Gå til innhold

Raid 5 og Disk Management i Windows 2003 Server


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Har en Adaptec RAID kontroller der jeg har satt opp 3 disker med RAID 5. Etter at dette var gjort måtte jeg inn i Disk Management i Win 2003 Server for å "Activate Volume" etc (dvs. allokere plass, gi volumet en bokstav).

 

Etter noen dager la jeg til nok en HD til arrayet. Den brukte da et døgn på å rekalklulere arrayet. Det viste seg derimot at den nye plassen ikke ble lagt til automatisk i Win 2003 Server. Jeg måtte derfor inn i Disk Management og velge "extend volume" på den aktive delen av arrayet, legge til den nye og dermed var alt OK (hele tiden mens jeg brukte arrayet - dvs. dataene har vært tilgjengelige hele tiden).

 

MEN: Raid 5 arrayet mitt er nå av typen "Dynamic Disk" i Windows. Etter oppsettet av de 3 første diskene viste dette seg som en "hel fysisk disk" i den grafiske visningen i Disk Management. Men den siste disken om ble lagt til arrayet vises som en "egen stolpe" i dette bilde; den har derimot samme disknavn, bokstav etc. og fungerer som om den er en del av de tre første diskene i arrayet.

 

 

Mine spm:

 

1. Er det rett å bruke "Dynamic Disk" i Win 2003 Server når man skal bruke Raid 5 arrayet

sitt til en stor (logisk) disk for lagringsformål?

 

2. Når man har opprettet et array i Raid kontroller, kan man da "gjøre som man vil" i Windows når det gjelder å lage partisjoner, volum. etc. ? Dvs. kommer alt dette som et logisk lag "oppå" selve Arrayet slik at om man oppretter en C og D partisjon, eller kun lager en stor partisjon så vil man allikevel være sikret av redundansen i arrayet?

 

Takk for svar.

 

Mvh.

muthe

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Støtter kontrolleren at du legger til disker i raidet?

 

Ja - den gjør det. Arrayet kan utvides uten tap av data, funker som ei kule. Arrayet gikk fra 3 disker (som gav 1000Gb) til 4 disker (som da ble 1500Gb).

 

Poenget er vel også etter at jeg hadde lagt til en ny disk, bygd opp arrayet, så "glemte" jeg å legge til den nye plassen i Windows Disk Manager. Derfor var fremdeles kun 1000Gb tilgjengelig selv etter at arrayet var rekonfigurert til 4 disker. Jeg synes bare det er rart at jeg i tillegg til å øke arrayet i Adaptec programvaren må inn i Windows Disk Manager for å sluttføre det hele.

 

muthe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...