Gå til innhold

Hvordan komme i gang med trening?


F1nst4D

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har prøvd å fortelle at få reps kanskje er bedre for å få inn ordentlig teknikk. Synes ikke du har gitt bedre grunner til å påstå at det motsatte er mer riktig.

 

Jeg mener forsatt at balansen og rytmen blir fortere automatisert når det blir gjort flere repetisjoner om gangen. jeg kan ikke grunnlegge dette noe mer. Uavhengig av at koordinasjonen blir svekket ved bristepunktet, tror jeg egentlig det kan være nyttig å efare dette, med tanke på dersom han eventuelt skulle velge å kjøre på med maksimal trening i en senere tid. Men som du sier, det som spiller inn er jo hva målsettningen hans er med treningen.

 

Likevel vet du ikke om kroppen er i full stand til å begynne med 5 reps i stedet for 14+ når man har øvd inn den grunnleggende bevegelsen, uten nevnverdig høyere skaderisiko. Bevegelsen blir som sagt mer ustabil med høyere reps, kanskje dette er en større faktor for å skade seg?

 

Ja, det blir jo et spørsmål å stille seg angående om det tilsvarer en høyere skaderisiko, men en kan jo muligens redusere ubalansen ved å gjøre belastningen mindre?

 

Ofte kan man skade seg bare av å løfte opp en lett ting fra bakken, bare man gjør det feil.

 

Ja akkurat. Men tror du ikke at det er en mindre sannsynlighet for at dette skjer dersom denne teknikken er gjort 1000 ganger istedet for 100? Ser du ikke sammenhengen med å gjøre lignende i f.eks markløft?

 

At det gir større fortjeneste å gå ned til 5x5 når du har større muskelfibre vet jeg ikke om er riktig eller logisk.

 

Det finnes en sammenheng mellom volum og styrkeøkning. Hvor mye vi tar i benkpress eller markløft er avhengig av blant annet volum og det nevromuskulære. Over til 5x5 maksimal trening, så bedres de nevromuskulære forholdene i kroppen. For å gjøre det litt mer konkret: antall muskelfibre som er aktivert under løftet. Jo større de nevnte er, jo mer kraft vil det være å hente, ved at det finnes flere aktinfilamenter inne i dem og dermed flere myosinhoder som kobler seg på.

Så ja, det bærer en logisk fatning og forståelse av at ved et større muskelvolum, så er utgangspunktet større for styrkeøknining.

Endret av Finne
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...