Gå til innhold

Photoshop 7.0 beskere bilder uten å tape for mye bildekvalit


Anbefalte innlegg

Hei! Har photoshop 7.0 ønsker å beskere digitalbilder for eksempel på venstre side, hvordan gjør jeg det? Har JPG-filer på ca. 1,7 Mb som jeg ønsker å beskere, hvordan lagrer jeg de på nytt etter at de er beskert for ikke å miste for mye av kvaliteten? Lagrer jeg de i JPG eller? Takker for all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bruk merkeverktøyet (øverste til venstre på tool-paletten). Og merk ønsket område å beskjære.... Trykk så "Alt+i" og så "p" for å bruke "crop" på området du nettopp merket. (jeg husker ikke hvilken vei i menyene det tilsvarer)

 

Slik kan du erstatte det gamle bildet ved bare å lagre på nytt.

 

Lykke til.

 

NB: "ctrl+L" er photoshops viktigste verktøy, slik utbedrer du kontrasten ved å tilpasse svartnivået til minste oppmålte registrerte mørke tone... øhh.. bruk ctrl-L så ser du det bedre... Kan ikke forklare :)

 

Hadet!

Lenke til kommentar

En annen mulighet er å gå inn i menyen bilde. Deretter går du inn i bildestørrelse (canvas size). Da kan du beskjære bildet alt etter hvor mange f.eks. cm du vil ta av det. Også må du markere hvilken side® av bildet du vil beskjære. (Husk å lagre originalen i tilfelle du skjærer for meget)...

 

Når du skal lagre bildet så er det avgjørende om du skal forandre mer på bildet etterhvert eller ikke. I JPeg tar blir kavlieteten litt dårligere for hver lagring... Derfor er det lurt å lagre i tiff format helt til du har det bilde som skal brukes/lsendes/trykkes etc. Deretter kan du evt. lagre i JPEg om du sliter med plassen eller av andre grunner trenger et bilde som ikke tar så mye plass. Velge da den høyeste eller nest høyeste Jpg kvaliteten som photoshop tilbyr.

Lykke til :o

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...