Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Montere downlights? Hvordan går jeg frem?


Anbefalte innlegg

Snakk med en installatør. Avtal og legge opp boksene i taket, trekke kabel og ta hull selv. Da er det bare for en elektriker og se på det som er jort før man legger tak. Så betaler du kun for matriell, og tiden elektrikeren bruker på og koble....

 

Veldig popplært blant kundene våre og jøre det slik. :-)

 

 

Det finnes spotter som kan monteres rett i glava med brannklass. Har det vertfall hos grosisten vår. Men har ikke testet utstyret.

Med og bruke slik utstår, så kan man kanskje klare og fiske frem rør og kabel mellom spottene...

 

 

Det og være "veldig handy" kan aldri erstatte norske elektrikere. Har sett så mye rart fra maskinister, vaktmestere etc som mener de er like gode... Overlat jobben til en kvalifisert installatør og elektriker.

Endret av Lakshore
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen dum ide Lakshore. Tror det høres ut som en fornuftig løsning.

 

Men, en nevnte her at man kan enten ha 230v spotter, eller 12v? For meg er det en enorm differanse mellom de tallene. Hvordan kan det ha seg at lysforskjellen ikke er like enorm!?

 

Er det noen elektrikkerselsaper som gir gratis prisoverslag på slike jobber? Jeg kunne svært gjerne tenke meg å ha koblet mine elektriske markiser til samme xcomfort fjernkontroll system som lysene. 2 kurser i stua og en på kjøkkenet ville også vært morro...

Lenke til kommentar

er RF basert, tror nok ikke logitech kan kobles til nei, eneste er om du har en binærinngang som du bruker som et slags grensesnitt over til xcomfort sitt system, men tror ikke det er det du ser etter..

 

Footy; kommer xcomfort bryterene osv til å passe i elko sine rammer osv nå?

Lenke til kommentar
er RF basert, tror nok ikke logitech kan kobles til nei, eneste er om du har en binærinngang som du bruker som et slags grensesnitt over til xcomfort sitt system, men tror ikke det er det du ser etter..

 

Footy; kommer xcomfort bryterene osv til å passe i elko sine rammer osv nå?

 

som R0zie sier her, nei det går ikke. XComfor har en lukket frekvens..

 

Jeg quoter det Moeller-mannen sa: "Jeg tror de skal passe i elkorammene da dette er et forespørsmål vi har fått mange ganger. Og med tanke på hvor mye innflytelse elko har så ville det bare vært dumt om de ikke gjøre det, men jeg tørr ikke bekrefte det her og nå"

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...
Men, ser man noe annet en selve fjernkontrollen? Er det IR basert? Kan Logitech kobles til slik?

Du kan få transformatorer til 12v med innebygget trådløs dimmer

http://www.multicom.no/PartDetail.aspx?q=p:10513617

 

Om du er litt teknisk anlagt kan dette styres f..eks fra pc med en tellstick

http://www.clasohlson.no/Siteseeker/Search...spx?q=tellstick

 

Anbefaler deg å styre unna elektrikernes dyre løsninger ala xcomfort om du da ikke skal bygge nytt hus. Klumpete, umulig å styre med noe annet enn deres dyre styringsenheter og krever elektriker for all montering. www.tronica.no har et utvalg smarthusprodukter som er godt egnet for ettermontering.

 

En lang diskusjon full av info om downlights kan du finne her:

http://www.byggebolig.no/index.php?action=...page;topic=18.0

 

Led-lys av god kvalitet kan du feks få her: http://www.lumens.no/

Lenke til kommentar
er RF basert, tror nok ikke logitech kan kobles til nei, eneste er om du har en binærinngang som du bruker som et slags grensesnitt over til xcomfort sitt system, men tror ikke det er det du ser etter..

 

Footy; kommer xcomfort bryterene osv til å passe i elko sine rammer osv nå?

 

som R0zie sier her, nei det går ikke. XComfor har en lukket frekvens..

 

Jeg quoter det Moeller-mannen sa: "Jeg tror de skal passe i elkorammene da dette er et forespørsmål vi har fått mange ganger. Og med tanke på hvor mye innflytelse elko har så ville det bare vært dumt om de ikke gjøre det, men jeg tørr ikke bekrefte det her og nå"

Xcomfort passer så vidt meg bekjent ikke i elko's rammesystem, men man kan bruke en binærinngang kombinert med hvilken bryter man vil.

det finnes forøvrig alternative design fra moeller, som ikke ser like kjipe ut som "pr20" som er den hvite dritten som følger med i "pakkene"

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...