Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

finner ikke hdd på sata (p5q-e)


Anbefalte innlegg

jeg har et problem på min data jeg håper noen kan hjelpe meg litt med:)

 

os-disken min krasjet før jul, og jeg har brukt laptoppen frem til i går. da fant jeg frem en ide-disk og innstallerte xp på den og alle hw-drivere. slår av pc'n og kobler til en sata-disk (mediabibliotek) og alt virker gull. ser et par episoder av en tv-serie og slår av pc igjen. slår den på i dag, og finner ikke media-hdd i BIOS eller disk manager.. kobler til en annen sata-hdd, men finner ikke den heller. og ikke en tredje, alle prøvd i forskjellige sata-porter. jeg prøvde også forskjellige ledninger og alle kontaktene på psu, men det gjorde ingen forskjell.

 

dvd-rom er koblet til sata, og virker helt utmerket i alle porter.

 

noen som vet hva slikt kan skyldes og hva som kan løse problemet?

 

 

hw er:

p5q-e

e8400

4gb crucial ballistix

hd4870 1gb

4x320gb samsung

1x500gb samsung

1x160gb ide western digital

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du prøvd med forskjellige kabler? 2 av SATA-kablene som jeg fikk med mitt hovedkort var ødelagt når jeg fikk dem, så du kan ikke se helt bort i fra at de kan vere dem.

 

Har du forresten prøvd å oppdatere BIOS? Det kan være noe snuss med SATA på den versjonen du har.

Lenke til kommentar

ja, prøvde med forskjellige og helt nye kabler faktisk. har helt drøyt mange av dem liggende rundt her :)

 

en bios-oppdatering er vel neste forsøk, ja. syns alltid det er så ubehagelig å gjøre det, siden alt kan gå til h... hvis det skjer noe krøll. men asus sin eget program for det er vel såpass bra at det er ubegrunnet frykt? :)

Lenke til kommentar

Ja, det skal vel noe til før det skjer noe. Hvis programmet fryser eller på noen måte blir hindret i å gjøre seg ferdig 100%, så kan du stå i fare for at det blir ødelagt. Men så lenge du legger ned alle programmene i Windows før du starter oppdateringsprogrammet, og passer på at ikke hele PCen skulle kræsje mens programmet gjør sitt, så skal det ikke være noe problem :)

Lenke til kommentar

Sjekk innstillingene for SATA portene i BIOS først. Du har to sata kontrollere som skal konfigureres individuelt i BIOS menyen;

 

Southbridge

- 6 x SATA 3Gb/s

- Intel® Matrix Storage Technology with RAID 0, 1, 5, 10 support

Marvell 88SE6121

 

Silicon Image Sil5723 (Drive Xpert technology)

- 2 x SATA 3Gb/s

- Supports EZ Backup and Super Speed functions

*Drive Xpert function is available only when the hard disk drives are set as data drives.

 

Sjekk i BIOS at SATA er satt til default verdi IDE.(For Southbridge)

 

Sjekk eventuelt batteri på hovedkort.

 

Sjekk også at disken finnes i BIOS (f.eks som mulig boot valg). Hvis den vises i BIOS så må du også sjekke at driveren for relevant sata kontroller er innstallert i operativystemet.

 

Lykke til. (Test det jeg har foreslått FØR du prøver BIOS oppdatering. Jeg har svært dårlig erfaring med nye ASUS bios oppdateringer som ofte skaper mer problemer enn de løser....)

Endret av froggyler
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...