Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Jeg har Søvnproblemer!


SCV

Anbefalte innlegg

Gutt på 22 år som sliter med og få sove om natten, ferdig med 1 år i militæret, hvor vi jobbet lett 10 timers dager + vakter. så ikke så mye søvn. før det har det vert noen år med vanlig 7 til 4 arbeid... Så kjent med arbeidslivet. Men da etter dette året i militæret var det jul, bare slakking og gjøre ingenting og til sengs sent og stå opp sent. Har jeg forsåvidt gjort i mange år før den tid, sitte med PC`en, eller se film.

 

Men nå klarer jeg ikke og legge meg når tiden kommer, legger meg og er LYS våken, ligger bare og ruller og irriterer meg, har ingen psykiske problemer, spiser varriert, fint lite alkohol men bruker store mengder snus og trening er et ord som ikke eksisterer i mitt vokabulær. Dog det ble en del trening i militæret.

 

Hvorfor i pokker klarer jeg ikke og legge meg og sove? har opplevd og ligge i sengen i 3 timer og fortsatt vere like våken... går vell på 4 uka nå med søvn av og på, noen dager med 12 timer, andre med 1 time før jeg skal på skole.

Går på skole 2 dager i uka, og er ellers arbeidsledig... og det er der problemet mitt er, tror jeg. bekymringer, snart blakk. Og hater og gå og spør mor og far etter penger, NAV vil heller ikke gi meg penger iogmed at jeg er student. Og jobbmarked stinker pga finanskrisen. (sier vikarbyrårer som jeg har snakket med)

 

Uansett, har andre hatt det slik? pga bekymringer? eller er det et eller annet som er helt galt med meg?

2 roms leilighet, jeg og dama. Det vil si dass og resten av leiligheten, så veldig få steder og gjøre av meg.

 

Noen med liknende erfaringer? noen som vet hva som hjelper? vil ikke gå på piller og ser ikke poenget med og plage en lege med dette...

 

MVH: Oppgitt og lei SCV :(

Endret av SCV
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Guest_MBMBMB_*
Gutt på 22 år som sliter med og få sove om natten, ferdig med 1 år i militæret, hvor vi jobbet lett 10 timers dager + vakter. så ikke så mye søvn. før det har det vert noen år med vanlig 7 til 4 arbeid... Så kjent med arbeidslivet. Men da etter dette året i militæret var det jul, bare slakking og gjøre ingenting og til sengs sent og stå opp sent. Har jeg forsåvidt gjort i mange år før den tid, sitte med PC`en, eller se film.

 

Men nå klarer jeg ikke og legge meg når tiden kommer, legger meg og er LYS våken, ligger bare og ruller og irriterer meg, har ingen psykiske problemer, spiser varriert, fint lite alkohol men bruker store mengder snus og trening er et ord som ikke eksisterer i mitt vokabulær. Dog det ble en del trening i militæret.

 

Hvorfor i pokker klarer jeg ikke og legge meg og sove? har opplevd og ligge i sengen i 3 timer og fortsatt vere like våken... går vell på 4 uka nå med søvn av og på, noen dager med 12 timer, andre med 1 time før jeg skal på skole.

Går på skole 2 dager i uka, og er ellers arbeidsledig... og det er der problemet mitt er, tror jeg. bekymringer, snart blakk. Og hater og gå og spør mor og far etter penger, NAV vil heller ikke gi meg penger iogmed at jeg er student. Og jobbmarked stinker pga finanskrisen. (sier vikarbyrårer som jeg har snakket med)

 

Uansett, har andre hatt det slik? pga bekymringer? eller er det et eller annet som er helt galt med meg?

2 roms leilighet, jeg og dama. Det vil si dass og resten av leiligheten, så veldig få steder og gjøre av meg.

 

Noen med liknende erfaringer? noen som vet hva som hjelper? vil ikke gå på piller og ser ikke poenget med og plage en lege med dette...

