Gå til innhold

USB adapter til IDE harddisk


Anbefalte innlegg

Tenkte jeg skulle leke meg litt med loddebolt og multimeter, og lurer da paa om noen har proevd aa lage ett slikt adapter foer meg.

 

Tenker da paa USB 1.0 / 2.0 paa kabinett til IDE 40 ( ATA 66, er det vel... ) kabe'rn bak paa hd'en min. En 4.32Gb sak. Stroem paa 12 og 5 volt har jeg til molex-pluggen hvis jeg splitter en 12V (parallell) og dytter inn en 7V motstand, ikke sant?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hva mener du med en 7V motstand?

Hvis du henter strøm fra strømforsyningen i PC-en så har du jo både +12V og +5V der. Hvilket USB-interface har du tenkt å kjøpe og hvordan ide-interface? kan ikke tenke med at du planlegger å lage disse selv, det vil jo bli uhorvelig dyrt.

Lenke til kommentar
Hva mener du med en 7V motstand?

Hvis du henter strøm fra strømforsyningen i PC-en så har du jo både +12V og +5V der. Hvilket USB-interface har du tenkt å kjøpe og hvordan ide-interface? kan ikke tenke med at du planlegger å lage disse selv, det vil jo bli uhorvelig dyrt.

 

Eh.

 

Med fare for aa roepe hvor dum jeg er:

"Er det ikke bare aa lodde litt her og der da?"

 

Eller med tanke paa at det jo er flere ledninger i ide-kabelen enn det er i usb-pluggene... *skynder sig at holde keft*

Lenke til kommentar

Vel for å si det enkelt, USB går ut på seriell kommunikasjon, ide på parallell. Hvis du skal koble de sammen må du først har et usb-interface for å ta imot signalene som kommer via USB-kabelen, så må du ha noe som konvertere disse dataene til parallelle data, og så må du ha et interface som kan kommunisere med ide-harddisken. Det ville vært 100 ganger lettere å lage et USB til Serial-ATA grensesnitt da du da ville sluppet å gjøre dataene om fra seriell til parallell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...