Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor går grensen for når overformynderiet griper inn?


Henrikse

Anbefalte innlegg

Som tittel sier, jeg lurer på når overformynderiet griper inn og tar kontroll over pengene til de som er under 18.

 

Jeg har 17 nå, og har i løpet av livet mitt samlet inn ca 80.000 som nå står på en sparekonto i mitt navn. Jeg har også ca 6-7000 i et fond, og en brukskonto (også i mitt navn) som det vanligvis er rundt 3-5000 på.

 

Disse midlene har jeg samlet inn ved hjelp av jobb, ukelønn, gaver osv.

 

Jeg lurer på om overformynderiet griper inn kun når det er snakk om større engangsbeløp (gevinster, arv osv.) eller om de faktisk gjør rutinemessige kontroller av saldoene på kontoene til umyndige. Har de i det hele tatt tilgang til denne informasjonen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Uten å være skråsikker, så vil jeg anta at man ikke blir overvåket på den måten du snakker om nå. I tillegg vil jeg anta at dine penger står til fri disposisjon fra din side. Det er vel ved større pengebeløp/eiendeler, vunnet i diverse konkurranser og sånt at det er snakk om overformyndriet..

 

Fant dette på Wiki

 

Overformynderiet er en norsk ordning, hvis hovedoppgave er å forvalte midlene til mindreårige og umyndiggjorte voksne med verge. Overformynderiet har også tilsyn med verger og hjelpeverger og deres forvaltning av hjelpetrengendes verdier. Arbeidet reguleres av vergemålsloven og ligger under kommunen. Fylkesmannen er klageinstans.[1]

For eksempel tar Overformynderiet kontroll over et barns penger hvis barnet arver over kr 75 000.[2]

 

rettelse:

 

Fant dette http://www1.vg.no/pub/vgart.php?artid=183260

Det står at vis du som barn har over 75000 i formue kan overformynderiet ta vare på pengene dine til du blir 18år..

 

vet ikke om dette kommer til å skje i ditt tilfelde men..

Endret av Izor
Lenke til kommentar

Sant nok, men som det sto i artikkelen kan de gripe inn selv om du bare fikk 20000 kr, så lenge det sto 60000 inn på konto fra før. Hvirker dog som at overformynderiet skal stoppe at pengene blir brukt av foreldrene.¨

 

Mener og ha lest ett sted at penger som du tjener selv, i gjennom deltidsjobber osv. står til din disposisjon fra du er 15 år. Vet likevel ikke om de kan gå inn å ta over kontoen hvis pengesummen blir for stor.

 

Er det noen spesiell grunn til at du tar opp dette, eller er det bare sånn "just in case"?

Lenke til kommentar

Synes hele konseptet virker litt merkelig. Greit nok at de skal passe på at foeldre ikke misbruker store summer fra arv eller gevinster eller noe, men hvis man jobber litt kan man lett opparbeide over 100.000 før man blir 18. Da blir det rart om man plutselig skal miste kontrollen over pengene fordi overformynderiet tar over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...