 

MVH: Oppgitt og lei SCV :(

Prøv dette kl. 23.00 først: Kok en stor kopp rykende varm te og tilsett en stor skje honning. Slurp den i deg så varm du greier. Du blir sigen og gå og legg deg. Eller:

Du bør få noen innsovningstabletter hos legen. Dette vil hjelpe deg en kort periode med å få søvnrytmen på plass. Det er viktig å få orden på at du skal legge deg kl. 11.00 f.eks. og ikke trekke dette ut i alle retninger for da ødelegger du rytmen på din biologiske klokke. Da med deg dama og gå deg en tur noen kvelder fra kl 21.30 til 22.30 det har dere godt av begge. Slutt med snus, det er ikke bra på kvelden!

Lenke til kommentar

er ikke dette med varm drikke bare kjerringråd? men hey, alt er vert og prøves.

piller kommer ikke på tale, dytter ikke i meg piller før smertegrensen er nådd.

 

Vet at jeg burde få på plass døgnrytmen min, men prøver og vere våken til jeg klarer og få den på stell, det er da ikke slik at en gutt på 22 år skal få fucket opp døgnet sitt til de grader vell, men da få jeg putte te og honning på handlelisten.

og en tur ut på gjørelisten i dag :)

Lenke til kommentar
er ikke dette med varm drikke bare kjerringråd? men hey, alt er vert og prøves.

piller kommer ikke på tale, dytter ikke i meg piller før smertegrensen er nådd.

 

Vet at jeg burde få på plass døgnrytmen min, men prøver og vere våken til jeg klarer og få den på stell, det er da ikke slik at en gutt på 22 år skal få fucket opp døgnet sitt til de grader vell, men da få jeg putte te og honning på handlelisten.

og en tur ut på gjørelisten i dag :)

 

Sliter med dette innimellom selv, bare at jeg sovner på kvelden og vokner kl. 02.00. Jeg tar en kvart innsovningstablett og vips så er jeg borte. Hva er farlig med det når du tillater deg å bruker snus????? Om du må bruke dette i 14 dager i et langt liv for å få ting på plass til nytte for både deg og dama, må jo dette være å foretrekke.

Hvordan får jeg forresten sendt et innlegg her? Signer inn og skriver et innlegg , men det er jo ingen knapp for "send", bare forhåndsvisning der jeg skriver.

 

MB

Lenke til kommentar

Høres ut som meg.

har et godt poeng med snusen ja, ung og dum og avhengig er vell min beste begrunnelse. liker bare ikke medisiner med mindre jeg virkelig trenger det. skal først og fremst prøve en kopp te og litt honning og en lang spasertur til helvete opp på byåsen og ned igjen :p

 

Du klarte jo og få inn dette innlegget, så godt spm, må du nesten finne ut av selv. var jo en ære og få førsteposten din i min tråd iallefall :p

Lenke til kommentar
Høres ut som meg.

har et godt poeng med snusen ja, ung og dum og avhengig er vell min beste begrunnelse. liker bare ikke medisiner med mindre jeg virkelig trenger det. skal først og fremst prøve en kopp te og litt honning og en lang spasertur til helvete opp på byåsen og ned igjen :p

 

Du klarte jo og få inn dette innlegget, så godt spm, må du nesten finne ut av selv. var jo en ære og få førsteposten din i min tråd iallefall :p

 

Det er jo viktig for dere begge at dere får døgnrytmen din på plass, kan jo gå deg en tur til Svartlamoen også.......ler, så svart som det er der blir du nok trøtt. Blir jo motløs og deppa av slikt. Drikker du kaffe på kvelden, eller Cola/Urge med koffein, så stopp med det!! Det øker hjerteaktiviteten. Kutt også ut søtsaker på kvelden da det stimulerer hjernen og gjør deg "propell".

MB

Lenke til kommentar

Hei SCV. hmm det hørtes veldig slitsomt dette her. Jeg har opplevd det selv men jeg klarer som regel å få orden på døgnrytmen når jeg vil.

Og det gjør jeg ved å døgne først, holde meg våken til 22:45 til dagen etter og deretter legge meg. Da sover jeg som stein på under 7 minutter.

Hvis du prøver samme som meg, vil du forhåpentligvis få orden på det. Det er da viktig at du legger deg på samme tidspunkt hverdag. (altså så ofte du bare kan, hverdag er ikke mulig i praksis)

Jeg både røyker og snuser. Det er ikke så lurt å røyke eller snuse like før du legger deg, nikotin holder deg våken.Jeg vet ikke om nikotin skal holde en person våken, men fra personlig erfaring så våkner jeg av nikotin. Hvis jeg tar en røyk, kan jeg bare drømme om sove på 2 eller flere timer, uansett hvor lenge jeg har vært våken.

