Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Tetris kan gjøre underverker mot traumer


ole_marius

Anbefalte innlegg

for det første var jeg usikker på den korrekte plassering for dette evne, om en moderator mener dette er feil plassert for han/henne omplassere denne tråden.

 

i følge en artikkel som vg har hentet frem påstår noe britiske forskere at traumer kan "helbredes" gjennom å spille spillet tetris.

 

deres på stand er som følger;

 

 

De britiske forskerne viste frivillige testpersoner traumatiske filmklipp av alvorlige skader og groteske hendelser. Etterpå lot de halvparten spille Tetris, mens de andre ikke fikk noe spesielt tilbud, skriver BBC.

 

Resultatet var påfallende: de som hadde spilt dataspillet rapporterte vesentlig færre såkalte flashbacks av de grusomme filmklippene i tiden som fulgte, enn de andre.

 

 

forskningsrapporten har fått sterk kretitt deriblant dette;

 

 

Metoden får også kritikk fra professor David Alexander ved Aberdeen Centre for Trauma Research, fordi han mener at en traumatisk film aldri vil kunne erstatte opplevelsen av å kjenne en virkelig katastrofe på kroppen.

 

- Det er etisk sett helt umulig å iscenesette en hendelse som er så katastrofal at personer virkelig vil få posttraumatisk stress, sier han.

 

Professoren sier at posttraumatisk stress også er noe som ofte diagnostiseres flere uker etter en hendelse, og ikke bare timer og dager senere.

 

- De frivillige testpersonene visste at noe kom til å skje, men visste også at de ikke ville bli skadet. En virkelig traumatisk hendelse er annerledes i skala, som oftest helt uventet og ofte preget av at man føler at man mister kontrollen, sier Alexander.

 

 

det jeg stiller meg kritisk til er om disse som har sett traumatiske videoer hadde reagert likens om de hadde sett en humoristisk film/klipp/tegneserie som om de hadde spilt tetris :hmm:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det virker hvertfall logisk nok på overflaten. Dersom du okkupperer hjernen med noe annet, noe positivt, konstruktivt, og underholdende... så forsvinner de vonde tankene. Dette har vel mange av oss som spiller mye mistenkt i lange tider, og er vel også kjent langt tilbake i historien med f.eks alkohol og underholdning :)

Lenke til kommentar

Jeg har sett de sykeste av syke ting på internett. Filmer av helt jevlige skader, folk kjørt over av tog, krigskader, folk som blir drept mens de blir filmet, avhugde hoder, knuste skaller og folk som blir kappet opp med macheter mens de brenner.

 

Glemmer filmene ganske fort siden jeg faktisk ikke opplever det selv. Det blir omtrent som å se en skrekkfilm.

 

Edit: Så poenget er altså at å oppleve noe slikt selv sannsynligvis er mye verre.

Endret av Wartom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...