Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Problemer med leiekontrakt (vil ut av den så fort som mulig)


nikki_sixx

Anbefalte innlegg

Skrev kontrakt for leie av leilighet. Er en vanlig kontrakt med 3 mnds oppsigelse. Jeg har ikke bodd der en dag. Fant fort ut at ting ikke var som de skulle. Jeg har endel poenger og å komme med, hva tror dere?

 

Jeg har mulig funnet et nytt sted å bo, men det gjelder å handle raskt om jeg skal få det. Greier jo selvfølgelig ikke leie to steder i flere måneder av gangen.

 

Blant annet disse tingene mener jeg er nok til å konkludere med at jeg kan heve kontrakten på grunn av mangler:

 

I gangen og inne på kjøkkenet er det en ganske sterk kloakk lukt. Ved visning fortalte hun meg dette og at det var unntaket fra regelen at det var sånn. Det var ikke sånn hele tiden sa hun. Nå, nesten 2 mnd etterpå lukter det like fordømt.

 

Ved overtakelse av bolig fant jeg ut at døren ut til verandaen i 2 etasje ikke var i orden. Hun har ikke nevnt dette for meg på visning. Jeg kontaktet henne om det og ville at hun skulle ordne det, men ble avvist. Balkongen er i 2 etasje men man trenger bare en stige for å komme seg inn. Ikke bra.

 

Leiligheten var ikke vasket godt nok heller og har en hel del mangler som dinglende ledninger fra veggene, blant annet en "sukkerbit" som henger løst fra veggen bort til en lysekrone i taket.

 

Den største grunnen til at jeg tok leiligheten (utenom alle de vanlige ting som beliggenhet etc etc) var muligheten om å få inn et dusjkabinett på badet. Badet er lite, men hun mente det gikk ann. Hun hadde gjort det samme på sitt bad og inviterte meg inn for å se om jeg ville. Jeg godtok argumentet og tok leiligheten. Det hun ikke nevnte var at det er totalt umulig å få inn et kabinett om man har en vaskemaskin på badet. Badet er eneste sted for vaskemaskin og alle vasker vel klær? Jeg spurte først på en mail senere hvor koblingen for vaskemaskinen var og fikk beskjed om at den var på kjøkkenet. Da tidligere leieboere var flyttet ut og jeg tok badet i nærmere øyensyn, så ser jeg at dette er totalt umulig å få til. Ergo hun ga meg manglende opplysninger.

 

Så jeg sa sporenstreks opp leiligheten. Hun sier jeg har en 3 mnd oppsigelse, jeg mener derimot at feilene nevnt over er nok til å heve kontrakten med det samme.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står det i kontrakten at det er 3 mnd oppsigelsestid? Hvis ikke så er vel standaren 1 mnd?(ikke 100% sikker, dog)

 

Mener det var noen her som snakket om ett forbund for leietaker, husker dog ikke hva navnet var.

 

Ellers kan du jo kontakte forbruker råde å høre hva de mener om evt. kontraktbrudd?

Endret av Izor
Lenke til kommentar
Står det i kontrakten at det er 3 mnd oppsigelsestid? Hvis ikke så er vel standaren 1 mnd?(ikke 100% sikker, dog)

 

Mener det var noen her som snakket om ett forbund for leietaker, husker dog ikke hva navnet var.

 

Ellers kan du jo kontakte forbruker råde å høre hva de mener om evt. kontraktbrudd?

 

Ja det står at det er 3 mnds oppsigelsestid.

 

Det finnes et forbund ja, men det er å dra det litt vel langt sånn før jeg har snakket med utleier.

 

Jeg snakket med forbrukerombudet i dag ang badet og de mente det ikke var nok. Jeg nevnte ikke lukten og låsen ut. Skal ringe igjen i morgen.

Lenke til kommentar
Hva mener du med å dra det for langt? Trenger jo ikke å pushe forbundet på utleier, kan jo bare høre hva de tror du kan oppnå.

 

Mente du skrev at du hadde snakket med husverten jeg?

 

 

Jeg har sagt opp leiligheten men jeg har ikke nevnt noe om at jeg ikke er interessert i å betale mer leie enn for februar. Om utleier ikke er interessert i en ordning og insisterer på at jeg betaler for resterende måneder må jeg gå videre med saken.

 

Jeg skal kontakte forbundet om så er tilfelde. Eller burde jeg gjøre d med en gang?

 

Det jeg mente med å dra det for langt var å gå rett til tungskytset før jeg har prøvd å diskutere saken.

Endret av nikki_sixx
Lenke til kommentar

ok, da skjønner jeg hva du mener.

 

Om du skal ta kontakt nå eller senere tør jeg ikke å gi deg ett bastant svar på. Men det skader vel ikke å ta kontakt, sånn "just in case"..

 

Jeg vet ikke hvor mye som skal til for at man får hevet kontrakten, men noe av det må da kunne fikses på kort tid. Det kan jo være en mulighet for at du for hevet det. Jeg ville hverfall ha sjekket litt, sånn at du ikke betaler mer enn nødvendig.

Lenke til kommentar
ok, da skjønner jeg hva du mener.

 

Om du skal ta kontakt nå eller senere tør jeg ikke å gi deg ett bastant svar på. Men det skader vel ikke å ta kontakt, sånn "just in case"..

 

Jeg vet ikke hvor mye som skal til for at man får hevet kontrakten, men noe av det må da kunne fikses på kort tid. Det kan jo være en mulighet for at du for hevet det. Jeg ville hverfall ha sjekket litt, sånn at du ikke betaler mer enn nødvendig.

 

Jeg skal sjekke litt med forbrukerrådet i morgen.

 

Du mener at noe av det skal kunne fikses på kort tid? Altså reperasjoner?

 

Jeg syntes ikke leiligheten står i samsvar med hva jeg ble lovet, for eksempel den forferdelige lukta som hun sa var nærmest et engangstilfelle og som ikke er det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...