Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Treg filoverføring i nettverket


Anbefalte innlegg

Litt usikker på om jeg gjør dette riktig men..

 

2 maskiner (A&B), begge med Win XP, ADSL som maskinene deler med SMC Barricade 7004 BR router og som fungerer bra. Det som ikke fungerer bra er store filoverføringer mellom maskinene.

 

Eksempel: 300 Mb fil skal fra A til B maskinen. Legger da fila i en mappe som er delt på A, og B maskinen har tilgang til. B går inn i mappa på A, finner fila og begynner å kopiere. Det funker, men går vanvittig tregt. Estimert tid på 300 Mb varierer fra 70-160 minutter.. har aldri latt den fullføre pga farten og avbrutt etter en stund da fremgangsindikatoren så godt som står stille. En fil på 300 Mb skal vel ikke ta særlig lang tid i et 100 Mb nettverk? Er det noen manuelle innstillinger jeg må gjøre i XP eller routeren for å få opp farten??

 

Takker for all hjelp :wink:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
lukter duplex problemer kanskje?

 

Sjekk instillingene på kortene. Dersom du har duplexproblemer vil disse merkes godt ved stor last (f.eks ved filkopiering)

Kortet står på 100 Mbps. Skal det stå på 100 Mbps Full_duplex?

Videre innstillinger:

Lagre og videresend: Deaktivert

Overføringsterskelverdi: 512 byte

 

Tilkoblingstype kan jeg velge mellom:

10 Mbps

100 Mbps

10 Mbps Full_duplex

100 Mbps Full_duplex

Autosense

 

Vet du hva de skal stå på?

Lenke til kommentar

Du kan prøve å låse kortene til 100 Mbit, full duplex. Jeg gjorde det, og doblet overføringshastigheten.

Får ut over 30 Mbit, mot rundt 15 før. Hvis det ikke hjelper, kan du jo bare flytte tilbake til autosense.

 

Testet igjen i dag med mindre belastning på den ene maskina, og det ligger på over 50 Mbit, helst stødig. Bra nok for meg..

Lenke til kommentar
Du kan prøve å låse kortene til 100 Mbit, full duplex. Jeg gjorde det, og doblet overføringshastigheten.  

Får ut over 30 Mbit, mot rundt 15 før. Hvis det ikke hjelper, kan du jo bare flytte tilbake til autosense.

 

Testet igjen i dag med mindre belastning på den ene maskina, og det ligger på over 50 Mbit, helst stødig. Bra nok for meg..

 

287 Mb overføres på 18 minutter! Det vil si ca. 250 kbps og det er vel litt tregt. Har forsøkt forskjellige innstillinger på kortene uten at det hjelper. Må være noe annet. Fler forslag??

Lenke til kommentar

For meg hjalp det å flytte fra autosense til full 100Mbit duplex, men jeg har ikke helt likt oppsett.

Forslag: (uten at det nødvendigvis hjelper..)

- Bytt nettverkskabler- det kan være løsningen noen ganger

- Koble opp maskinene med fast IP og en kryssa kabel for å se om det kan være noe med routeren din.

- Har du software- brannmur? Disable en liten stund for å sjekke hva som skjer. Samtidig kan du jo skru av annen "nyttig" programvare...

 

Utover det er jeg blank..

Lenke til kommentar

Samme fil klarte jeg og overføre på 40 sekunder, altså ca 7 Mbit. Dette gjorde jeg etter å ha nappa ut internettkabelen som går til routeren, satte det ene kortet på auto og det andre på 100 full duplex. MEN når jeg forsøkte en annen fil gikk det like tregt som før. Prøvde den første fila om igjen og fortsatt like tregt.

Nå har jeg prøvd litt forskjellige innstillinger på kortene og klarer "rask" overføring en gang og da tror jeg at det er det riktige, men så prøver jeg igjen med de samme innstillingene og da går det like tregt igjen!

 

Hva kan dette skyldes? :shrug::cry:

Lenke til kommentar
satte det ene kortet på auto og det andre på 100 full duplex.

 

Hvorfor satt du den ene på auto, sett begge på 100 full duplex.

auto kan gjøre dem ustabile. :-?

 

jeg ville også gjort det CastorFiber sier.

det kan godt hende det er TP kablene som gjør at den blir ustabil.

 

Husk og gjøre forslagene du får inn en og en sånn at du finner ut hva som er galt.

Lenke til kommentar

Er vanlig cat 5 kabler, men kan selvfølgelig prøve noen andre. Skal også prøve og disable NIS. Har prøvd forskjellige kombinasjoner, også begge på 100 full duplex, men det rare er at overføringene har gått tilfredstillende fort et par ganger + at et par andre ganger har det gått fort til ca 2/3 av filen er overført for så å "bremse" ned kraftig. Men når jeg prøver igjen med samme innstillinger som da det gikk fort, går det plutselig tregt igjen... Det skjønner jeg ikke!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...