Gå til innhold

Hvordan sette opp cronjob?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan setter man opp en cronjob? (filtype? hvor skal filen ligge hen osv.. ?)

Jeg skal ha en som utfører noe hver 24 time. ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet
Hvordan setter man opp en cronjob? (filtype? hvor skal filen ligge hen osv.. ?)

Jeg skal ha en som utfører noe hver 24 time. ;)

Du legger kommandoen til i /etc/crontab på ubuntu/debian. For andre distroer er den kanskje plassert andre plasser.

crontab er ganske selvforklarende. Et kjapt google/wikipedia søk eller man crontab er alt som trengs hvis du lurer på noe.

Skrevet

Vell, det er vell ikke noen ren spesifikk metode for å lage cron jobber i php.

Så hvis du ikke har tilgang til et UNIX shell så må du nok kanskje over på en ekstern tjeneste

Skrevet

Windows har vell da ikke cronjobber, men det finnes noe tilsvarende. Og igjen så regner jeg med at det ikke er mulig via PHP (bortsett fra system() eller lignende)

Skrevet

på Windows system kan du ikke kjøre cronjob, kun Linux. - på Windows har du "Planlagte oppgaver", men du kan ikke bruke php for og sette opp en planlagt oppgave, så vidt jeg vet..

Skrevet

For å kjøre et php-script i Windows må du ha wamp eller xamp eller lignende installert.

Jeg har lagt inn følgende på mine planlagte oppgaver (Programmer -> Tilbehør -> Systemverktøy -> Planlagte oppgaver):

C:\Programfiler\wamp\bin\php\php5.2.5\php.exe -c C:\Programfiler\wamp\bin\apache\apache2.2.6\bin -f C:\www\phpScript.php

Denne kommandoen vil jo være avhengig av hvor du har php.exe, om du trenger å spesifisere egen config fil, og hvor scriptet ditt ligger.

Skrevet
For å kjøre et php-script i Windows må du ha wamp eller xamp eller lignende installert.

Nei, det holder å ha PHP installert. Du kjører bare [c:\dir\]php -f [c:\dir\]fil.php

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...