Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

[Løst]Maskinen vil ikke starte etter å ha installert nytt OS på en partisjon og fjernet partisjon som inneholdt gammelt OS


Anbefalte innlegg

Hallo.

Jeg har i de siste måndene kjørt Windows XP x64, men bestemte meg nå nylig for å prøve Windows 7 beta.

etter å ha lastet ISO (som jeg ikke så var ISO da 7zip var oppført som default program) extracta jeg Windows 7 beta og starta setup, og installerte en ren kopi av Windows på en ny partisjon men på samme disk som Windows XP x64 var på.

Siden Windows XP fortsatt var installert, fikk jeg opp valg om jeg ville starte Win 7 eller Win XP, så ville fjerne Windows XP.

Fant fram Installasjons Disken til Windows XP og satt den inn og starta maskinen fra disk, fikk opp liste over alle partisjonene og fjerna den som hadde Windows XP.

Når jeg da skulle starte maskina igjen fikk jeg opp følgende feilmelding "Reboot and select proper boot device or insert boot media in selected boot device"

Prøvde å sette inn Installasjons disken til Windows XP men får fortsatt opp feilmeldinga.

 

Har hittil prøvd følgende:

 

-Kobla ut alle Harddisker.

-endra på Boot Order.

-Lasta ned Win 7 på nytt og brent på DVD og testa.

 

Her er oppsett av PC : https://prisguiden.no/calc_waggon.php?waggon_id=92939

Endret av sid1990
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da du fjernet Windows XP partisjonen, fjernet du også boot disken/partisjonen hvor Windows 7 la inn sin boot loader.

Det du kan prøve er å stappe inn Windows 7 DVDen eller WIndows XP CDen, lage til den partisjonen du slettet og prøve en reparasjon. Virker ikke det, må du installere Windows 7 på nytt.

Eller du kan laste ned TestDisk og gjenopprette den partisjonen du slettet.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar
Da du fjernet Windows XP partisjonen, fjernet du også boot disken/partisjonen hvor Windows 7 la inn sin boot loader.

Det du kan prøve er å stappe inn WIndows 7 DVDen, og prøve en reparasjon. Virker ikke det, må du installere Windows 7 på nytt.

 

har prøvd å sette inn Windows 7 og Windows XP DVDen men den vill ikke lese dem lenger, kommer berre opp den "insert proper boot device" erroren

Lenke til kommentar
har prøvd å sette inn Windows 7 og Windows XP DVDen men den vill ikke lese dem lenger, kommer berre opp den "insert proper boot device" erroren

 

Sjekk i BIOS at du har satt CD som første boot disk. Virker som du har en hard disk som boot disk, derfor får du den feilen.

 

ganske sikker på at det er cd som er boot disk, ska sjekke senere når jeg er ferdig på skulen.

Lenke til kommentar

ja det var CD som var boot disk, men har fått ordna det no :)

 

var en liten glipp fra min side :p som jeg nevnte over så hadde jeg kobla ut alle harddiskene, eller rettere sagt alle sata kablene og jeg er vant til at cd/dvd har IDE (hatt det på alle mine tidligere maskiner :p) så glemte jeg å sette den inn igjen så det er ikke noe rart at maskina ikke leste av cd når jeg satt dem inn xD xD

Lenke til kommentar
ja det var CD som var boot disk, men har fått ordna det no :)

 

var en liten glipp fra min side :p som jeg nevnte over så hadde jeg kobla ut alle harddiskene, eller rettere sagt alle sata kablene og jeg er vant til at cd/dvd har IDE (hatt det på alle mine tidligere maskiner :p) så glemte jeg å sette den inn igjen så det er ikke noe rart at maskina ikke leste av cd når jeg satt dem inn xD xD

 

Slikt kan hende alle, er jo mange kabler å rote med da. :thumbup: Fint du fant ut av det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...