Gå til innhold

Trenger litt Access-hjelp..


Anbefalte innlegg

Sitter og sliter litt med følgende problem..

 

La oss si at en skal lage en database for varebeholdning i ei eller annen sjappe. Greit nok at man har en tabell for selve varebeholdninga og et skjema der man registrerer varer som kommer inn, men jeg kunne tenkt meg et skjema der man registrerer salg.. altså at man taster inn produktet som er solgt og antall solgte, så vil dette trekkes fra varebeholdningen..

Kunne også vært greit om man kunne bruke dette til å skrive en slags faktura til aktuelle kjøper.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser ut som du trenger mer enn bare litt hjelp... Det er jo dette som er poenget med å bruke en database. Først og fremst bør du sette deg ned med penn og papir og prøve å definere hva du ønsker å hente ut av dette. Gjerne i form av tegninger og sammenhenger mellom forskjellige tabeller. Hva skal du kunne lese ut? Hva må du legge inn? Hvordan skal du hente ut dataene? Hvordan skal det legges inn? Hvordan henger det som går inn sammen med det som går ut?

 

Dette bør gjøres lenge før du begynner å tenke på å åpne Access. Hvis du aldri har vært borti Access før på denne måten anbefaler jeg deg å bruke en av eksempeldatabasene som ligger ved. Da kan du se tydeligere hvordan ting kan bygges opp og hvordan det henger sammen. En bok som anbefales er Access bible fra IDG Books. Fåes kjøpt hos www.datajungelen.no til 498,- for XP-utgaven om jeg ikke husker feil. 2K utgaven har jeg sett der på salg til halv pris. Går du gjennom den er du svært godt rustet til å lage enkle (og ikke fullt så enkle) databaser med Access.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...