Gå til innhold

[Løst]Nok en "mitt første DSLR"... - kjappe spørsmål


Anbefalte innlegg

Dette forumet er vanvittig hjelpsomt for oss som ikke har peiling på s(p)eiling. Jeg har allerede fått mange gode tips ved å lese andres tråder. Takk for hjelpa!

 

Her kommer noen korte spørsmål:

 

Bakgrunn:

-Etter å ha lest tester og forumtråder, samt prøving i fotobutikk vil jeg definitivt gå for Nikon kamerahus.

-Er helt grønn på foto, og ønsker en fornuftig pris, samtidig som mulighet for videreutvikling er viktig.

-Skal kjøpe gjennom jobben, så det er en fordel med kun én transaksjon og kvittering (nytt utstyr + én forhandler)

 

Kandidater:

-Har landet på D60 eller D80. Mine pluss for D60 er lett vekt (til turer) og fornuftig pris. Mine pluss for D80 er mer solid innpakning (til turer), lite mellomlegg for ekstra specs og den unektelig tilstedeværende jo-større-jo-bedre-faktoren.

 

Priseksempel:

De foreløpig beste prisene på standard kit:

-D60 m/18-55mm AF-S G ED II VR (3 995,-): http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=93201

-D80 m/18-55mm II VR (4 999,-): http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=97065

 

Spørsmål:

1) Regner med at begge objektivene er Nikkor, stemmer det?

2) Gjør det noe at D60 mangler intern AF-motor så lenge objektivet har det?

3) Lysfølsomhet etc. er ikke oppgitt på kit-objektivene. Vet noen hva specs'en er?

4) Vil det være verdt mellomlegget å kjøpe hus og linse for seg for enten å oppgradere merke (Sigma/Tamron), tele-specs (18-200mm), eller lysfølsomhet (Tamron SP AF 17-50 f2.8)?

5) Vet noen av et Nikon-varp en kan gjøre nå i området 5-7000,-?

6) Andre innspill?

 

På forhånd takk for hjelpa.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette forumet er vanvittig hjelpsomt for oss som ikke har peiling på s(p)eiling. Jeg har allerede fått mange gode tips ved å lese andres tråder. Takk for hjelpa!

 

Her kommer noen korte spørsmål:

 

Bakgrunn:

-Etter å ha lest tester og forumtråder, samt prøving i fotobutikk vil jeg definitivt gå for Nikon kamerahus.

-Er helt grønn på foto, og ønsker en fornuftig pris, samtidig som mulighet for videreutvikling er viktig.

-Skal kjøpe gjennom jobben, så det er en fordel med kun én transaksjon og kvittering (nytt utstyr + én forhandler)

 

Kandidater:

-Har landet på D60 eller D80. Mine pluss for D60 er lett vekt (til turer) og fornuftig pris. Mine pluss for D80 er mer solid innpakning (til turer), lite mellomlegg for ekstra specs og den unektelig tilstedeværende jo-større-jo-bedre-faktoren.

 

Priseksempel:

De foreløpig beste prisene på standard kit:

-D60 m/18-55mm AF-S G ED II VR (3 995,-): http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=93201

-D80 m/18-55mm II VR (4 999,-): http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=97065

 

Spørsmål:

1) Regner med at begge objektivene er Nikkor, stemmer det?

2) Gjør det noe at D60 mangler intern AF-motor så lenge objektivet har det?

3) Lysfølsomhet etc. er ikke oppgitt på kit-objektivene. Vet noen hva specs'en er?

4) Vil det være verdt mellomlegget å kjøpe hus og linse for seg for enten å oppgradere merke (Sigma/Tamron), tele-specs (18-200mm), eller lysfølsomhet (Tamron SP AF 17-50 f2.8)?

5) Vet noen av et Nikon-varp en kan gjøre nå i området 5-7000,-?

6) Andre innspill?

 

På forhånd takk for hjelpa.

