lanogakk Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 (endret) Hei Jeg får ikke byttet skjermoppløsning i ubuntu den står på 800x600 går kun ann og bytte den til 640x460 Hva skal jeg gjøre for og fikse dette? den skal være på 1920x1200 Å hvordan innstalerer jeg skjermkort driveren? EDIT: Jeg har nvidia gtx 280 å ettersom jeg vet er den ikke i envy er den vel? Når jeg prøver envy så kommer det: "There was an error in the installation process. You can see the log file /var/log/envy-installer.log" Endret 1. februar 2009 av lanogakk
Smif Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Dette settes i xorg.conf fila. Men i de aller fleste tilfeller gjøres dette automatisk av driverne/programvaren til grafikkortet. Hvilket grafikkort har du?
Smif Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 (endret) Er mye lettere hvis du poster en nye port og ikke bare editerer førsteposten. Anbefaler ikke envy, bruk "Hardware drivers" i ubuntu eller legg dem inn manuelt selv: http://www.nvidia.com/object/linux_display_ia32_180.22.html Men prøv først "Hardware drivers", da dette ofte skaper mindre problemer. Ligger under System -> Administration hvis jeg ikke husker helt feil. Endret 1. februar 2009 av Smif
lanogakk Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Skrevet 1. februar 2009 har prøvd hardware drivers den er helt blank. kan prøve å laste ned den du du linket til den du linket til er ikke til gtx 280 dette kommer når jeg søker etter driver til 280 http://www.nvidia.com/Download/Scan.aspx?lang=en-us
Smif Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 den du linket til er ikke til gtx 280 Jo, hvis du ikke tror meg kan du navigere seg fram selv her: http://www.nvidia.com/Download/index.aspx?lang=en-us Eller se på listen: http://www.nvidia.com/object/IO_18897.html Hva med å bare prøve?
lanogakk Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Skrevet 1. februar 2009 det er til geforce ja men du må ho velge gtx 280 som jeg har og da kommer det den ikke finnes... ops sorry jeg trykte på scan istede for ok så det var riktig sorry for det der... (A) der dreit jeg meg litt ur må jeg si (A)
lanogakk Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Skrevet 1. februar 2009 hva skal jeg gjøre for og innstalere den da?
Smif Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 hva skal jeg gjøre for og innstalere den da? Jøsses...! Har du i det hele tatt prøvd? I tillegg står det i den første linken jeg ga deg. Sammendrag: Last ned, åpne terminalen navigere deg fram til hvor du lastet den ned og kjør den med: "sh NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run". Mulig det også fungerer å bare dobbeltklikke på den.
lanogakk Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Skrevet 1. februar 2009 (endret) er konsol det samme som terminal? så det du skrev med xorg.fila men jeg vet ikke hva eller hvor den er... Endret 1. februar 2009 av lanogakk
Smif Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 (endret) øhh.. ja, men hvor finner du "Konsol" i ubuntu? Terminalen finner du under Applications -> Accessories -> Terminal Du trenger ikke gjøre noe med xorg.conf hvis du legger inn driverne riktig. Endret 1. februar 2009 av Smif
lanogakk Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Skrevet 1. februar 2009 fant konsoll under programmer->systemverktøy->konsoll. men når jeg skriver sh NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run så kommer det bare sh: Can't open NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run xD
Smif Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 ahh, Norsk. Du må navigere deg fram til den mappa NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run ligger i. Hvor lasta du den ned til? Skrivebordet? Hvis NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run ligger på skrivebordet skriver du "cd Desktop" i terminalen først.
lanogakk Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Skrevet 1. februar 2009 la den på skrivebordet ja men når jeg skriver det i konsole så kommer det: "bash: cd: Desktop: No such file or directory"
Smif Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Tja, jeg vet ikke hva Desktop heter på norsk, prøv cd Skrivebord. Eller så kan du skrive "ls -l" da får du en liste over mappene du kan navigere til, en av dem er dektopen/skrivebordet ditt...
lanogakk Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Skrevet 1. februar 2009 skrivebord ja Men skal jeg skrive sh NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run etter cd Skrivebord? da kom det isåfall bare sh: Can't open NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run igjen -.-
Smif Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 (endret) Har du prøvd å dobbeltklikke på den? Ved å skrive "pwd" i terminalen ser du hvor du er, med "cd <mappe>" bytter du mappe og "cd .." går en tilbake. "ls -l" lister alle mapper og filer i en mappe. Du skal gå til den mappe hvor .run fila ligger i og deretter kjøre "sh <filnavn>". Håper du skjønner at dette er ganske håpløst for meg å forklare deg. Kan ikke si hver eneste lille detalj hva du skal trykke og gjøre. Endret 1. februar 2009 av Smif
Sokkalf™ Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 Er det ikke greit å bare gjøre dette fra GUI? Naviger frem til fila i filbehandleren, høyreklikk fila og velg "Åpne med annet program" eller noe sånt. Så velger du å skrive navnet på programmet selv, og skriver inn sh, eller bash.
lanogakk Skrevet 1. februar 2009 Forfatter Skrevet 1. februar 2009 ja jeg gjorde det du sa men det funket ikke jeg måtte legge den i en mappe inn på skrivebordet så la den i en mappe jeg kalte heisannheisann fikk det til da men så skrev jeg det sh greiene det startet men så kom det ERROR: nvidia-installer must be run as root hva vil det si?
Smif Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 skriv sudo forran kommandoen: "sudo sh <filnavn>" Og skriv inn passordet ditt.
Sokkalf™ Skrevet 1. februar 2009 Skrevet 1. februar 2009 (endret) Det vil si at driverne krever administrator(root)-tilgang. Skriv akkurat den samme kommandoen, men bare legg til "sudo" foran. Du blir så spurt etter passordet ditt, og når du har skrevet det vil installeren kjøre. sudo sh NVIDIA-Linux-x86-180.22-pkg1.run Edit: slått på målstreken Endret 1. februar 2009 av Sokkalf^
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå