Gå til innhold

[Løst]Oppgradere til Ubuntu 9.04 - får jeg med /home problemfritt?


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle prøve ut Jaunty Jackalope i dag, mest for moro skyld og fordi jeg er lysten på raskere oppstartstid. Er ikke en tung bruker, så regner med at det er stabilt nok for mitt bruk. Det gjelder da surfing, e-post og noen programmer som kjører i Wine. Det er stort sett dét, og at den blir brukt som filserver, linux-maskinen min brukes til.

 

Det hører med til historien at jeg for et par uker siden opplevde 3 krasj på forskjellige harddisker, men jeg håper problemet forsvant når jeg skiftet hovedkort og satte i ny harddisk. Men dette er altså grunnen til spørmålet mitt. Jeg er lei av å måtte sette opp mitt eget oppsett etter installasjonen.

 

Så, hvis jeg kopierer /home over til en midlertidig disk, er det bare å kopiere den over i Jaunty, så vil Firefox, Thunderbird og programmer i Wine fungere som før? Mener å ha lest det tidligere, men er greit å dobbelsjekke.

Endret av WonderStivi
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg er lei av å måtte sette opp mitt eget oppsett etter installasjonen.

 

Så, hvis jeg kopierer /home over til en midlertidig disk, er det bare å kopiere den over i Jaunty, så vil Firefox, Thunderbird og programmer i Wine fungere som før? Mener å ha lest det tidligere, men er greit å dobbelsjekke.

 

Dersom du under installasjon angir partisjonen hvor din eldre /home ligger, uten å hake av for formatering av denne partisjonen - så vil tidligere innstillinger være som før.

 

Tidligere ikoner, linker og programmenyen osv. som du ikke har installert på nytt vil være der uten å kunne brukes før du har installert det de peker til(må manuelt slettes hvis du ønsker å rydde opp for tilfelle du ikke kommer til å installere de aktuelle programmer osv.). Jeg antar brukernavn må være det samme som før for at det skal virke uten videre(jeg har bare forsøkt med samme brukernavn).

 

Forøvrig ville jeg ikke brukt 9.04 for ditt bruk enda, etter det jeg har lest er den ikke stabil med en del bugs. Hvis du vil teste den ut så kan du det sikkert i Virtualbox.

Lenke til kommentar

Ok, så jeg må altså ha /home på en "egen" partisjon, og bruke den derfra framover. Hm... Det var ikke helt planen. Jaja, det er ikke mye å sette opp, håpet bare på en lettvindt løsning. Skal kjøre Jaunty et par dager i Virtualbox. Fungerer det greit, så prøver jeg en oppgradering, eventuelt en nyinstallasjon.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar

Ville heller ikke brukt 9.04 enda, men du kan jo teste hvis du absolutt vil. Oppstartstid er nå en ting, men hvis det er fullt av bugs kan du tape mye mer tid på det. Det er vel en alpha som er ute nå.

 

Du må ikke ha /home på egen partisjon for å ta backup! :)

 

Enkleste er hvis du har /home på egen partisjon. Da velger du bare manuell partisjonering, formaterer root-partisjonen men ikke /home.

 

Ellers kan du gjøre som du sier ja. Kanskje greiest å legge /home i et arkiv?

 

Pass på at du får med alle de skjulte filene og mappene som begynner med .

 

Det er der alle instillinger ligger, f.eks i .gnome2, .config og .mozilla

 

Denne burde vel gå for å få alle filene i et arkiv?

 

tar -jcvf backup.tar.bz2 /home

 

Så bare pakker du ut denne når du skal ha ting tilbake.

Endret av oj88
Lenke til kommentar

HP-Printeren min virket igjen med 9.04. :) Merkelig nok var ikke reinstall av 8.10 noen hjelp for å løse problemet.

 

Synes denne 9.04 versjonen er ganske stabil, men jeg bruker mest XP i det daglige.

 

edit: Nå har jeg registrert meg på launchpad så jeg kan contributere litt til Ubuntu.

Endret av Robocoop
Lenke til kommentar

Den nye nvidia-driveren (180.22) ødelegger suspend og hibernate, bare så det er sagt. Sinnsykt irriterende.

 

Det er vel egentlig den eneste kritiske buggen jeg har møtt på med 9.04.

 

Selv mener jeg at å ha /home på egen partisjon, er alfa-omega. Hvis du skal kopiere over til en annen disk, husk å bruk cp -R /home/brukernavn, slik at du får med alle configfiler o.l. Usikker om du får med skulte filer om du bare kopierer fra det grafiske grensesnittet

Endret av nisselue
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...