Lenke til kommentar

oioi, dine utspekulerte vittigheter backfira så det holder, jeg bor nemmelig på svartlamoen uten at det hjelper en dritt :p skal ikke snuse etter klokken 6 i kveld og en tur ut og gå i 8-9 tiden er planen, og en god kveldsmat. full raport i morgen :p

 

ellers noen andre tips? eller kan det vere noe med at jeg har mye og tenke på? ikke ting som angår meg, men familie og jobb og ikke vekke dama og all den dritten her? dama blir like skuffet hver gang hun står opp, og har vert her 1 gang og prøvd og hentet meg, men er ennå lys våken :/

Lenke til kommentar

afghan: Har prøvd dette, og klarte det også før, men nå ender det bare med at jeg våkner i 2-3 tiden og er lys våken igjen og trasker bort i sofaen og blir liggende til dama står opp, blir dautrøtt i 2-3 tiden.

 

men blir full skjerpings fra i dag, med soving til planlagte tidspunkt og slutt på snusing på kveldene og en solid kveldsmat :)

 

men har bare aldri opplevd lignende før, og etter snart 4 uker begynner både dama og jeg og bli lei. Leste på nettet at man bruker opp til 30 minutter på og sovne, dette stemmer (stemte for min del) til en viss grad før dette. Men nå etter 30 minutter er jeg bare irritert og lei av senga.

Lenke til kommentar
oioi, dine utspekulerte vittigheter backfira så det holder, jeg bor nemmelig på svartlamoen uten at det hjelper en dritt :p skal ikke snuse etter klokken 6 i kveld og en tur ut og gå i 8-9 tiden er planen, og en god kveldsmat. full raport i morgen :p

 

ellers noen andre tips? eller kan det vere noe med at jeg har mye og tenke på? ikke ting som angår meg, men familie og jobb og ikke vekke dama og all den dritten her? dama blir like skuffet hver gang hun står opp, og har vert her 1 gang og prøvd og hentet meg, men er ennå lys våken :/

 

..... beklager, du får heller gå til Tiller.......ler. Er ikke bra å ha for mye dritt å tenke på, men husk, dere snakker godt når dere går. Få med deg dama på dette så kan hun hjelpe med å bli kvitt tankene. Ellers, gå til NAV eller ta kontakt med noen bedrifter om du så må tilby deg å jobbe gratis en periode for å komme inn, så er jo dette bedre enn å stå utenfor. Kan jo være at NAV vil hjelpe deg med kurs som kan ta mer enn 2 dager i uka så får du også mer kurspenger fra NAV.

 

MB

Lenke til kommentar

1. Gjør mye om dagene. Trene, jogge, arbeid - uansett. Noe du blir skikkelig sliten av.

2. Godt med mat og drikke.

3. IKKE PC rett før du skal legge deg.

4. Prøv å få på plass en ok døgnrytme. Om du sliter med dette er det alltids en god plan å døgne ett døgn, for så å legge seg tidlig, og STÅ OPP TIDLIG. :p Er viktig!

5. Selv bruker jeg å se på film/serier før jeg legger meg, men det er mange som sier at dette ikke er bra. Det kan prøves dog. Bøker fungerer også utmerket. Spesielt om det er ei gørr kjedelig bok. ^^

 

Jeg sliter også forferdelig med å få sove når jeg skal sove. Har skole om 2 timer, og har enda ikke lagt meg. Mine feil:

 

- Sover altfor mye på dagen. Går fint fint om man holder seg til en time eller 2.

- Spiser for lite

- Gjør for lite. Snakker vi PC/Film hele dagen? Ja.

- Og jeg sitter på PC'en rett før jeg skal legge meg, og skriver innlegg om at man burde ikke gjøre det. ^^ Wuhu!

 

De to øverste punktene er absolutt viktigst. Spise og arbeide. Det er jo tross alt det kroppen skal "arbeide" med når den sover. Da fordøyer den, og hviles.