 

1.Vet ikke om jeg kan hjelpe deg..men VR er nok nikkor,

 

2.tror ikke det men er mange her på forumet som annbefaler d80 (sikker for at den har AF i hus)

 

3. tamron 17-50 f2.8 har meget god lysfølsomhet

 

4. Tamron 17-50 f2.8 koste løst 3199

 

5.d90 ligger på 6799 (bare hus)hos japanfoto

 

ingen expert d80 er nok bedre enn d60 med tanke på objektiv

d80 koster 4484 japanfoto

Lenke til kommentar

1) Regner med at begge objektivene er Nikkor, stemmer det?

Begge objektivene er nok nøyaktig den samme Nikkoren ja.

2) Gjør det noe at D60 mangler intern AF-motor så lenge objektivet har det?

Nei.

3) Lysfølsomhet etc. er ikke oppgitt på kit-objektivene. Vet noen hva specs'en er?

f/3.5-5.6

4) Vil det være verdt mellomlegget å kjøpe hus og linse for seg for enten å oppgradere merke (Sigma/Tamron), tele-specs (18-200mm), eller lysfølsomhet (Tamron SP AF 17-50 f2.8)?

Sigma/Tamron er knappest det jeg ville kalle en oppgradering... :roll: Det er helt ok å velge kit nå (den er ikke håpløs), og så se an en oppgradering. Tamron 17-50 er ikke noe dårlig valg, men den mangler X-faktoren til en god Nikkor.

6) Andre innspill?

D90 er en stor oppgradering av D80. Ville sterkt vurdert å spare en måned til... 16-85VR er en like stor oppgradering ifht. 18-55. Vent med tele - slett ikke alle trenger det.

Endret av Anew
Lenke til kommentar
Dette forumet er vanvittig hjelpsomt for oss som ikke har peiling på s(p)eiling. Jeg har allerede fått mange gode tips ved å lese andres tråder. Takk for hjelpa!

 

Her kommer noen korte spørsmål:

 

Bakgrunn:

-Etter å ha lest tester og forumtråder, samt prøving i fotobutikk vil jeg definitivt gå for Nikon kamerahus.

-Er helt grønn på foto, og ønsker en fornuftig pris, samtidig som mulighet for videreutvikling er viktig.

-Skal kjøpe gjennom jobben, så det er en fordel med kun én transaksjon og kvittering (nytt utstyr + én forhandler)

 

Kandidater:

-Har landet på D60 eller D80. Mine pluss for D60 er lett vekt (til turer) og fornuftig pris. Mine pluss for D80 er mer solid innpakning (til turer), lite mellomlegg for ekstra specs og den unektelig tilstedeværende jo-større-jo-bedre-faktoren.

 

Priseksempel:

De foreløpig beste prisene på standard kit:

-D60 m/18-55mm AF-S G ED II VR (3 995,-): http://www.fotovideo.no/aspx/produkt/prdin...aspx?plid=93201

-D80 m/18-55mm II VR (4 999,-): http://www.fotomagasinet.no/aspx/produkt/p...aspx?plid=97065

 

Spørsmål:

1) Regner med at begge objektivene er Nikkor, stemmer det?

2) Gjør det noe at D60 mangler intern AF-motor så lenge objektivet har det?

3) Lysfølsomhet etc. er ikke oppgitt på kit-objektivene. Vet noen hva specs'en er?

4) Vil det være verdt mellomlegget å kjøpe hus og linse for seg for enten å oppgradere merke (Sigma/Tamron), tele-specs (18-200mm), eller lysfølsomhet (Tamron SP AF 17-50 f2.8)?

5) Vet noen av et Nikon-varp en kan gjøre nå i området 5-7000,-?

6) Andre innspill?

 

På forhånd takk for hjelpa.

