Gå til innhold

kabling av ventil aktuatorer?


Anbefalte innlegg

3 stykk ventil aktuatorer styrer vannmengden i 3 forskjellige radiatorer i et stort rom.

det er kun en varmeføler i dette rommet som styrer disse aktuatorene.

Når man trekker styrekabler til disse ventil aktuatorene, er det egentlig nok å trekke en kabel fra tavlen også koble alle med kun en kabel, altså gå fra den ene og til den andre.

Er dettee mulig egentlig??

Sånn jeg ser det rent styringsmessig, så er det nødvendig med kun et signal for styring av alle tre aktuatorer i og med at disse står i samme rom.

Eller burde man kansje trekke 3 separate styrekabler til disse 3 vantil aktuatorene??

 

Åssen type kabel burde man gå for her, åssen tversnitt??

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 stykk ventil aktuatorer styrer vannmengden i 3 forskjellige radiatorer i et stort rom.

det er kun en varmeføler i dette rommet som styrer disse aktuatorene.

Når man trekker styrekabler til disse ventil aktuatorene, er det egentlig nok å trekke en kabel fra tavlen også koble alle med kun en kabel, altså gå fra den ene og til den andre.

Er dettee mulig egentlig??

Sånn jeg ser det rent styringsmessig, så er det nødvendig med kun et signal for styring av alle tre aktuatorer i og med at disse står i samme rom.

Eller burde man kansje trekke 3 separate styrekabler til disse 3 vantil aktuatorene??

 

Åssen type kabel burde man gå for her, åssen tversnitt??

 

Om du skal trekke en kabel til hver eller å fordele alle på en kabel, kommer ann på hva som er mest hensiktsmessig. Begge deler går an. Kabel? PFSP 3 x 240mm2 fungerer nok fint, litt tung å jobbe med, men ellers grei. Blir lite spenningsfall :thumbup:

Lenke til kommentar

Kjør 3 separate styrekabler, eller legg en flerleder kabel og ha et fordelingsskap i felt der du splitter å legger kablene hver for seg ut til aktuatorene. Det skal være separat styring.

 

Hvilket tversnitt som brukes kommer jo helt annpå. Er det kun et rent styresignal på 4-20mA eller 0-10V så kan du holde deg til 0,75 eller 1,5mm2. Har du datablad på aktuatorene eller vet du hvordan de styres ?

 

PFSP 3 x 240mm2 fungerer nok fint, litt tung å jobbe med, men ellers grei. Blir lite spenningsfall

 

Jeg håper inderlig det var humoristisk ment ?

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar

Litt tynn beskrivelse for å kunne gi et skikkelig svar.

Men kan gjøre et forsøk.

 

Det er langt fra alle aktuatorer man har plass til både kabel inn og ut i.

Kommer an på størrelse osv.

Og det finnes mange forskjellige typer aktuatorer for å styre ventiler.

Mest brukte er nok luft.

Og dersom du ikke har elektrisk styrt aktuator.

Og ingen regulering av ventilene, bare opne/lukke funksjon.

Så er det vel snakk om en magnetventil/solenoid som styrer luften til ventilen.

I såfall så er svaret enkelt.

 

Du har IKKE plass til 2 kabler i en magnetventil.Jeg har iallefall ikke sett noen med plass til flere kabler.

 

Så lenge alle 3 ventiler skal opne å lukke samtidig. Så trenger du kun ett signal.

 

Letteste vil jeg tro er å ha en sentralt plassert koblingsboks som du fører styresignalet.

 

 

Og så kobler du kablene til aktuatorene sammen med styresignalet der.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noe særlig grunn til å legge tre separate kabler når alle tre skal styres av samme føler, det genererer jo bare mer arbeid og større materialkostnad...

Tverrsnitt: 0,75 - 1,5

 

Siden man ikke vet distanse til styringsenhet, plassering av utstyr osv så er det veldig vanskelig å tilsi. Jeg er også enig med Arteju om at det er svært lite beskrivelse av oppgaven.

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke noe særlig grunn til å legge tre separate kabler når alle tre skal styres av samme føler, det genererer jo bare mer arbeid og større materialkostnad...

Tverrsnitt: 0,75 - 1,5

 

Siden man ikke vet distanse til styringsenhet, plassering av utstyr osv så er det veldig vanskelig å tilsi. Jeg er også enig med Arteju om at det er svært lite beskrivelse av oppgaven.

 

Jeg må ha en halogenfir type kabel ut til disse ventil aktuatorene, hadde tekt å foreslå IFSI 3x1.5/1.5 f.eks....

Lenke til kommentar

Ja, men du burde ikke legge all vekt på at kablene skal være halogenfrie. Bare finn noen som er passende til oppgaven, og sørg for at dem holder de kravene som du må ha. Hvis du heller forteller om hva oppgaven omhandler og hva slags informasjon du har fått vite, så kan vi heller hjelpe deg med å finne ut hvordan du skal legge dette opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...