Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Prosjekt om røyking

TheArek

Anbefalte innlegg

Skrevet

eg har eit prosjekt om røyking og har tenkt eg skal sette opp statestikk eller lignande

på disse spørsmåla:

kvifor folk begynner og røyke

kvifor folk slutter å røyke

kvifor folk ikkje begynner å røyke

så eg lurte på om de er nåken her som kan svare på spørsmåla?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

De fleste tror jeg begynner å røyke på ungdomsskolen for å passe inn i en gjeng og gjøre opprør mot foreldrene (på trass).

Når de blir eldre prøver de å slutte men ganske få klarer det.

Og de som ikke begynner å røyke gjør det for å spare seg alt bryet som kommer med det senere.

Skrevet

Mange som slutter å røyke gjør det ofte pga. sykdommer eller de får opp øynene for hva som kan skje med de, hvor mye penger det koster og hva er egentlig vitsen med det.

Mange som begynner å røyke kan gjøre det fordi de er "kule" når de gjør det. Og mange blir presset av de igjen. Selv har jeg følt press, selv om ingen sa noe. Vi var 4 stk som ofte var sammen, og tre av de røyker. Jeg var da den som ikke røyket. Selv om ingen av de andre tre aldri spurte om jeg ville ha en røyk følte jeg presset når de andre dro opp en røyk hvert kvarter!

Skrevet (endret)

fordi noen folk tenker som meg å det er fuck hva andre mener lev livet herj med helsa røyk,drikk,tren,pul samma faen, folk som kritiserer andres levemåte kan dra til helvette. Det er ikke noe fasit svar på hvorfor folk røyker, å de som slutter gjør det sikkert fordi dem føler at røyken hemmer dem på en eller annen måte.

Endret av abbyjr
Gjest Slettet-t1pvX92QsX
Skrevet

Da jeg starta å røyke, var det ikke noe gruppe-press som var årsaken til at jeg begynte. Det var vel det at dette var noe nytt og spennende å prøve, samtidig som det var noe man ikke hadde lov til av foreldrene, som igjen gjorde dette enda mer spennende å prøve.

Man kan jo trekke inn at man følte seg "kul" av å røyke, som igjen gjorde til at man fortsatte til tross for smaken på røyken i starten. Men etterhvert som jeg røykte, forandra smaken seg til å smake bedre og bedre.

Mange sier de er fysisk avhengig av røyken, men jeg, personlig mener det er feil. Jeg har slutta nå for 4 mnd siden, etter å ha røyka siden jeg var 13 år. Jeg er nå snart 24 år, og har ingen problem, heller har jeg ikke hatt noe problem etter at jeg slutta å røyke.

Jeg mener det går mest på det mentale (man tror man vil ha røyken), samt det å røyke blir en rutine for folk flest. Det er kanskje grunnen til at mange ikke klarer å slutte. De er vant med å ta seg en røyk til frokost i lag med kaffen, samt å ta seg en røyk i bilen på vei til jobb.

Det finnes jo veldig mange grunner til at folk slutter å røyke i seg selv. Røyk er farlig. Man kan få KOLS, hjerte og kar sykdommer, lungekreft, halskreft, blodpropp osv osv. Hvem har vel ikke sett reklamene på TV ang de som har fått KOLS på grunnlag av røyking. Det er noe man aldri blir frisk av, så det kan jo være en fin liten tankevekker på de som kanskje har lyst å slutte å røyke, men som sliter litt med det.

Det finnes også flere bøker man kan lese for de som har lyst å slutte å røyke. Jeg kjenner flere som har lest "Røykeboka" som de kaller den. Jeg vet ikke ekstakt om den heter det, men de som har lest den, har slutta med røyken og holdt seg siden de leste boka. Den var nok en bra tankevekker på det.

Skrevet

kvifor folk begynner og røyke

Tror det ligger mye i miljøet. Noen gjør det for å passe inn, noen for å virke kul, andre fordi de har en kammerat som røyker og prøver og finner ut at det er godt så de forsetter.

kvifor folk slutter å røyke

Fordi det er dyrt og svært helseskadelig. Noen folk vil slutte fordi de ikke vil ende opp med pusteproblemer osv. De innser hvor dumt det er å røyke.

kvifor folk ikkje begynner å røyke

samme argument som på 2'ern vil jeg tru. Er egentlig ikke noe poeng i å begynne å røyke, ødelegger bare for deg selv.

Så kan du vel greie ut litt om skadene ved det osv.

lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...