Gå til innhold

Kjøp av pc til musikkproduksjon


Anbefalte innlegg

Før jeg stiller hovedspørsmålet må jeg bare spørre de mer datakyndige om de synes det er vits i å investere i nye deler til en ca 6 år gammel stasjonær pc med? Den er ikke spesiellt sterk - 1 GB ram, 1,8 GHz prosessor osv.

 

Jeg tenker altså på å gå til investering av ny PC. Har et litt stramt budsjett så tenker vel i prisklassen 4-5000. PC'en skal utelukkende brukes til musikkproduksjon og evt. noe redigering av filmm, så Firewire kan være greit, men er absolutt ikke et "must".

 

Jeg har allerede et eksternt lydkort til innspilling så den trenger ikke ha dette integrert. Jeg bruker Sonar 6 Home Studio og FL studio 8 Producer Edition og for de som sier at FL studio ikke krever mye tar de nok feil, spesiellt når VST'er brukes samtidig.

 

Håper dere kan hjelpe meg litt. Det trenger ikke være en super PC, bare god nok til å kjøre de nevnte programmvarene i tillegg til en god del VST synther.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Slike oppgraderingsløsinger bytter som oftest ut hovedkort, prosessor og minne. Det er som regel disse komponentene kan være litt kranglete ved oppgradering.

 

En liten ting jeg kom på er dersom du går for en slik oppgradering, kan det være en ide å sjekke om det er innebygd skjermkort på hovedkortet. Ellers så koster ikke disse skjorta dersom du ikke skal spille de nyeste spillene. Det som står i den gamle PCen din er nok et AGP kort, mens de aller fleste nye hovedkort kun støtter PCI-express kort.

Lenke til kommentar

Er helt enig med din venn :)

 

Men en ting.. Hvis du skal drive med musikk og videoredigering så ville jeg overhodet ikke valgt pc, jeg ville gått for MAC. Har desverre ikke peiling på MAC annet en at det er det som benyttes til slike formål.

 

Er sikkert noe andre her på forumet som kan hjelpe deg hvilken mac som duger.

 

Men er det slik at du MÅ ha pc, så ville jeg røsket ut det du har i kabinettet nå og benyttet dette (sparte penger), Kjøp ett hk til under 1000-lappen og legg heller litt penger i CPU og RAM.

Skal se om jeg får tid til å sette opp en ok løsning til deg senere idag.

PS! Regner med at formfaktoren på din gamle pc er mini-atx?

Lenke til kommentar
Men en ting.. Hvis du skal drive med musikk og videoredigering så ville jeg overhodet ikke valgt pc, jeg ville gått for MAC. Har desverre ikke peiling på MAC annet en at det er det som benyttes til slike formål.

Da får han ikke brukt Fruity Loops lenger i så fall. Det som er kjipt med MAC. Alt for mange programmer som bare fungerer i Windows.

Lenke til kommentar

Det er veldig hyggelig å se at folk tar seg god tid til å svare her ;) . Når det kommer til stykket tror jeg nok heller ikke at MAC er aktuellt. Det utelukker for det første, som AyeeGee påpeker, at jeg ikke lenger kan bruke FL studio og det blir for det andre for mye å sette seg inn i :p .

Lenke til kommentar
Men en ting.. Hvis du skal drive med musikk og videoredigering så ville jeg overhodet ikke valgt pc, jeg ville gått for MAC. Har desverre ikke peiling på MAC annet en at det er det som benyttes til slike formål.

 

 

Feil.

 

feil?

Så hele bransjer med musikere, grafikere, filmskapere med flere tar feil? Og du har rett?

Kanskje du skal begrunne svaret ditt?

Lenke til kommentar

Jeg gikk ut ifra at trådstarter skulle benytte dette i profesjonelt øyemed, ikke bruke "hobby-programmer" som Reason og FL-studio.

Ikke missforstå, er mange som lager bra musikk med Reason etc (jeg bruker Reason selv og ruler på progressive-house -fronten :tease: ), men profesjonelle musikere bruker som sagt ikke slike programmer eller pc.

 

Tror nok du får tak i f.eks Cubase etc til MAC, men er ikke sikker. Vet bare at jeg har skaffet søsteren min flere musikk-programmer som finnes både til MAC og PC.

Lenke til kommentar
Jeg gikk ut ifra at trådstarter skulle benytte dette i profesjonelt øyemed, ikke bruke "hobby-programmer" som Reason og FL-studio.

Ikke missforstå, er mange som lager bra musikk med Reason etc (jeg bruker Reason selv og ruler på progressive-house -fronten :tease: ), men profesjonelle musikere bruker som sagt ikke slike programmer eller pc.

 

Tror nok du får tak i f.eks Cubase etc til MAC, men er ikke sikker. Vet bare at jeg har skaffet søsteren min flere musikk-programmer som finnes både til MAC og PC.

 

Det er faktisk et veldig stort tall med hip-hop produsenter som bruker Reason, så her har du litt feil. FL studio er en annen sak, men finnes også mange semi-profesjonelle som bruker dette også.

 

Ta en titt på disse...

 

Ronald Jenkees

FL Studio:

Han her selger faktisk CD'er

 

Thomax

FL Studio

Gir ut mixtapes

 

Ja, kanskje litt mer på hobbybasis, men finnes også profesjonelle og semiprofesjonelle som bruker disse programmene. Gode VST's, sampling, mixing o.l kan skape hva som helst.

Men jeg skjønner hva du prøver å si.

Lenke til kommentar

Hovedkort KR.450,-

Prosessor KR.610,-

Ram (4giga) KR.399,-

Strømforsyning KR.665,-

 

 

Hoverkort har intgegrert skjermkort som er helt greit. Denne PC er absolutt ikke til spilling av nyere spill, men skal holde i massevis til musikk-mekking.

Skal du derimot redigere videoe, så kan du jo eventuelt kjøpe ett skjermkort i tillegg.

PSU er litt overkill ift oppsettet, men kan være kjekk å ha hvis du skal ha skjermkort og andre ting tilkoblet i tilleg.

 

Men prisen er jo hyggelig :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...