nytt, særlig hvis du behersker objekt orientert programering.

 

HTML og CSS hører mer inn blandt XML liknende språk. En helt annen verden enn aplikasjons programering. Svært lav terskel, lett å komme i gang med. Krevende å lære seg ordentlig, de fleste har gigantiske huller i sine html og css kunnskaper, men klarer likevel å formidle det de vil si.

 

Javascript er ett halvveis programeringsspråk for å endre html sider. I praksis må du kunne html for å benytte javascript slik det er tiltenkt.

 

En siste versjon er å benytte php, html, og CSS. Hvis du vil ha lav terskel og se resultater med liten innsats, så vil jeg heller snuse på php. Du kan da vise nettsider, som igjen kan vises på mobil. Dette egner seg godt for informasjon, video, og lyd.

 

Du skulle vel ikke lage egne spill?

 

Frode

Lenke til kommentar

Du kan jo begynne på NITH når du er gammel nok, og enten gå spillprogrammering eller interaktiv design og ta javaprogrammering som valgfag. Du er jo litt ung til det enda, men det skader ikke å begynne å lese litt Java-bøker fra biblioteket/e-books fra nettet, for da vil nok ting komme mye mer naturlig når du faktisk begynner med sånne ting på skolen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...