 

1.Vet ikke om jeg kan hjelpe deg..men VR er nok nikkor,

 

2.tror ikke det men er mange her på forumet som annbefaler d80 (sikker for at den har AF i hus)

 

3. tamron 17-50 f2.8 har meget god lysfølsomhet

 

4. Tamron 17-50 f2.8 koste løst 3199

 

5.d90 ligger på 6799 (bare hus)hos japanfoto

 

ingen expert d80 er nok bedre enn d60 med tanke på objektiv

d80 koster 4484 japanfoto

 

Er det negativt at D80 har AF i hus? Betyr dette at nevnte AF-motor overstyrer evt. AF-motor i påkostet objektiv (med AF-motor)? Dette strider i tilfelle mot det jeg lærte av snoemann i en annen tråd:

 

De billige flotte lyssterke objektivene fungerer ikke med autofokus sammen med D60.. regner med de gjør det med D80 siden den har innebygget motor.

 

eksempel :

https://prisguiden.no/product.php?productId=8707

 

Eller har jeg misforstått?

Lenke til kommentar

Jepp. D80 og D90 ligger begge innenfor amatørfotografi-grensa.

De ligger ikke langt unna da, for å si det slik. På den andre siden har du Canon's 40D/50D og Nikon D300/D700.. mener at disse kommer etter D80/D90 på stigen.

 

D90 og D300 har ikke store forskjeller når det kommer til bildekvalitet, men det har D90 og D80. D80 "utklasseres" av storebror D90 når det gjelder bildestøy. D300 er hakket hevet over D90, spesielt på ISO 800+.

 

D80 er er godt kamera, du blir nok fornøyd om du velger nettop dette!

Lenke til kommentar
Er det negativt at D80 har AF i hus? Betyr dette at nevnte AF-motor overstyrer evt. AF-motor i påkostet objektiv (med AF-motor)? Dette strider i tilfelle mot det jeg lærte av snoemann i en annen tråd:

*snipp*

Eller har jeg misforstått?

Neida, på D80 kan du bruke både autofokusobjektiver uten egen fokusmotor, og med innebygget fokusmotor (merket AF-S når det er Nikon). Selvfølgelig er det objektivets innebygde motor som benyttes når det finnes.

Lenke til kommentar

La ut "Ønskes kjøpt" annonse på foto.no og ble kontaktet av en som ville selge ett til 10 000! :) D300 er forholdsvis etterspurt men aldri i livet om jeg kjøper til nesten ny-pris.

 

Fant denne pakken på finn.no (nytt)

http://www.finn.no/finn/bap/object?finnkod...mp;WT.svl=Bilde

 

Blitz er en uvurdelig ting til innebilder! Sparker rompa til den innebygde ihvertfall :)

Endret av shakudu
Lenke til kommentar

Mange som skal ha 8-9000 for ett brukt D300.

Ganske snodig, da nypris ligger på snaue overkanten av 9000.

 

Så fort man kjøper ett kamera, forlater butikken og åpner det.. da faller det allerede mye i verdi. Sånn er det når ting ikke har "nyhets-stemplet" over seg lenger. Jeg kjøper mitt D300 nytt om noen dager, nøler veldig med å kjøpe brukt, vet aldri helt hva en får tilsendt, og til en så høy pris. Føler det blir litt for mye "risiko-sport" for min del :)

 

Men man sparer jo litt om man får til en god deal da. For all del! :)

Lenke til kommentar
Mange som skal ha 8-9000 for ett brukt D300.

Ganske snodig, da nypris ligger på snaue overkanten av 9000.

 

Så fort man kjøper ett kamera, forlater butikken og åpner det.. da faller det allerede mye i verdi. Sånn er det når ting ikke har "nyhets-stemplet" over seg lenger. Jeg kjøper mitt D300 nytt om noen dager, nøler veldig med å kjøpe brukt, vet aldri helt hva en får tilsendt, og til en så høy pris. Føler det blir litt for mye "risiko-sport" for min del :)

 

Men man sparer jo litt om man får til en god deal da. For all del! :)

 

jeg kommer også til og handle d300 + crumpler sekk på expert.. hehe

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...