Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Sprøsmål rundt hørselskader, åpent landskap og erstatning.


Frankium

Anbefalte innlegg

Hei

Jeg er ansatt i en bedrift hvor vi jobber i åpent landskap (la oss ikke ta den generelle åpent landskap-diskusjonen her).

Åpent landskap har både fordeler og ulemper, men støy er en av ulempene.

Mange av mine kolleger har klaget på støy, og vi har etterhvert fått utdelt øretelefoner av forskjellig art, med beskjed om at man kan prøve å høre på musikk for å stenge ute annen støy.

Det er i og for seg en svært god ide, så god at jeg har stengt ute støy i 2 år nå.

Plutselig en dag oppdager jeg at når jeg skal legge meg så er det alltid en høyfrekvent piping i rommet, og har med andre ord fått tinitus/øresus.

Jeg har ingen direkte knytning mellom musikk på jobb og øresus, men finner det svært sannsynlig at dette er en medvirkende årsak.

I etterpåklokskapens lys ser man jo hvor utrolig naivt det er å anta at 6-7 timer med lyd så tett på øret, flere dager i uka, ikke skal ha noen påvirkning.

 

Hva gjør jeg nå?

Er dette en yrkesskade?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
...

Plutselig en dag oppdager jeg at når jeg skal legge meg så er det alltid en høyfrekvent piping i rommet, og har med andre ord fått tinitus/øresus.

Jeg har ingen direkte knytning mellom musikk på jobb og øresus, men finner det svært sannsynlig at dette er en medvirkende årsak.

I etterpåklokskapens lys ser man jo hvor utrolig naivt det er å anta at 6-7 timer med lyd så tett på øret, flere dager i uka, ikke skal ha noen påvirkning.

 

Hva gjør jeg nå?

Er dette en yrkesskade?

 

Wikipedia - Tinnitus

 

Om det her er tale om tinnitus må du snakke med fastlegen om, som da vil henvise deg til spesialist for undersøkelse.

 

Dersom det er tale om permanent skade, og det er sannsynlig at det skyldes forhold på jobb, kan det være forhold som går under yrkesskadebegrepet. Da skal arbeidsgiver ta kontakt med NAV NAV-yrkesskade. Siden du nevner du ikke har hørt støy fra de andre i landskapet kan det tyde på at du har spilt svært høyt. Det er dermed ikke opplagt at arbeidsgiver vil påta seg ansvaret for en evt. skade.

 

Om du i tillegg også utsetter deg for høy lyd på fritiden (mp3-spiller, hjemmekino, stereo, utesteder, konserter osv.) kan dette være medvirkende til hørselsskade. Man regner at svært mange av dagens MP3-brukere vil få hørselsskader pga. høy musikk.

LINK

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...