Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Kvitt belegg på framtennene

Shasui

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg var mye syk når jeg var baby, og måtte få antibiotika. Legene sier at derfor fikk jeg et kvitt belegg på framtennene, sann små streker liksom. Åsso lurer jeg på om noen andre også har det? :ermm:

Før var jeg skikkeli flau over det, turte ikke å smile skikkelig.. Men nå er det liksom kjennemerket mitt :innocent:

Sier unnskyld på horhånd om dette er feilpostet.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er en kjent tilstand som kan gjøres noe med. En tannlege vil kunne slipe/pusse uten at hele emaljen tar skade. Men hvis du er fornøyd med ditt "kjennemerke" lar du det bare være.

Skrevet
Dette er en kjent tilstand som kan gjøres noe med. En tannlege vil kunne slipe/pusse uten at hele emaljen tar skade. Men hvis du er fornøyd med ditt "kjennemerke" lar du det bare være.

Wow, det visste jeg ikke. Er det sann big deal som koster en del penger osv eller er det fort gjort på et vanlig tannlegebesøk?

Vet du noe om hvorfor dette hvite belegget er der? :ermm:

Skrevet

Selve mekanismen er ganske avansert, men enkelt sagt er det slik:

Grunnlaget for "voksentennene" ligger i kjeven allerede når en er nyfødt. For at voksentennene skal vokse seg til på en riktig måte, må det i løpet av barndommen tilføres riktig mengde stoffer som f.eks mineraler og vitaminer, dersom denne tilførselen blir forstyrret ved dårlig ernæring, vil voksentennene være svakere, når de kommer frem.

På samme måte blir tennene og emaljen, også bli påvirket av andre stoffer som tilføres kroppen i løpet av de første barndomsårene, i din situasjon de første 6 årene av livet.

Det er ingen big deal, det er gjort i løpet av 15 minutter. Avhengig av hvor dybtgående "skaden" er, er det ikke sikkert at alle tannleger synes at dette er noe som det skal gjøres noe med, men enhver tannlege med et kosmetisk øye, vil gjøre det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...