Gå til innhold

Bergen Handelsgymnasium: Medier og kommunikasjon?


MSL

Anbefalte innlegg

Hei, jeg skal søke på vgs i mars og har fått litt interesse for medier og kommunikasjon. Har egentlig ikke visst hva jeg burde velge, selv om mine foreldre sier at jeg burde gå allmenn, så har valget tatt en liten kikk på MK. Og da lurer jeg på om noen har erfaringer med skolen Bergen Handelsgymnasium og faget MK der. Dette blir jo litt problematisk for meg siden jeg ikke kjenner noen som går der, og må vekk fra vennene mine. Så da er det greit å vite om det er en bra skole å gå på, og hva de kan tilby der:)

Har og sett på tilbud som Akademiet, så gjerne prøv å sammenlign de to skolene.

Takker for svar:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! Jeg går Medier og Kommunikasjon på Bergen Handelsgymnasium tredje året ;)

Dersom du ikke har planer om å bli lege eller noe lignende, vil jeg anbefale linjen sterkt.

En gøy måte å komme seg igjennom videregående skole på, dersom du interesserer deg litt for media.

Spesielt dersom man er litt skolelei/tror man kommer til å bli det, eller bare vil ha mange gøye timer i uken, er det supert. Da er det ikke like mye stress å ha allmennfagene.

 

Det går bare 15 stykker i medieklassen, og det er en klasse for hvert årstrinn, så det er deilig å ikke være så mange.

Vi bruker Mac til redigering osv, men alle førsteklasser får jo tilbud om pc nå, så det blir vel litt begge deler.

 

Noe av det vi gjør i løpet av de tre årene er å lage film, ta bilder, lage brosjyrer, lage plakater osv.

 

Kjenner flere som går på Akademiet, og det er også en veldig god skole. Forskjellen er at den er privat, og det koster derfor penger å gå der. Timeplanen til BHG er også forskjellig fra Akademiet. Akademiet (og Laksevåg, Årstad etc) har nemlig de obligatoriske mediefagene fordelt på 1. og 2.-året. Da blir det mye media disse årene, og ikke fullt så mye almennfag(ca 20 timer i uken). Tredje året kan man velge å gå media, men det blir det samme som påbygg til generell studiekompetanse. (Da blir media i så fall et valgfag få timer i uken). Det er dessuten 10 timer norsk i uken.

BHG har fordelt media utover alle tre årene. Dette vil si at du ikke kan ta generell studiekompetanse på en annen skole det siste året, men at også tredje året har mye media. På samme måte er allmennfagene fordelt jevnere utover, så du slipper unna med seks timer norsk tredje år. BHG er eneste skole som tilbyr språkopplæring på medielinjen. Det kommer jo alltid godt med, og er en sjanse til å bli kjent med andre enn dem som går i klassen din.

 

Fagene du ikke trenger å ha som er obligatorisk for almenn er geografi og religion. Det er bare ett år med historie istedenfor to.

 

I tredje klasse får du velge ett fag(kan variere) på lik linje med allmennklassene. Så dersom du finner ut at du vil bli noe du for eksempel trenger fysikk til, kan du velge dette tredje år.

 

Ellers er miljøet på BHG er veldig bra. Koselig juleshow i Losjen hvert år, og som oftest har vi revy også.

Lurer du på noe mer, er det bare å si ifra ;)

Lenke til kommentar

Forresten, det jeg skrev: "Da blir det mye media disse årene, og ikke fullt så mye almennfag(ca 20 timer i uken)". De 20 timene er media, ikke allmennfag!

 

http://bhg.hfk.no/templates/ExtensionSchoo...e.aspx?id=25287

 

Hjemmesiden til BHG, som endelig begynner å bli litt mer brukt (lages ikke av media).

 

Som du ser er det infomøte på skolen! Der kan du jo ta med foreldrene dine, så blir kanskje de også litt mer positivt innstilt.

 

:)

Lenke til kommentar

Har noen flere spørsmål; kan vi velge vekk språk? Hvor gymmer dere? Har dere kantine? Og hva gjør folk i friminuttene, hvordan er miljøet?

For det som er litt nedtur er at jeg bor rundt 30km fra de skolene, og ingen som jeg kjenner skal gå der, noe som kan ha litt å si. Men mk er det jeg har lyst til.

Endret av Mufcy93
Lenke til kommentar

Nei, det går ikke an å velge vekk språk. Men man kan velge om man vil fortsette med språket man hadde på ungdomsskolen, eller begynne på nytt med for eksempel spansk(da begynner læreren helt på nytt også). Vi har også kinesisk som eneste skole i landet.

 

Vi gymmer i skolens gymsal. På våren er vi gjerne ute i nærområdet (Store Lungegårdsvann, etc.).

 

Vi har ingen ordentlig kantine. De skal prøve å sette opp en liten disk nå snart, men det blir ingen stor sal med sitteplasser o.l. Men bystasjonen er 5 min unna, og sentrum er 7 min unna, så man har mer enn nok tid til å kjøpe hva man vil på hvilken som helst dagligvare. Vi har jo en times friminutt hver dag, bortsett fra fredager som er en halvtime. Fredager er alltid 08.15-13.35 uansett klasse. Vi har nemlig blokkdager på fredager, som vil si at vi bare har ett fag hver fredag(bytter fra gang til gang). Dette er veldig greit, for da er lærerne åpne for å se film, gå på kino, museum osv.

 

Og som sagt er miljøet på skolen veldig godt! På videregående er det veldig vanlig at man ikke kjenner noen som går på skolen. Og i media spesielt. Man blir lett kjent, og de fleste er innstilt på å få flere venner. I friminuttene går mange på bystasjonen og kjøper mat og treffer folk, er på skolen og spiser og snakker, osv.

 

En ting angående timeantallet, er at på bhg gjør man seg ferdige med matten 1.og 2. år. På de andre skolene med media har man matte i 1. og 3. klasse. Da er det stor sjanse for å glemme mye når man har et år uten matte.

Lenke til kommentar

Når du sier 1times friminutt, mener du da 1 time sammenhengende eller fordelt utover dagen? Hadde jo alltids hvert greit med noen friminutt:) Når jeg velger å gå på skole i byn må jeg stå opp klokken 6, noe som blir gasnke kjipt i førsten, og deretter ta buss i 3 kvarter. Jeg har jo selv hatt spansk i 3 år, men siden vi hadde en lærer som vi ikke helt forstod i 2 år, mangler jeg ganske mye nødvendige kunnskaper som sikkert andre har. Og da er det lett å slite litt i spansk.

Lenke til kommentar

Skjønner, men du kan jo velge å starte på nytt med spansk! Så gjør du heller de kunnskapene du har til en fordel :D

 

Og det er 1 times friminutt fra halv tolv til halv ett. Men vi har også 5 minutter klokken ni, ti minutter i titiden, fem minutter halv-ellevetiden osv. Så er enten 5 eller 10 minutts pause mellom hver time, i tillegg til midttimen.

 

Skjønner at det blir slitsomt å stå opp så tidlig. Men du får kanskje mye igjen for det ved å gå media. Og hvis du klarer det er det jo en god sjanse til å lese lekser på bussen!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...