 

Good luck. :)

 

PS! Gi beskjed om det blir bedre etterhvert da, og hva som er mirakelformelen! :)

Lenke til kommentar

tenker på det ubevist, ligger baki der og ulmer.

lucky person som kan sove på kommando :)

skravle med dama gjør man støtt og stadig, men har kanskje troen på og bevege seg litt, er vell ikke helt optimalt og gjemme seg inne i en leilighet i flere dager i strekk (litt overdrevent)

tror jeg har fått hørt hva som er greia nå :)

 

CCola: du er tydligvis ikke rette mannen til og skrive her, dog du innrømmer det. men takker for tips uansett.

 

pessimist til det motsatte er bevist dog. sover vell som en stein i natt og neste natt blir et helvetes leven igjen, og finner jeg noen vidunderkur CCola skal jeg nok fortelle, men tviler :p

Lenke til kommentar

Stå opp 7:15 f eks hver morra.

 

Hver eneste en. Da funker det til slutt. Og forrige gang jeg snakka med søvnlege anbefalte han også å få lys på øynene rett etter at du våknet, da skjønner kroppen at du våknet for sent og du blir trøtt tidligere.

 

Men stå opp samme tid hver dag og legg deg med en gang når du blir trøtt, og senest f eks 11.

Lenke til kommentar

da satt man her da, en natt vellykket og nå våknet jeg litt før 5 og vi la oss ca klokken 12 i går :/ kjedelig, bare og stå opp ja. våknet etter og ha drømt noen guffne greier om edderkopper og noe shit, har gjort dette flere ganger. er ikke noe unormalt redd for edderkopper, kan mose en vist jeg ser en, men skvetter om jeg ser en på nettet, eller en "midtsidepike" i illustrert vitenskap. hmmm, 1 stk frustrert og lei SCV sitter her nå.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Guest_gjest_*

Jeg vil anbefale deg å kjøpe et par ørepropper og en sovemaske. Jeg hadde søvnproblemer før, men så kjøpte jeg meg en god sovemaske og det gjorde susen. Jeg anbefaler en side som heter vaktrommet.no

Der har de noen utrolig behagelige sovemasker (og ørepropper)

De selger egentlig utstyr til helsearbeidere, men også dette siden mange helsearbeidere jobber på natten og dette er gode hjelpemidler til å greie å sove på dagen.

 

Ta en titt på vaktrommet.no

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Gjest sleepless

Kjent problem!

 

Sliter selv med innsovningen og har blant annet fått følgende råd:

-fysisk aktivitet

-Prøv å innarbeid ein rutine før du går og legger deg,som et kveldsrituale,fordi stabilitet er viktig

-unngå koffeinholdige drikker om kvelden

-skriv søvndagbok,informasjon finnes på sovno.no(kan hjelpe deg og om du går til lege og se hvordan problemet ditt utarter seg,kan virke litt omfattende, men du får en god beskrivelse av ditt problem)

-Like etter at du har våknet,gå (eller ta med morgenkaffen ute)en halv time i dagslys på sommerhalvåret,om vinteren kan du bruke dagslyslampe(dette skal være med på å flytte døgnrytmen)Unngå bruk av dagslyslampe på kvelden,da dette kun gjør vondt verre:)

-stå opp til samme tid hver dag uansett om du kun har sovet en time

-unngå og ligge lenge i helgene,det er viktig med stabilitet til du har innarbeidet rytem igjen.(iallefall er det de ekspertene sier:)

-unngå skarpt lys,pcer og stimuli som innebærer høy hjerneaktivitet

-prøv å få utløp for dine bekymringer på en eller annen måte i løpet av dagen istedetfor om natta(vanskelig når tankene begynner å surre,men..)

-Du kan høre med legen om melatonin,et hormon uten bivirkninger

-Du kan høre med lege om antihistaminer,fordi det kan gi bivirkninger som gjør at man blir trøtt, men noen får hangover av dette.

-Selvfølgelig unngå soving på dagen

-varmt bad like før sengtid

-Anbefaler en bok som heter "bedre søvn" ,skrevet av en som jobber på søvnsenter i bergen. Der står det masse om søvnhygiene!

 

Lykke til!:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...