Gå til innhold

Distribuert Computing - Hjelp "Team Norway"


shauge

Anbefalte innlegg

"Fjord the Nords"

En artikkel med denne tittelen ble lagt ut på hovedsiden til Ars Technica i på fredag. Denne tittelen henspiller på at de ønsker at deres lesere skal bruke ledig CPU-tid til å bekjempe en gruppe nordmenn som kaller seg Team Norway og som har banket Ars Technica sin DC-avdeling (Distribuert Computing) på et par prosjekter i det siste.

Denne artikkelen har skaffet dem en del nye medlemmer og det hadde vært kjekt om vi kunne fått hjelp av noen lesere av dette forumet for å svare på deres framstøt.

 

Hvis du er interessert i å hjelpe til så gå på Wieferich@home sin webside, klikk på download for å laste ned en klient. Hvis du har en quad så svarer det seg å laste ned "Application with multicore launcher". Når klienten startes så spør den etter registreringsinformasjon. Etter at du har fått opprettet konto må du velge lag. Du kan gjøre dette fra applikasjonen eller fra teams siden deres, "Team Norway" ligger på førsteplass, klikk på "Join" til høyre for lagnavnet. Når programmet starter så vil det legge seg i bakgrunnen og bruke ledig CPU-tid på dette prosjektet. (Selv om dette er et "snilt" prosjekt med hensyn på varme, så vil nok en viften på en laptop gå kontinuerlig.) Det skal ikke så mange nye medlemmer til for å utgjøre en stor forskjell :)

 

Viktig optimalisering er at hvis du har en quad så må du editere launcher.ini og sette core=4. Du kan også høyreklikke på hvert av iconene i taskbaren og gå på "Calculation" og sette memory bruk til "extreme", den vil da bruke 100MB minne pr. instans og kjøre litt raskere. Foreløpig så finnes dette programmet kun for windows, men det kan med litt knoting også kjøres under wine i Linux, http://forum.team-norway.org/tnforum/mvnfo...offset=70#58172.

 

Team Norway hadde sitt utspring fra Hardware.no sitt forum. Tilbake i 2003 så fryktet verden en SARS epidemi og da ble en artikkel lagt ut på en populær norsk nettavis om at en kunne bruke ledig CPU-tid til å hjelpe til å bekjempe denne epidemien og denne tråden ble opprettet på forumet. En del lesere av forumet og andre gruperte oss på et lag kalt "Norge", senere omdøpt til "Team Norway".

SARS var en meget smittsom influensalignende sykdom med 10% dødlighet. Heldigvis så klarte diverse helsemyndigheter med et utrolig hell å isolere alle tilfellene og få kontroll over utbruddet.

"Team Norway" fikk sin egen webside og har etterpå brukt sin ledig CPU-tid på andre prosjekter, f.eks. BoincStats og DC-Vault. Det finnes mange forskjellige prosjekter og mange forskjellige grunner for at folk er med på dette. Jeg skal ikke underslå at for en del så er konkurranseelementet veldig viktigt. Team Norway gjør det bra i enkeltprosjekter og i oversikter som viser total for mange prosjekter. Det er ikke mange DC-prosjekter vi ikke deltar i.

 

Wieferich@home prøver å finne primtall på en speiell form. Jeg vet ikke hvor vitenskaplig viktig dette prosjektet er, noen hevder det er viktig å finne nye primtall. Dette prosjektet er laget av Brno University of Technology i Tsjekkia. I dette tilfellet så er nok konkurransen med andre lag hovedgrunnen til at jeg er med og bidrar :)

Endret av shauge
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
  • 11 år senere...

Eldgammel tråd, men et lite livstegn: 

Jeg står til Team Norway på BOINC prosjekter, men nå som jeg byttet til Folding@home ifm Covid-19 så brukte jeg Team Norway også der (Team ID: 3082)

All ære til hardware.no team'et som er entusiastene. Jeg, som har dette som skjermsparer på hjemme-PC'en, holder meg til Team Norway som jeg har gjort i alle år. Der finner jeg meg selv igjen på lista hvertfall ?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...