Gå til innhold

Fra instrumentmikrofon til PC


efikkan

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg ønsker å finne ut hvor mye det vil koste å skaffe utstyret som trengs for å ta opp lyden fra en instrumentforsterker i ganske god kvalitet og over til PC. Jeg har tidligere prøvd kabel direkte via mini-jack og det ble elendig lydkvalitet.

 

Forsterkeren er en Peavey Nashville 112. Jeg tenkte sette en instrumentmikrofon av typen SM57 fremfor forsterkeren. Mikrofonen vet jeg er bra, og den er av de mest brukte til dette formålet. Det jeg lurer på er hva slags innretning jeg bør vurdere som skal ta imot XLR-kabelen(?) fra mikrofonen og over til PC. Jeg tenker da på noe ala en slags liten mikserpult eller adapter. Jeg har sett på denne, men aner ikke om den er egnet til formålet. Aller helst vil jeg gjerne ha en litt billigere sak, men gjerne presenter ulike alternativer. Jeg vil gjerne vite hva det vil koste for å få "semi-pro"-kvalitet. Når det gjelder antall innganger så trenger jeg ikke all verden, om jeg skal ta opp flere instrumenter så vil jeg nok ta de opp hver for seg uansett og mikse sammen.

 

Jeg håper at noen av dere lydeksperter kan komme med innspill.

 

Takker for alle forslag.

 

Med forbehold om skrivefeil, langt på natten nå.

 

Mvh,

efikkan.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

SM57 har vel vært i over 30 år nå tror jeg. Veldig mange steelgitarister anbefaler den.

 

PreSonus FireBox ser ut til å være akkurat en slik boks som jeg trenger. Har også sett litt på Roland UA-25EX og UA-101, jeg vil gjerne ha tips til hvilken jeg bør velge, spesielt om noen har erfaring. Forsterkeren min spiller mest høyfrekvent lyd, og det er viktig å få med klangen. (f.eks. da jeg tok opp fra hodetelefon-utgangen over til lydkort på PC ble det uten klang og "oppstykket", slik skal ikke steel låte) Jeg tror ikke at bass-registeret er serlig viktig.

 

Bør jeg ha dyre XLR-kabler? (må nok uansett ha nye Jack-kabler fra gitaren til forsterkeren uansett) Tror 5m kabel er nok.

 

Jeg trenger ikke å ha helt studio-kvalitet, men det bør bli såpass bra at folk må lytte bevisst for å merke at det ikke er perfekt om det er mulig.

Lenke til kommentar

Butikken Intersalg ser ut til å ha både Firebox og SM57 til akseptable priser. Men jeg kjenner ikke til butikken.

 

Er denne en bra mikrofonkabel?

Og denne en bra gitarkabel? (er forskjell på kabler for elgitarer og akustiske utenom vinklet/rett plugg? F.eks. forskjell i motstand?)

 

Forøvrig har jeg merket transformatorstøy når jeg skrur litt opp volumet for forsterkeren, kan det skyldes dårlige kabler? (ja de er uten tvil dårlige kabler)

 

Det er fremdeles fritt frem å komme med innspill. :)

Lenke til kommentar

Det er lavere motstand og kapasistans på bedre kabler.

Jo lavere kapasistans, jo mer diskant slipper gjennom.

Den mikrofonkabelen er helt topp, jeg har brukt slike mange ganger. Har ikke noen erfaring med den gitarkabelen, men hvor stor forskjell det er på kabler for akkustisk og elektrisk vet jeg ikke.

En gitarkabel jeg vil anbefale er Schultz. God lyd, tåler mye juling, spesielt ved overgangen til pluggene som er et svakt punkt for mange kabler og skal MYE til før de blir mikrofonisk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...