Gå til innhold

Nikon SB-800 eller SB-900?


Anbefalte innlegg

Sitter i dag med SB-600, SB-800 og SB-900. Vurderer å kvitte meg med SB-600 og kjøpe 2 nye Blitser. Vurderingen blir da om jeg skal gå for SB-800 eller SB-900, og jeg ønsker innspill på fordel og ulemper med det ene eller andre valget.

 

I dag benytter jeg stort sett kun SB-900 som ekstern blitz, grunnet den er rett og slett for stor til PJ-arbeid. Har egentlig ikke sett de store fordelene med SB-900 målt mot SB-800 heller. Min SB-800 er den blitsen som er absolutt mest brukt (har den stort sett med meg alltid).

 

Som dere sikkert alle skjønner har jeg "egentlig" bestemt meg for å gå for flere SB-800'er, men ønsker innspill som muligens kan påvirke mitt syn for å heller gå for SB-900.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bedre rekkevidde (14-200mm), bedre mulighet for å sentrere eller å maskimere lyset i forhold til type objektiv og motiv, ingen ulyder ved opplading og utlading, overhetingssperre, _mye_ lettere og bruke.... er bare noen av fordelene.

 

Ulempene? Er du vant med størrelsen på SB-800 så er SB-900 noe større. Vanesak. Kjør på med SB-900 og du vil ikke angre. Basta.

Lenke til kommentar
Hvis du allerede har en 900 tilsier all logikk at du bruker den på kameraet og har 800-ene plassert rundt omkring.

Akkurat dette trodde jeg også når jeg kjøpe SB-900, men faktum er at jeg i 9 av 10 tilfeller stapper SB-800 i sekken. Size does matter ;) Grensesnitt på SB-900 er uten tvil mye bedre og enklere. Når jeg opererer med mer enn en blits har jeg alltid SU-800 på kamera for å kontrollere blitsene (som kjent har ikke D3 innebygd blits).

 

Synes faktisk SB-800 er så praktisk, men ser fordelene med SB-900. Så vurderer å gjøre et kompromiss, kjøpe en av hver. Om min SB-800 blir ødelagt eller borte vil jeg mest sannsynlig savne den veldig.

 

Forøvrig en ting jeg virkelig håper oppfølgeren til D3 (og D3x) vil ha er innebygd SU-800 samt GPS. Ønske allerede sendt til Nikon.

Endret av TGB
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...