Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Renovering av en leilighet i en blokk


AngelinaA

Anbefalte innlegg

Vi leier en leilighet i en blokk og naboene over oss begynte å renovere leiligheten sin. Dem slår sammen to leiligheter i to etasjer og setter opp trappa. Betongarbeidet utføres av et selskap og dem bruker masse forskellige utstyr som bråker og støyer som helvete. Dem hang en varsel om at arbeidet skal utføres hele uka og på onsdagen orket vi ikke mer og stakk av til foreldrene i Nordnorge. Vi har jo en liten baby som må sove på dagen. Vi kom tilbake på søndagen. Det hang ikke noe mer varsel om mer arbeid. På mandagen fortsatte dem arbeidet uten at vi var forberedt på det.

 

Jeg lurer på om vi kan gjøre noe med det?

 

Kanskje få dem til å dekke utgiftene våres til billetter og sånt siden vi måtte rømme fra leiligheten? Men dem fortsetter jo. Vi kan vel ikke si opp en leieavtale pga det (bindingstiden på 1 år er ikke gått ut ennå)?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så lenge dette pågår under normal arb.tid så er det ikke stort dere får gjort vil jeg tro.

 

Men du kan jo evt høre med BRL om det finnes noen midlertidige løsninger for dette (ikke vet jeg hva, da betongarbeid generelt utgjør mye bråk).

 

Jeg ville nok i første runde hørt med entrepenørene om hvor lenge betongarbeidet ville på gått.

Lenke til kommentar
Dem hang en varsel om at arbeidet skal utføres hele uka og på onsdagen orket vi ikke mer og stakk av til foreldrene i Nordnorge. Vi har jo en liten baby som må sove på dagen. Vi kom tilbake på søndagen. Det hang ikke noe mer varsel om mer arbeid. På mandagen fortsatte dem arbeidet uten at vi var forberedt på det.

 

Jeg lurer på om vi kan gjøre noe med det?

 

Dessverre så er det lite dere får gjort med det. Det er neppe en trøst, men se på dette fra deres side. De skal renovere, og renoveringen innebærer dessverre mye betongarbeid. Det eneste valget de har er å gjøre arbeidet som bråker mest i tidsperioden når de aller fleste er på jobb (også fordi entreprenøren jobber omtrent da). Hvordan skulle de ha gjort ting ellers? En del (alle?) sameier/borettslag har klausuler om allminnelig ro, men dette omfatter kvelds- og nattid. Man kan ikke forby folk å holde på med oppussing.

 

Den realistiske muligheten dere har er å spørre naboene/entreprenøren for tidsrammene på betongarbeidet og justere dagen deres deretter. Jeg har et oppussingsprosjekt foran meg, der jeg må meisle vekk flisene fra gulvet. Svære fliser, så dette blir nok en del bråk. Jeg hadde tenkt å snakke med naboene rett under meg, og si at "jeg begynner da og da, og har dere en mulighet til å være vekk et par dager, grip tak i den muligheten". Spesielt mer kan jeg ikke gjøre.

 

Kanskje få dem til å dekke utgiftene våres til billetter og sånt siden vi måtte rømme fra leiligheten? Men dem fortsetter jo. Vi kan vel ikke si opp en leieavtale pga det (bindingstiden på 1 år er ikke gått ut ennå)?

 

Jeg er ikke en jurist, men jeg tviler på at dere har en sak. Tenk deg en situasjon i en stor betongblokk der slikt arbeid pågår -- skal de som pusser opp dekke billetter til et vilkårlig reisemål for samtlige personer i blokken?

 

Flytting innebærer også en del pes, og dersom betongarbeidet skal foregå der i noen få uker til, så er det neppe verdt bryet (og ei heller grunnlag til å si opp avtalen -- det er ikke utleieren som har misligholdt sin del av avtalen).

 

Det er en veldig kjedelig situasjon for dere, men hvor lenge vedvarer dette?

Endret av zotbar1234
Lenke til kommentar
Kjedelig dette her. Skjønner ikke hvorfor rikinger må bo i en blokk sammen med masse andre folk og plage dem med å lage trapper og sånt. Håper dem starter ikke å lage en basseng der oppe mens vi bor der.

 

"Rikinger"? Litt mindre misunnelse og feilrettet sinne, kanskje? Det kan tenkes at dere vil ønske å pusse opp og det kommer til å høres godt i blokken når dere meisler vekk flisene på badet.

 

Det til side, har du undersøkt hvor lenge dere må holde ut med veldig mye bråk grunnet betongarbeid?

Lenke til kommentar

Se det slik frøken... Den dagen dere skal pusse opp så kan dere bråke så mye dere vil.

 

Bråket er ikke pga en idot av en nabo, men noen som skal pusse opp. Dette er kortsiktig støy. Jeg ser ingen grunn til å klage...

 

"rikinger" er jo relativt... Hva vet du det? Hva om de har tatt lån for å pusse opp? Søstra mi bor i blokk på lamberseter og har pusset opp alt som er der. Jobber som sykepleier, kan ikke si at hu er noen riking.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...