Gå til innhold

Lære seg programmering - personlig egenskaper


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg har i det siste tenkt litt på IKT-studier rettet mot programmering innenfor internettapplikasjoner, utvikling og drift av nettsteder, feks. Det har i stor grad fasinert meg, selv om jeg er, sett i forhold til karakterer, flinkere i samfunnsfag og økonomi, er det noe jeg syntes virker spennende og utfordrende å utdanne seg innen - og jobbe med. Videre er jeg en person som kan lese hardt og strukturert innefor tekstbaserte læringsmidler, men matte og tall sliter jeg mer med. På den andre siden tar jeg lett til meg språk og grammatikk. Jeg har da svake egenskaper i matte (ca. 2,5 gj.snitt 3 år på videregående), men står langt sterkere innenfor fremmedspråk (ca. 5 på videregående i gj.snitt).

 

Og derfor spør jeg dere helt objektivt om programmering er noe for mine egenskaper, og hva deres erfaringer rundt personlige egenskaper i denne sammenhengen er?

Endret av pilers
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Programmering, servere og annet er gøy og ikke minst facinerende! Tenk deg at det meste idag holdes oppe av elektrisitet, internett og server. Det meste!

 

La oss si, varmen i de fleste kommunale bygg er internettstyrt. Intranett, Kommunikasjon, ja - nesten alt har med internett, programmering!

 

Jeg vil si at dette er et fint yrke. Facinerer meg også.

 

Men matte kunne være fint og kunne bra også. Spørs jo HVILKET IT-yrke man har da.

Lenke til kommentar

Jeg ville ikke brydd meg så mye om man har under middels mattekunnskaper. Man er heller ikke nødt til å ta ingeniørutdannelse for å jobbe med it. Finnes it bachelor utdannelser uten altfor mye matte. Og positive siden er at man får flere it-fag i steden for å kaste bort tiden på fysikk og kjemi som man mest sannsynlig aldri kommer borti igjen senere.

 

Matte er viktig, men det er de færreste it-folk som bruker mye matte aktivt til daglig. Da snakker vi om matte videre enn 3MX på vgs. Diskret matte brukes en del, men kan ikke si at vansklighetsgraden ligger over 3MX akkurat. Noen it-yrker bruker masse matte, men her snakker vi om den vanlige it-duden i gata som jobber med server og webutvikling.

 

Det som ER veldig viktig (etter min mening) er at man er en dyktig problemløser, er selvstendig, og ikke minst pragmatisk. Sosiale egenskaper skal man heller ikke feie under matta.. Bedrifter ser veldig mye på det når de ansetter.

 

Om du har 2 eller 5 i matte blir likegyldig i forhold til det resterende det legges vekt på..

 

Mest avanserte matte'n jeg har brukt i jobbsammenheng siste måneden går vel ikke særlig mye over 10. klassenivå antar jeg. Nå er det sikkert folk i andre it-jobber som beregner på helt ville formler for alt jeg vet.. Men for slikt vil jeg tro at de heller ansetter noen med hovedfag/masteroppgave i matematikk (de har ofte også it-fag og kan programmere).

Lenke til kommentar

Webutvikling krever ikke så mye matteteknikker. Det ville nok vært annerledes om du siktet deg inn mot AI, 3D og programmering av småelektroniske duppeditter som krever lavnivåspråk.

 

Folk er sammensatte og forskjellige. Det kan både hende du passer godt til å jobbe med programmering eller det kan hende du ikke gjør det. Det er fordel å være god i matte for programmering, men er du svak i matte har du kanskje egenskaper som veier opp for det. Jeg er nok i siste kategori selv.

 

Jeg er litt enig med Dead_Rabbit. Er det dette du brenner for så skal du kjøre løpet ut. Ikke noe å nøle på.

Endret av tickinghd
Lenke til kommentar
Webutvikling krever ikke så mye matteteknikker. Det ville nok vært annerledes om du siktet deg inn mot AI, 3D og programmering av småelektroniske duppeditter som krever lavnivåspråk.

 

Folk er sammensatte og forskjellige. Det kan både hende du passer godt til å jobbe med programmering eller det kan hende du ikke gjør det. Det er fordel å være god i matte for programmering, men er du svak i matte har du kanskje egenskaper som veier opp for det. Jeg er nok i siste kategori selv.

 

Jeg er litt enig med Dead_Rabbit. Er det dette du brenner for så skal du kjøre løpet ut. Ikke noe å nøle på.

 

I alle de årene jeg har jobbet som systemutvikler har jeg ikke vært borti et prosjekt der jeg ikke fikk behov for mine matematikkunskaper på en eller annen måte.

 

Det som er skremmende, er at jeg av og til møter mennesker som kaller seg systemutviklere, men som ikke forstår det binære tallsystem. Jeg har faktisk også støtt på mennesker som sliter med å forstå grunnleggende matematikk, men som til tross for dette jobber med utvikling av systemer som benyttes i forbindelse med utregning av lønn, o.l.

 

Som utleid konsulent havner man i de forskjelligste oppdrag, og i de fleste av dem er det veldig nyttig å kunne sin matematikk.

 

Werner

Lenke til kommentar

Bare en siste kommentar:

 

IT/programmering/teknologi/prosjekt-jobber er såå mye mer enn det som diskuteres her! Man må ha masse innlevelse i hva klienten er ute etter, disse kan gjerne være helt uten kompetanse på de tekniske utfordringene du/dere må løse. Selv dersom TS aldri finner helt svar på om programmering er tingen for han/henne, så er det mer enn nok oppgaver som venter i å få hjulene til å gå rundt på de strategiske og administrative tingene. En teknolog som har talent for økonomi, samfunnsfag og språk er dynamitt i de fleste sammenhenger. Det er garantert. Teknologer sitter ikke akkurat i ett vakum å koser seg med programmering dagen lang, det er ikke sånn verden fungerer. :wow:

 

For min egen del har jeg erfart at det ikke finnes noen fasitt på personlig egnethet på det TS lurer på. Begrensningene på hva man får til setter man bare selv! :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...