Gå til innhold

P5N32E-SLI: senke multi og øke FSB til 450 for å nå 3,6?


Anbefalte innlegg

Heisann

 

Har en E6600 med B2 stepping som jeg har kjørt på 3.2 til daglig bruk med vCore på 1,3625. Tenkte jeg skulle utnytte denne litt bedre og har prøvd å presse den litt lengre. Derfor har jeg justert den opp litt etter litt til å kjøre på 3.6Ghz flatt. HK'et jeg bruker er et P5N32E-SLI med vannkjølt CPU, NB og SB samt HR-09S på mosfet. Kabinettet er for tiden åpent så ansamling av varme inni er ikke en issue.

 

Jeg har ingen problemer med boot eller oppstart/bruk generelt men Orthos melder om regnefeil innen 15 sekunders drift. Temperatur er ikke en issue, ligger på rett under 30 idle og opp til 55 grader med Orthos i drift.

 

Innstillingene slik de er nå:

vCore: 1,5375

vMem: 1,9

FSB: 1,45

NB: 1,5

HT: 1,4

VTT: 1,55

 

QDR 1600

MULTIPLIER 9

 

RAM'en kjører jeg UNLINKED så jeg vil ikke tro at dette er problemet.

 

Har jeg møtt den berømte veggen eller er det noe å hente noen plass? Er forholdsvis uerfaren innen OC så setter stor pris på kvalifiserte tips.

Endret av trettifire
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Come on karer, dette kan da umulig være et så tåpelig spm at det ikke finnes noen lure løsninger på det?

 

Vil ha den stabil på denne frekvensen :hmm:

 

Den kjører forøvrig på 3,6 nå men i Orthos blir den som sagt ikke gammel. Kan jeg få varige men av å kjøre den på denne frekvensen når den helt tydelig gjør regnefeil?

Lenke til kommentar

Njaaaaa.... den får vel ikke varige mén, men du risikerer BSOD og spontan reboot titt og ofte. Det er jo ikke spessiellt artig da :!:

 

Tror du har møtt "veggen" for din cpu. Du må sikkert opp i mer volt for å få den stabil, og da blir nok temp´en "drepende" :yes:

 

Synes du skal være fornøyd. Det er ikke sååå stor forskjell på 3.2 og 3.6GHz. Iverfall ikke i spill.

 

Min cpu krever 1.45++ volt for å kjøre på 4.4++GHz, så jeg har bestemt meg får å kjøre "safe" på 4.1GHz og 1.35v. Denne forskjellen utgjør for min del 1-2fps forskjell i FAR CRY2.

Lenke til kommentar
Njaaaaa.... den får vel ikke varige mén, men du risikerer BSOD og spontan reboot titt og ofte. Det er jo ikke spessiellt artig da :!:

 

Tror du har møtt "veggen" for din cpu. Du må sikkert opp i mer volt for å få den stabil, og da blir nok temp´en "drepende" :yes:

 

Synes du skal være fornøyd. Det er ikke sååå stor forskjell på 3.2 og 3.6GHz. Iverfall ikke i spill.

 

Min cpu krever 1.45++ volt for å kjøre på 4.4++GHz, så jeg har bestemt meg får å kjøre "safe" på 4.1GHz og 1.35v. Denne forskjellen utgjør for min del 1-2fps forskjell i FAR CRY2.

Takk for svar

 

Hadde forsåvidt god kontroll på temperaturen (H20 :)), men er usikker på om CPU'en tåler hva som helst av spenning.

 

Endte opp med å få endel RAID-feil (tilgangsfeil på enkelte av diskene) på 3.6GHz så jeg har sluppet den ned på 3,42GHz/1,45V. Kan sikkert gå litt ned på spenningen men den tid den sorg. Fungerer fint nå i alle fall.

 

Skal prøve å få CPU'en stabil på ca 3.5GHz før jeg gir meg. Så blir det å ta fatt på skjermkortene.

Lenke til kommentar

Heisann

 

Etter litt lesing på diverse fora, virker det som om det kan være en option å senke multiplikatoren til 8 og øke FSB til 450 for å få det stabilt, word on the street er at P5N32E-SLI kan nå 500 fsb, flere tester klokker den inn til 480-490...

 

Hva tror dere overklokkingsguruer?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132

Du må bare prøve. Kan ikke bli annet enn "instant reboot", black-screen, BSOD.. korrupt installasjoen..

Det vanlige når man klokker Intel nForce. :)

Men akkurat ditt hk har overrasket meg positivt.

Greide greit FSB425, men måtte ha "full pupp" på NB-volt for å være stabil på FSB > 400 (1600).

Og det krever god kjøling av NB.

Lenke til kommentar

Hadde et p5n32e sli med vannkjølt chipsett sjøl til vannblokka sprakk :p. Det er endel fsb hull på 680i chipsettet, iallefall på quadcore. Min q6600 som jeg hadde da nekta plent å kjøre mellom 350 og 430 fsb, men på 430-445 fungerte den som bare det. e6600 har jeg hatt selv, og den opplevde jeg også som superstabil på 3200mhz, men på 3600 så var den kun benchmark stabil uansett temp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...