Gå til innhold

hva tror dere om fremtiden til Photoshop?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

hadde lyst til å synse litt over Photoshop -

 

først litt subjektiv oppfatning av saker og ting - Photoshop er et produkt som brukes av svært mange, og svært mange av dem har ikke kjøpt dette produktet. Dette mener jeg kan reflekteres i de ti tusenvis av tutorials som finnes for Photoshop. Og rett og slett fordi det er veldig lett å komme i gang og det kanskje er en generell oppfatning av at fotomanipulering er gøy.

 

Og jeg antar at svært mange tutorials også er skrevet av folk som ikke har kjøpt produktet.

 

Av disse tusenvis, så er det vel en del som er blitt riktig flinke i dette produktet og gjerne har fått jobb eller startet noe for seg selv gjennom.

 

Andre lignende programmer er jo 3D Studio Max o.l.

 

Det finnes jo riktignok andre programmer også, ta f.eks. Autocad som jeg selv har forsøkt meg på, egentlig et veldig kraftig program men det er liksom ikke så spennende å lage tekniske tegninger i forhold til å leke med mine egne bilder.Og det finnes da heller ikke en massiv samling av tutorials til dette.

 

I de siste årene har vel Adobe forsøkt seg på å tilby hobbymarkedet et alternativt produkt - elements - men problemet for endel som gjerne vil prøve å følge en tutorial er at den er skrevet for photoshop fullversjon og dermed ender en opp med å bruke photoshop heller.

 

Siden de nå har begynt å tilby, elements, har jeg også merket at de er blitt strengere på kontroll av ulovlige installasjoner, og siste utgave er det vel såvidt jeg kjenner til ingen ordentlig løsning på å komme seg rundt disse kontrollene.

 

For en som driver med profesjonelt med timerater mellom fem hundre og tusenlappen så er det vel ikke mange timene som skal til for å kunne anskaffe produktet, og heller ikke for den semi- og helprofessjonelle fotograf.

 

Men det blir jo atskillig verre for de som liker å sysle med ting uten hensikt å tjene penger på det men bare fordi det er gøy.

 

Lurer derfor på hva folket tror om fremtiden, vil vi snart få se en overgang i "den kreativ e amatørcommunity" hvor flere og flere tutorials tar for seg alternative produkter som Elements/Paint Shop Pro?

 

Vil en oppleve en synkende popularitet for Photoshop som følge av de tiltak Adobe har satt i gang som kanskje i bunn og grunn kanskje gjør mer skade av et eller annet slag?

 

Er jeg høy på noe? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Elements har da vært ute en god stund men jeg tror nok at Photoshop i CS-versjoner kommer til å bli delvis mindre brukt pga Lightroom som er absolutt helt genialt. Det vil være en eller annen grunn for å bruker Photoshop men jeg ser ikke bort ifra at amatør-gjengen kanskje kjøper Photoshop Elements og Lightroom 2 istedenfor å laste ned fullversjoner av CS4 osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...